#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

استاندار خراسان جنوبی گفت: تغییر رنگ استان از قرمز به نارنجی (به استثنای شهرستان طبس) مرهون همدلی و همراهی مثال‌زدنی مردم با ستاد مدیریت کرونا است.

حمید ملانوری روز یکشنبه در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا به مبحث عادی انگاری مردم در مبارزه با ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: بعد از کسب موفقیت بزرگ استان در تغییر رنگ از قرمز به نارنجی، بزرگترین آسیب به آن، عادی انگاری این بیماری از طرف مردم است که می‌تواند باعث از بین رفتن تمامی زحمات هفته‌های اخیر باشد.

وی با اشاره به در پیش بودن مراسم سنتی شب یلدا گفت: برگزاری شب نشینی‌های شبانه و دورهمی‌ها به ویژه شب یلدا می‌تواند پاشنه آشیل همه تلاش‌های صورت گرفته باشد لذا از مردم می‌خواهیم همچون گذشته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به بهبود وضعیت استان در مبارزه با ویروس کرونا کمک کنند.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: کمیته اطلاع‌رسانی، صدا و سیما به طور ویژه و سایر حوزه‌ها در هر سطحی که مخاطبی دارند باید تلاش کنند این آگاهی بخشی انجام شود و مردم متوجه باشند که کاهش بیماری با همکاری آنان بوده و همانطور که بارها گفته شده تصمیمات ستاد و محدودیت‌ها در راستای سلامت مردم است.

وی به آمار ۹۸ درصدی استفاده کارکنان ادارات، ۹۶ درصدی صنوف و ۹۶ درصدی مراجعان استان از ماسک اشاره کرد و گفت: فرمانداران سراسر استان به منظور بهبود بیش از پیش آمار استفاده کنندگان از ماسک، با ادارات مکاتبه کنند.

ملانوری با اشاره به استمرار اعمال محدودیت‌های کرونایی و تردد شبانه در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت با وضعیت نارنجی، تصریح کرد: بر همین اساس ترددهای شبانه در بیرجند و طبس از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح همچنان ممنوع است.

طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها با همراهی مردم و اصناف خراسان جنوبی در حالی از روز شنبه ۱۵ آذر ماه وارد سومین هفته اجرا شد که با اعمال محدودیت‌های دوهفته‌ای ۶ شهرستان این استان از وضعیت قرمز خارج شدند.

خراسان جنوبی که اوایل شهریور امسال با افزایش بیماران تنفسی در این استان به وضعیت هشدار بازگشته بود، از ابتدای مهر ماه نمودار موارد ابتلا به کرونا و بستری در این استان روند صعودی گرفت و این روند افزایشی تا آبان ماه ادامه یافت به طوری که آمار مبتلایان جدید سه رقمی و فوتی‌های کرونا دورقمی شد.

براساس وضعیت مخاطره شیوع کرونا در استان خراسان جنوبی که قبل از آغاز طرح جدید محدودیت‌ها اعلام شده بود، هفت شهرستان این استان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) و چهار شهرستان در وضعیت نارنجی (پرخطر) بودند و با رنگ‌بندی جدید که روز چهارشنبه ۱۲ آذر ماه گزارش شد، به جز شهرستان طبس که در وضعیت قرمز است، ۱۰ شهرستان دیگر استان در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.

محدودیت‌های کرونایی متناسب با وضعیت و روند بیماری در هر شهر ادامه دارد و بر این اساس از صبح شنبه ۱۵ آذر ماه برای ۱۰ شهرستان خراسان جنوبی از جمله بیرجند (مرکز استان) محدودیت‌های گروه شهرستان نارنجی اعمال شد یعنی گروه‌های شغلی یک و دو اجازه فعالیت دارند و فعالیت گروه‌های شغلی سه و چهار ممنوع است در مورد ادارات و سازمان‌ها هم تا سقف ۵۰ درصد به تشخیص مدیر مربوطه، نیروها در محل اداره مشغول به کار می‌شوند.

همچنین ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است و خودروهای شخصی پلاک بومی شهرهای قرمز و نارنجی اجازه ورود به سایر شهرها را ندارند.

ممنوعیت تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح در شهرهای قرمز و نارنجی با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت نیز همچنان برقرار است که در خراسان جنوبی شامل شهرستان‌های طبس با وضعیت قرمز و بیرجند با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر می‌شود.