دادستان کل کشور گفت: تحول در قوه قضاییه باید از درون خودش آغاز و تلاش کنیم این دستگاه از هرگونه آسیب یا فسادی که ممکن است متوجه آن باشد، صیانت شود.

حجت الاسلام و المسلمین محمد جعفر منتظری روز چهارشنبه در آیین تکریم و معارفه دادستان‌ قدیم و جدید مرکز خراسان جنوبی که از طریق ویدئو کنفرانس حضور داشت، افزود: روسای کل دادگستری‌های سراسر کشور و دادستان‌ها در مدیریت خود باید این امر را از اولویت‌های خود قرار دهند که دستگاه قضایی از هرگونه آسیب و فساد مصون بماند.

وی اظهار داشت: اگر در نقطه‌ای با مشکلی مواجه شدیم با آن با جدیت برخورد کنیم و با هرگونه فساد که در گوشه‌ای از دستگاه قضایی شاهد بودیم یا گزارش به ما رسید با آن بدون هیچ گونه اغماض برخورد شود.

دادستان کل کشور بیان کرد: ما وظیفه مهم پاکسازی جامعه را داریم، مقابله با فساد در دستگاه‌های دیگر برعهده ماست که اگر بخواهیم به این تکلیف درست عمل کنیم باید خودمان را از هرگونه آسیب برهانیم.

او گفت: وظیفه دادستان  به عنوان یک قاضی ایستاده، تنها نظارت بین مردم برای رفع دعاوی نیست بلکه دادستان به عنوان مدعی‌العموم تکالیف گسترده‌ای دارد که بنده به همه دادستان‌ها تاکید می‌کنم به تکالیف خود اهتمام جدی داشته باشند و وظایف خود را به درستی بشناسند که چه تکالیفی در قانون به عهده آنها سپرده شده و برای انجام وظایف خود برنامه‌ریزی داشته باشند.

منتظری تکریم ارباب رجوع را از نخستین تکالیف دادستان برشمرد و افزود: همه ما باید در خدمت مردم باشیم و نظارت مستمر بر دادسراهای سراسر استان از دیگر تکالیف دادستان است.

وی اظهار داشت: با کسانی که امنیت جامعه را هدف قرار می‌دهند، برخورد قاطع شود چون امنیت بسترساز همه پیشرفت‌هاست.

وی گفت: حمایت از تولید و رفع مشکلات تولیدکنندگان با برنامه‌ریزی باید در دستور کار دادگستری و دادستان‌ها قرار گیرد.

دادستان کل کشور در بخش دیگری از سخنانش با گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: مرور دفاع مقدس برای نسل ما و نسل آینده راهگشاست.

وی بیان کرد: یکی از مهمترین عوامل پیشرفت هر جامعه، شناخت صحیح دشمن است که امروز با روشنگری‌هایی که مقام معظم رهبری در راستای تعیین راهبردهای سیاسی و اجتماعی برای جامعه و دنیا دارند، جوانان ما و نسل جدید را با نسل گذشته و دفاع مقدس ارتباط برقرار کردند و هیچ بهانه‌ای نیست که کسی درخصوص شناخت دشمن اغماض کند.

حجت الاسلام منتظری افزود: آمریکا در راستای اهداف پلید خود در سال‌های ابتدای پیروزی انقلاب برای نابودی نظام جمهوری اسلامی  از یک نوکر مزدور به نام صدام استفاده کرد و در هشت سال همه توان خود را به کار گرفت، عوامل منطقه‌ای خود را به میدان آورد و هرچه شرق و غرب قدرت داشت به منصه ظهور رساند تا به دست صدام جنایتکار کشور را تجزیه و نظام جمهوری اسلامی را که تازه متولد شده بود ساقط کند اما عنایات الهی و امام عصر (عج) و رهبری حکیمانه امام راحل، حضور به موقع مردم در صحنه و جانفشانی جوانان در لباس‌های گوناگون ارتشی، سپاهی و بسیجی به گونه‌ای حماسه آفریدند که بینی دشمن به خاک کشیده شد اما دشمن از دشمنی دست برنداشته است.

وی گفت: دشمن در عرصه مبارزه با نظام جمهوری اسلامی در صحنه‌های دیگر به میدان آمده و در این ۴۱ سال هر تلاشی که می‌توانسته برای ضربه به کشور ما وارد کرده و در ارتباط با جنایاتی که امروز استکبار جهانی و آمریکا به دست خود به شکل مستقیم مرتکب شده، بدانند که پرونده شهادت سردار رشید و عزیز دل ملت ایران بسته نشده و نخواهد شد تا زمانی که ملت بزرگ انتقام این عزیز را از عوامل جنایت بگیرد.

دادستان کل کشور بیان کرد: آمریکا بداند فشارهایی که بر ملت ایران می‌آورد جز آن که ملت را قوی‌تر و مسوولان را راسخ‌تر در برابر شیطنت‌هایش کند، اثر دیگری ندارد.

وی گفت: ما وظیفه خود می‌دانیم که دست وحدت و یگانگی و همکاری با همه بخش‌های مختلف و دست‌های گوناگون در برابر توطئه‌های دشمن بدهیم و مقاوم بایستیم زیرا امروز شاهد شکست‌های سیاسی دشمن حتی در سازمان ملل متحد هستیم که همه اینها ناشی از مقاومت و سیاست‌های مدبرانه‌ای است که مقام معظم رهبری آن را هدایت می‌کند و ملت هم با همه سختی‌ها و مشکلات همچنان مانند کوه محکم پشت سر رهبری ایستاده و خواهد ایستاد.

وی افزود: ما در دستگاه قضایی یکسری وظایف ذاتی داریم که باید در چارچوب قوانین و مقررات تلاش کنیم و بحث جدی که مورد خواسته مقام معظم رهبری و سیاست راهبردی ریاست قوه قضاییه یعنی تحول در دستگاه قضایی است را جامه عمل بپوشانیم.

رییس کل دادگستری استان خراسان جنوبی هم در این آیین با قدردانی از خدمات دادستان سابق بیرجند گفت: هدف از این جابه‌جایی‌ها ارائه خدمات بهتر و مطلوب‌تر به مردم است.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی افزود: دفاع از حقوق ‌عامه، تعقیب مجرمین، درخواست کیفر از دادگاه، اجرای احکام جزایی بخشی از وظایف دادستان است.

در این آیین حجت الاسلام علی نسایی زهان به عنوان دادستان جدید مرکز خراسان جنوبی معرفی و از خدمات سید حسین مقدسی دادستان عمومی و انقلاب سابق بیرجند تجلیل شد.

مقدسی به عنوان رییس دادگستری شهرستان بیرجند منصوب شد.