#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت نیرو برای افزایش تولید برق تا ۳۵ هزار مگاوات برنامه‌ریزی کرده و این برنامه برای اجرا در دستور کار قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مصطفی نخعی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به دیدار امروز اعضای کمیسیون انرژی مجلس با وزیر نیرو افزود: سال گذشته وزیر نیرو در زمان رای اعتماد وعده‌هایی به نمایندگان عضو کمیسیون انرژِی در خصوص افزایش تولید برق تا ۳۰ هزار مگاوات داد که طبق گفته وزیر نیرو این برنامه دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو برای تولید ۳۵ هزار مگاوات برق برنامه‌ریزی کرده است، افزود: ۱۵ هزار مگاوات تولید برق حرارتی با مدیریت و نظارت مجموعه وزارت نیرو، ۱۰ هزار مگاوات توسط صنایع و ۱۰ هزار مگاوات توسط تجدیدپذیرها برنامه‌ریزی شده است.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در نشست امروز مباحث زیادی در حوزه آب و برق مطرح شد و اعضای کمیسیون انرژی مجلس نیز دیدگاه‌ها و نکات مدنظر خود را ارائه کردند.

وی ادامه داد: یکی از این مباحث، در خصوص کسری تولید برق نسبت به مصرف به خصوص در زمان پیک بود، همانطور که می‌دانید سال گذشته در برخی از ایام تا ۱۲ یا ۱۵ هزار مگاوات در روز کسری برق داشتیم و موازنه بین تولید و مصرف برق رعایت نمی‌شد.

نخعی تصریح کرد: برنامه تعمیرات نیروگاه‌های موجود با جدیت توسط وزارت نیرو دنبال می‌شود و قول داده شد تا قبل از پیک تابستان، تمامی این برنامه اجرا شود.

وی عنوان کرد: وزارت نیرو در تلاش است تا واحدهای نیمه تمام هر چه زودتر وارد مدار تولید شود، به عنوان مثال با تکمیل واحدهای نیمه تمام در حوزه تجدیدپذیرها تا تابستان امسال ۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر کشور افزوده خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه‌ها و مشوق‌های وزارت نیرو در خصوص مدیریت مصرف برق، افزود: وزیر نیرو ضمن اشاره به تبصره هشت قانون بودجه ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱، از کمیسیون انرژی مجلس برای تصویب این تبصره‌ها قدردانی کرد.

وی بیان کرد: در موضوع آب به خصوص سال قبل با خشکسالی‌های شدید مواجه بودیم و سال آبی جاری هم با وجود بارندگی‌ها هنوز با مشکلاتی مواجه‌ایم.

نخعی خاطرنشان کرد: در ۶ ماه ابتدایی سال آبی ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱ نسبت به وضعیت نرمال تقریبا با کاهش ۱۹ درصدی بارندگی‌ها مواجه‌ شدیم البته نسبت به سال آبی گذشته وضعیت بهتری داریم که با توجه به عقب‌ماندگی‌های زیاد، می‌طلبد مدیریت و برنامه‌ریزی دقیقی در این حوزه صورت گیرد.

وی تصریح کرد: در خصوص شبکه‌های آب روستایی بسیاری از روستاهای کشور با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزیر نیرو به برنامه‌هایی از جمله استفاده از بنیادها، نهادها و قرارگاه محرومیت زدایی در اجرای امور اشاره کرد که به تسهیل شبکه آبرسانی روستایی کمک خواهد کرد تا بخشی از این مشکلات رفع شود.