رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: در این استان اطاله دادرسی نداریم به طوری که میانگین رسیدگی در محاکم کمتر از ۲۲ روز و در دادگاه کیفری و تجدیدنظر نیز کمتر از یک ماه است.

علیرضا صیفی عصر جمعه در دیدار قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان خراسان جنوبی با رئیس قوه قضاییه افزود: در برخی پرونده‌های خاص بیشتر مربوط به موادمخدر با احکام طویل مدت ممکن است زمان رسیدگی طولانی شود اما در مجموع روند رسیدگی به روز است.

وی بیان کرد: با احتساب پرونده‌های ماقبل سال ۹۳ کل پرونده‌ها در سطح استان ۹۰ مورد است که آن هم شرایط خاص اینگونه اقتضا می‌کند اما تلاش بر این است که این تعداد کم هم به حداقل ممکن کاهش یابد.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی پرونده های مسن و رسوبی را یکی از دغدغه ها در سطح کلان قوه قضاییه عنوان کرد و گفت: در استان خراسان جنوبی حداقل پرونده های رسوبی را داریم به طوری که از سال ۹۳ به بعد این آمار صفر شده است.

وی ادامه داد: کنترل و نظارت در تمامی بخش‌های مدیریتی، دادستان‌ها، روسای شعب و مدیران دفاتر، موجب اجرای تصمیمات به موقع در رسیدگی به پرونده‌ها می‌شود.

صیفی با تاکید بر اینکه در خراسان جنوبی پرونده معوق وجود ندارد گفت: تعداد معدود که وجود دارد، به دقت لازم و در اسرع وقت اجرا می‌شود.

وی یکی از سیاست‌های این نهاد را کاهش جمعیت کیفری عنوان کرد و افزود: از این حیث خراسان جنوبی در خصوص مجازات‌های جایگزین حسب در ردیف‌های برتر کشوری قرار دارد و سال گذشته یک هزار و ۶۰۷ پرونده تبدیل مجازات جایگزین حبس داشته‌ایم.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه محکومان مالی و مهریه از دغدغه‌های رئیس قوه قضاییه و مراجع عظام است تصریح کرد: خراسان جنوبی با حداقل محکومان ۳۵ پرونده محکوم مالی زندانی دارد که در حال کاهش دادن است.

وی یادآور شد: اکثر پرونده‌ها تقسیط یا دادخواست تعدیل تقسیط مطرح شده که ورود پیدا کردیم تا کاهش این میزان را هم شاهد باشیم.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به آمادگی کامل استان برای دادرسی الکترونیکی گفت: در این خصوص چند حوزه قضایی می‌توانند رسیدگی بدون خودکار انجام دهند.

وی افزود: در این استان بالغ بر ۸۰ درصد ابلاغ‌ها به صورت الکترونیکی و بالغ بر ۸۰ درصد به صورت واقعی انجام می‌شود که یکی از علت‌های عدم اطاله دادرسی همین است.

صیفی بیان کرد: قضات و کارکنان دادگستری خراسان جنوبی با روحیه انقلابی و جهادی آنچه در توان دارند با وجود کاستی‌های زیاد در بخش منابع انسانی و اداری از هیچ کوششی در رسیدگی پرونده‌ها فروگذار نمی‌کنند.

وی با تاکید بر کاهش سختگیری‌های بی جا از سوی دستگاه‌های نظارتی گفت: این امر موجب می‌شود که قضات انقلابی در پرونده‌های حساس و مهم کمتر ورود پیدا کنند.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه کثرت پرونده‌ها به جایی رسیده که توان قضات را به تحلیل می‌برد اظهار داشت: این مساله نیاز به تدبیر دارد که یک راهکار آن اصلاح برخی قانون‌های دست و پا گیر و جرم زا است.

وی اضافه کرد: با برون سپاری می‌توان رسیدگی به برخی دعاوی را به سمن‌ها و داوری را به سایر دستگاه‌های مرتبط محول کرد.

صیفی خواستار نظارت دقیق بر دستگاه‌های اجرایی شد و گفت: کوتاهی دستگاه‌های اجرایی باعث شده که سرریز این کوتاهی‌ها سر از قوه قضائیه می‌آورد.

وی ابراز امیدواری کرد: مصوبات سفر رئیس قوه قضاییه در بخش‌های رفاهی، منابع انسانی و اعتبارات عمرانی به زودی نمود پیدا کند.

کمبود امکانات، تهدید قضات از سوی زیاده خواهان، مشکلات معیشت، تامین نیروی انسانی، تحقق بیمه مسئولیت مدنی، تعیین منصب قضا به عنوان مشاغل سخت، استفاده از تجربه قضات صاحب نظر در طرح تحول قضایی از جمله درخواست‌ها و مشکلاتی بود که توسط نماینده قضات خراسان جنوبی در این جلسه مطرح شد.

همچنین نماینده کارکنان سازمان‌های قضایی استان افزایش سقف وام قرض الحسنه رفاه از ۳ میلیون تومان به مبالغ بالاتر، درخواست دیدار با مقام معظم رهبری، توجه به سیستم پرداخت اضافه کار و در نظر گرفتن امکانات رفاهی در شهرهای زیارتی از جمله مشهد مقدس را مطرح کرد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله