#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

خراسان جنوبی علیرغم اقلیم خشک و بیابانی، زیستگاه بیش از هزار و ۳۰۰ گونه گیاهی و جانوری است.

 رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش حفاظت محیط زیست استان

خراسان جنوبی، زیستگاه بیش از هزار و ۳۰۰ گونه گیاهی و جانوری گفت: خراسان جنوبی با وسعتی حدود ۱۵ میلیون هکتار حدود ۹ درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که بیش از هزار گونه گیاهی و ۳۳۱ گونه جانوری شامل ۵۰ گونه پستاندار، ۲۲۸ گونه پرنده، ۵۰ گونه خزنده و ۳ گونه دوزیست در زیستگاه‌های استان پراکنده اند.

 

  • دُری افزود: یوزپلنگ ایرانی، پلنگ، آهو، قوچ و میش، کل و بز، جبیر، انواع گربه سانان کوچک، روباه شنی، هوبره و زاغ بور از گونه‌های جانوری شاخص در استان است که برخی از آن‌ها از جمله یوزپلنگ ایرانی به دلیل خشکسالی و تهدیدات انسانی در معرض انقراض قرار گرفته است.

وی گفت: اگر چه اغلب مناطق استان دارای اقلیم بسیار خشک می‌باشد، ولی تالاب‌ها و آبگیر‌های استان از جمله پناه گاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار نهبندان علاوه بر پرندگان ساکن، همه ساله میزبان جمعیت‌های بزرگ از پرندگان مهاجر از قبیل انواع آبچلیک، حواصیل، باکلان، اردک، کشیم، چنگر، پاشلک و فالاروپ هستند که در میسر مهاجرتشان در آبگیر‌های استان مستقر می‌شوند.

به منظور حفاظت از تنوع زیستی موجود، نمونه‌هایی شاخص از طبیعت و زیستگاه‌های استان در ۴ گروه در قالب مناطق حفاظت شده، پناه گاه‌های حیات وحش، پارک‌های ملی و آثار طبیعی ملی انتخاب شده و تا حد توان حفاظت و حراست می‌شوند.

 

خراسان جنوبی، زیستگاه بیش از هزار و ۳۰۰ گونه گیاهی و جانوریرئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش حفاظت محیط زیست استان گفت:  همچنین از هزار گونه گیاهی استان، بیش از ۸۰۰ گونه آن خواص دارویی دارد که آنغوزه و کما از منحصر به فردترین آن هاست.