#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

 رییس اتاق اصناف خراسان جنوبی گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده ۹۵ درصد اصناف خراسان جنوبی دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت و با اجرای محدودیت‌ها همراهی کرده‌اند اما نیاز به حمایت دارند.

رضا علیزاده افزود: براساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا تعطیلی صنوف گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ در شهرهای قرمز از جمله مرکز استان تا یک هفته دیگر تمدید شد و انتظار داریم در قبال این همراهی از اصناف حمایت شود.

وی اظهار داشت: ۳۲ هزار واحد صنفی در استان خراسان جنوبی داریم که هشت هزار و ۵۰۰ واحد بر اثر کرونا آسیب دیدند و سه هزار واحد در بیرجند است.

رییس اتاق اصناف خراسان جنوبی گفت: ۶۰ درصد اصناف در مکان‌های اجاره‌ای هستند که به دلیل تعطیلی‌های مکرر قادر به پرداخت اجاره بهای خود نیستند و اگر در این شرایط از آنان حمایت نشود قطعا دچار یکسری مشکلات و ناهنجاری‌های اجتماعی خواهند شد.

وی افزود: متصدیان برخی واحدهای صنفی به دلیل برگشت خوردن چک، اعتبار و آبروی چندین ساله خود را از دست می‌دهند و از دریافت تسهیلات بانکی محروم می‌شوند لذا انتظار ما این است در این شرایط هماهنگی با بانک‌ها انجام شود که چک اصناف برگشت نخورد و حداقل عودت داده شود.

علیزاده با بیان اینکه باید ستاد ملی کرونا یکسری اختیارات به ستادهای استانی بدهد گفت: به عنوان مثال یک پاساژ در شهرهای بزرگ دارای هزار و ۵۰۰ واحد صنفی است ولی در استان ما بزرگترین پاساژ ۴۵ تا ۶۰ واحد صنفی دارد که همان قانون شهرهای بزرگ درخصوص تعطیلی پاساژها برای خراسان جنوبی هم اعمال می‌شود و منطقی نیست.

وی افزود: اصناف ما همیشه گلایه‌مند هستند که به گونه‌ای در اذهان عمومی جا افتاده که فقط اصناف بیماری را منتقل می‌کنند در حالی که براساس اعلام ستاد ملی کرونا، اصناف ۱۵ درصد در شیوع ویروس کرونا نقش دارند و ۸۵ درصد دیگر عوامل و دستگاه‎‌ها تاثیرگذار هستند.

رییس اتاق اصناف خراسان جنوبی گفت: اگر به نقش سایر عوامل و دستگاه‌ها توجه نشود در کاهش شیوع کرونا موفق نخواهیم بود و اگر ۲ ماه دیگر هم اصناف و بازار تعطیل باشد، مشکلی حل نخواهد شد چرا که نقش سایر عوامل نادیده گرفته شده است.

وی افزود: بسیاری از اصناف به دلیل تعطیلی‌های مکرر و کاهش مشتری خسارت دیده‌اند که باید با ارائه تسهیلات مناسب و بسته‌های حمایتی از این قشر حمایت شود.

علیزاده اظهار داشت: برای کمک به این قشر و کمتر شدن مشکلات اصناف علاوه بر بسته حمایتی، برنامه‌ریزی‌های دقیقی برای پیشگیری از شیوع کرونا در سطوح مختلف مدیریتی صورت گیرد تا بتوان در کنار فعالیت صنوف و مشاغل مختلف،‌ از شیوع بیشتر کرونا نیز در جامعه جلوگیری کرد.

همزمان با اعمال محدودیت‌های سراسری به جز گروه‌ شغلی یک در شهرستان‌های قرمز و گروه‌های شغلی یک و دو در مناطق نارنجی سایر واحدهای صنفی خراسان جنوبی از روز شنبه (۲۱ فروردین) تعطیل شدند.

براساس آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌ها که ۳۰ فروردین منتشر شد، سه شهرستان دیگر خراسان جنوبی شامل سربیشه، زیرکوه و سرایان از نارنجی به قرمز تغییر رنگ دادند و در حال حاضر هفت شهرستان استان شامل بیرجند، قاینات، فردوس، طبس، سربیشه، زیرکوه و سرایان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) قرار دارند که مشابه وضعیت استان در موج سوم کرونا (آبان و آذر ۹۹) است.

همچنین شهرستان‌های نهبندان، بشرویه و درمیان در وضعیت نارنجی (پرخطر) و خوسف تنها شهرستان در وضعیت زرد (متوسط خطر) است.

براساس اعلام وزارت بهداشت در رنگ‌بندی جدید، شهرستان‌هایی که با اوج‌گیری بیشتر بستری روبه‌رو هستند با قرمز تیره‌تر مشخص شده‌اند و در خراسان جنوبی شامل شهرستان‌های طبس و فردوس است.

نمودار شناسایی بیماران مبتلا به کرونا و بستری بیماران کرونایی در موج چهارم کرونا از اوایل هفته دوم فروردین امسال در خراسان جنوبی صعودی شد و شهرستان بیرجند بیشترین موارد مثبت جدید را در این مدت به خود اختصاص داده است.