نماینده اساتید دانشگاههای خراسان جنوبی از تدوین سند تحول توسعه علمی معنویت توسط اساتید دانشگاههای استان خبرداد.

ذبیح الله اوحدی استاد دانشگاه و نماینده دانشگاهیان خراسان جنوبی امشب در جلسه دیدار رئیس جمهور با نخبگان خراسان جنوبی با بیان اینکه جوانان نسل علم بوده و قرائت و گفتمان علمی را از اساتید مطالبه می کنند، اظهارداشت: جامعه دانشگاهی و حوزوی باید سند توسعه علمی معنویت را نگارش کنند که این مهم توسط اساتید استان در حال تدوین است.

 استاد دانشگاه و نماینده دانشگاهیان خراسان جنوبی به مثلث تربیتی خانواده، آموزش و پرورش و آموزش عالی اشاره کرد و افزود: این مثلث طولی بوده و وظیفه هر سه در طول یکدیگر قرار داشته و در جهت حفظ تعادل ذهنی و روانی خانواده و جلوگیری از طلاق فردی و عاطفی افراد پیشنهاد می شود مسئله معنویت با نگاه مدیریت دنبال شود.

 اوحدی یادآور شد: به همین منظور برنامه نویسی مسئله مدیریت معنویت آگاهانه در نظام دانشگاهی استان در حال نگارش بوده و گزارش اتمام آن ارسال خواهد شد.

 وی با بیان اینکه در کنار بهره وری از ظرفیت علم، استفاده از ظرفیت هنر دینی در توسعه معنوی مفید فایده است، گفت: سند خلاقیت، عفاف و حجاب توسط دانشگاهیان متخصص استان در مراحل پایانی نگارش و تدوین قرار دارد.

 وی خواستار توجه ویژه به هوش علمی در کنار دانش علمی شد و گفت: هوش علمی که همان قدرت بهره وری از علم است در تشخیص مناسبت‌های سیاسی و اقتصادی تعیین کننده خواهد بود و بنابراین در نظر گرفتن درسی تحت عنوان هوش تحلیلی در دروس تخصصی در کلیه رشته های دانشگاهی مفید خواهد بود.

 وی با بیان اینکه اعتکاف سیاسی برخی اساتید دانشگاه ها در شرایط حساس کنونی مطلوب نیست، افزود: با توجه به وظیفه خطیری که مقام معظم رهبری در مسئله جهاد تبیین با نگاه قطعی و فوری به عهده اساتید گذاشته و اساتید را به عنوان فرماندهان جنگ نرم معرفی کرده اند، انتظار است جامعه نخبگانی در پاسخ به شبهات دانشجویان اغنایی، خلاق عمل کنند.

 به گفته وی مسئله حفظ شأن هوش معنوی در کنار هوش مصنوعی در راستای نگرش مقوله وحدت علم و دین از رسالت دانشگاه تراز اسلامی است که دانشگاهیان نسبت به این مهم تکلیف شرعی دارند.

 استاد دانشگاه با بیان اینکه موتور پیشران کشور در عرصه علم و فناوری، ایجاد زیرساخت حیاتی، اقتصادی و عمرانی دارای ثمرات افزاینده ای است، گفت: شرکت های دانش بنیان به حوزه های مزیت دار مانند معدن، فناوری اطلاعات، کشاورزی، گردشگری، تجارت سازی و…ورود کردند.

 اوحدی فعالیت ۲۰۵ واحد فناور در استان و ۵۶ شرکت دانش بنیان را از دیگر فعالیت های دانشگاهی علم و پراک فناوری در تعامل علم با صنعت عنوان کرد.

 به گفته وی دانشگاهای خراسان جنوبی با نظر اسلامی شدن دانشگاهها به دنبال ترویج اندیشه تمدن ساز هستند و برگزاری نشست، همایش و کرسی های آزاد مؤید این مهم است.

 وی در ادامه به دغدغه اساتید دانشگاههای استان اشاره کرد و گفت: تسهیل در روند تبدیل وضعیت استخدامی برخی اساتید علمی امنیت روانی و ذهنی اساتید را کاهش داده که با رویکرد حل مسایل امنیت شغلی پایدار تأمین می شود.

 وی به روند کاهش دانشجو در برخی رشته های دانشگاهی، آمایش و سازماندهی به خصوص دانشگاه پیام نور اشاره کرد و افزود: برخی اساتید  به دلیل  کمبود  دانشجو نگران قطع ارتباط خود با دانشگاه بوده که از منظر شأن اجتماعی نگرانی هایی برای آنها به وجود آمده است.

 وی یادآور شد: برخی اساتید دانشگاه از مسکن معیشتی برخوردار نبوده و با وجود حسن نظر دولت سیزدهم خواستار رفع این دغدغه شد.

 به گفته وی اساتید دانشگاهها در جهاد علمی تبیین، نقش تعیین کننده و مهمی دارند و باید در جهاد معنوی تبیین هم نقش مؤثری ایفا کنند.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور