🔹سخنگوی وزارت خارجه در دانشگاه بیرجند گفت: اقتصاد قدرتمند، لازمه توسعه روابط خارجی هر کشور است.
ناصر کنعانی چافی با بیان این طلب در نشست اساتید، اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه‌های خراسان جنوبی که با محوریت تبیین رویکرد سیاست خارجی در دولت سیزدهم برگزار شد، خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم، نگاه و شعار راهبردی با عنوان نگاه به شرق و آسیا و همسایه محوری، سیاست همسایگی، توسعه مناسبات و روابط خارجی متوازن مطرح شده است.
🔹به گفته وی؛ اظهار کرد: در حوزه آسیا و شرق، ظرفیت‌های نهفته و بالقوه زیادی وجود دارد که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته و نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های موجود در حوزه همسایگی استفاده لازم برای تقویت روابط خارجی را ببریم.
🔹وی با بیان اینکه ما روابط خارجی را بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت دنبال می‌کنیم، گفت: آمادگی داریم بر مبنای منفعت و مصالح مشترک، روابط خود را با کشورهای منطقه و همسایگان تقویت کنیم.
🔹سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه منطقه ‌محوری بخشی تفکیک‌ناپذیر از سیاست جمهوری اسلامی ایران است، افزود: در مناطق مختلف جغرافیایی به دلیل پیشینه‌های تمدنی، ظرفیت زیادی داریم که باید از آن‌ها در راستای مناسبات مشترک بهره ببریم.
🔹کنعانی با تأکید بر اینکه سیاست همسایگی در دستور جدی دستگاه دیپلماسی قرار گرفته، گفت: رهبری در نامگذاری شعارهای‌ سال، بر مؤلفه اقتصاد تأکید ویژه دارند چراکه که از الزامات توسعه روابط خارجی، داشتن اقتصاد قدرتمند است.
🔹به گفته وی؛ مأموریت مهم در دولت سیزدهم، توجه ویژه به اقتصاد و تجارت در تنظیم روابط با کشورهای مختلف است.
🔹وی با بیان اینکه در حوزه روابط با کشورهای همسایه شاهد تقویت و پویایی جدیدی در مناسبت‌ها هستیم، افزود: تلاش ما این است که با کشورهایی که رابطه داریم، به مؤلفه‌های روابط، معنا و مفهوم جدیدی ببخشیم و با کشورهایی که روابط‌مان دچار تنزل بوده نیز گفت‌وگوهایی انجام دهیم.
🔹سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: پیوستن به سازوکارهایی جامع و اثر‌گذار در تقویت نقش منطقه‌ای کشورها، به طور جدی در دستور کار دولت قرار دارد.
🔹کنعانی تصریح کرد: با تلاش‌های دیپلماتیک بین وزارتخانه‌های خارجه و مذاکرات فشرده با کشور های مؤثر، زمینه‌سازی برای پیوستن کشورهای جدید به مجموعه بریکس محقق گردید و از ابتدای سال جاری میلادی، جمهوری اسلامی ایران هم عضو مجموعه بریکس شد.
🔹به گفته وی؛ نگاه نظام سلطه در حوزه غرب نسبت به جمهوری اسلامی هیچ تغییری نکرده و تحریم ادامه دارد اما در حوزه روابط تجاری و اقتصادی روند دلگرم‌کننده‌ای داریم.
🔹وی از بیرجند به عنوان شهری با قدمتی دیرینه نام برد که درخشش‌های بسیاری داشته و نقش ارزشمندی در تاریخ و تمدن ایران دارد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور