#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

رئیس شبکه دامپزشکی بیرجند گفت: هم اکنون هیچ‌گونه درمان خاصی برای بیماری آنگارا گزارش نشده و رعایت مسائل بهداشتی به همراه واکسیناسیون مزارع مرغ مادر از راه‌های پیشگیری این بیماری است.

حسن علیزاده  گفت: عامل بیماری آنگارا یک آدنو ویروس است که در مقابل ضدعفونی کننده ها مقاومت بیشتری نسبت به سایر ویروس‌ها دارد.

وی اظهار کرد: این ویروس نسبت به شرایط محیطی مقاوم است و قابلیت ماندگاری برای دوره‌های بعدی جوجه ریزی را نیز دارد و از آنجا که درمان مؤثری برای این بیماری وجود ندارد رعایت اصول بهداشتی و امنیت زیستی از اهمیت فراوانی برخوردار است.

رئیس شبکه دامپزشکی بیرجند بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون یک واحد مرغداری که پس از تأیید نتایج آزمایشگاهی بیماری آنگارا در آن به تأیید رسیده بود حذف و معدوم سازی شده است.او افزود:

علیزاده به مرغداران توصیه کرد که با توجه به اینکه این بیماری هم به صورت افقی و هم به صورت عمودی بین مزارع پرورش طیور منتقل می‌شود حتما نسبت به رعایت مسائل بهداشتی قرنطینه‌ای در واحد مرغداری مادر، گوشتی و حتی تخمگذار خود با جدیت بیشتری اقدام کنند.

وی ادامه داد: مرغداران در زمان جوجه ریزی نیز نسبت به خرید جوجه از مزارع مرغ مادر واکسینه شده علیه بیماری آنگارا اقدام کرده و در صورت بروز هرگونه تلفات غیرمتعارف در واحد در اسرع وقت به مسئول فنی بهداشتی واحد و شبکه دامپزشکی شهرستان گزارش تلفات واحد را اعلام کنند.

علیزاده یادآور شد: شیوع بیماری آنگارا به صورت نادر در پرندگان مسن تر و سایر گونه‌های طیور، از جمله بلدرچین، کبوتر و کورکور سیاه وحشی نیز ثبت شده و اگرچه این بیماری در تابستان و فصول بارانی بیشتر است، شیوع پراکنده در زمستان نیز رخ می‌دهد.

نوشته و خبرنگار : آفاق زارعی دبیر سرویس بهداشت و ا حسن پور