معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: مناقصه اجرای خط انتقال آب از زاهدان تا این استان به طول ۱۸۰ کیلومتر آماده شده اما عملیات اجرایی پروژه انتقال آب از دریای عمان در قطعه سربیشه تا خضری از هفته آینده آغاز می‌شود.

“علیرضا عباس‌زاده” روز پنجشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: مسیر انتقال آب از دریای عمان به طول هزار و ۳۴۰ کیلومتر قطعی شده که قرار است از چابهار آغاز شود و با عبور از استان خراسان جنوبی تا استان خراسان رضوی امتداد یابد.

وی افزود: با تکمیل این ابر پروژه ۲۳۰ میلیون متر مکعب آب در طول مسیر از چابهار به مشهد مقدس منتقل می‌شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: خط انتقال آب از دریای عمان ۴۵۵ کیلومتر انشعاب، ۱۹ ایستگاه پمپاژ آب و ۵۴۴ مگاوات برق نیاز دارد که هزینه اجرای این پروژه ۷۴۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال است.

وی بیان کرد: در همین راستا عملیات اجرایی قطعه سربیشه تا خضری پروژه انتقال آب دریای عمان از هفته آینده آغاز می‌شود.

عباس‌زاده افزود: همزمان با اجرای پروژه انتقال آب از دریای عمان، انتقال آب از خلیج فارس به خراسان جنوبی نیز در دستور کار قرار دارد.

تسریع در انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به خراسان جنوبی از موضوعات مورد تاکید در ۲ سفر رئیس جمهور به این استان (شهریور ۱۴۰۰ و آذر ۱۴۰۱) بوده و در یک سال و نیم اخیر گشایش‌های خوبی در این زمینه حاصل شده است.

خراسان جنوبی بیش از ۲ دهه با کاهش نزولات آسمانی و خشکسالی متوالی مواجه است و با توجه به اینکه رودخانه دائمی ندارد، بخش عمده آب مورد نیاز این استان از منابع زیرزمینی برداشت می‌شود.