ییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: صادرات ۵۰۰ تن زرشک خراسان جنوبی در مقابل ۲۱ هزار تن محصول تولیدی بسیار ناچیز است.

محسن احتشام عصر چهارشنبه در نشست کارگروه توسعه صادرات استان خراسان جنوبی که با حضور قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی و استاندار برگزار شد افزود: مزیت‌های زیادی در مرز خراسان جنوبی به دلیل همجواری با کشور افغانستان وجود دارد که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر لزوم تسهیل و تسریع مبادلات تجاری اظهار داشت: افزایش کمرگات استان و تبدیل بازارچه‌های مرزی به کمرگ می‌تواند یکی از راهکارهای عملیاتی برای تسریع و تسهیل مبادلات تجاری با افغانستان باشد.

دبیر شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان جنوبی با اشاره به خام‌ فروشی محصولات استان افزود: پیگیر تبدیل بازارچه یزدان به گمرک رسمی در راستای رونق صادرات استان هستیم.

وی بیان کرد: تعهد برگشت ارز از صادرات مشکلاتی دارد که راه‌اندازی صرافی در مرز می‌تواند یکی از راهکارهای برگشت ارز صادراتی باشد، تبادلات ارزی نیز از خواسته‌های تجار استان است که باید پیگیری شود.

احتشام گفت: افزایش هزینه حمل و نقل موجب افزایش قیمت تمام شده محصولات می‌شود و قدرت رقابت ما را نسبت به رقبا در افغانستان کاهش می‌دهد، ناوگان حمل و نقل استان نیز فرسوده شده و نیاز است یارانه حمل و نقل در این زمینه پیش بینی و اختصاص داده شود.

وی افزود: اجباری بودن صادرات برای مرزنشینان به منظور جذب سهمیه مبادلات می‌تواند با تعرفه های ترجیحی که گذاشته می‌شود ضمن ایجاد اشتغال به تامین مواد اولیه برخی کارخانههای تولیدی استان کمک کند.

وی گفت: واحدهای تولیدی استان خراسان جنوبی صادرات محور هستند ولی مشکل نقدیگی دارند و در این زمینه تامین سرمایه در گردش می‌تواند کمکی به واحدهای تولیدی صادرات محور کند.

رییس اتاق تعاون خراسان جنوبی هم در این جلسه گفت: در حال حاضر ۹۰۰ تعاونی فعال در استان وجود دارد که ۲۵ تعاونی در بخش صادارت مشغول فعالیت هستند.

غلامحسین جهانی افزود: سهمیه ارزی مرزنشینان خراسان جنوبی ۲۸ میلیون دلار است که به دلیل ضعف بنیه مالی مرزنشینان استان قادر به جذب این سهیمه نیستند و باید جذب این سهمیه به جای پایان سال به همان یک سال بعد از صدور کالا برگردد.

وی حذف صادرات اجباری برای مرزنشینان را خواستار شد و گفت: این قانون برای مرزنشینان صرفه‌ای ندارد، ۴۸ قلم کالا اجازه واردات از کشور افغانستان را دارد که مشکل مهم شرکت تعاونی‌های مرزنشین از لحاظ سهمیه کالایی عدم تناسب لیست کالاهای مجاز قابل واردات توسط مرزنشینان با نیازهای استان است.

وی افزود: واردات این کالاها نه نیاز استان بوده و نه صرفه اقتصادی برای مرزنشینان دارد لذا تعیین این کالاها باید به استان واگذار شود تا براساس نیاز استان مشخص شود.

خراسان جنوبی چهار بازارچه مرزی دارد و زرشک، زعفران و عناب از محصولات استراتژیک و صادراتی این استان در کنار برخی صنایع و معادن است.