#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

استاندار خراسان جنوبی گفت: ورزش زورخانه‌ای استان برای دیده شدن و پیشرفت بیشتر، مسابقات ملی را میزبانی کند و برگزاری مسابقات در سطح ملی، به ترویج این ورزش اصیل کمک می‌کند.

جواد قناعت روز شنبه در دیدار اعضای هیات ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی استان خراسان جنوبی افزود: از طرفی با استفاده از فرصت برگزاری مسابقات ملی، می‌توان به معرفی جاذبه‌های گردشگری و فرصت‌ها و ظرفیت‌های استان نیز پرداخت.

وی تاکید کرد: ورزش زورخانه‌ای باید با استفاده از ظرفیت مسوولیت اجتماعی بخش خصوصی حمایت شود و برای تحقق این هدف بهتر است رایزنی‌های لازم با بخش خصوصی و هلدینگ‌های فعال در استان صورت گیرد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به وجود مرام و منش انسانیت و مردم‌داری در ورزش زورخانه‌ای گفت: ورزش زورخانه‌ای قدمت زیادی دارد و به‌واسطه روحیه جوانمردی که بر آن حاکم است، از گذشته‌های دور، معمولا انسان‌های بزرگ این ورزش را تعلیم ‌می‌داده‌اند.

وی به برخی آداب و سنن ارزنده ورزش زورخانه‌ای اشاره کرد و افزود: برخی سنت‌ها همچون ورود به گود با سر خم که نشان‌دهنده تواضع و فروتنی افراد است، گواه این واقعیت بوده که انسان‌های مغرور معمولا به جایی نمی‌رسند.

قناعت با بیان اینکه ورزش زورخانه‌ای روح و جسم را توامان با هم پرورش می‌دهد گفت: تکریم انسان‌های فرهیخته و بازنشستگان در همه رشته‌های ورزشی وجود دارد، اما در ورزش زورخانه ای بیش از دیگر حوزه‌ها مورد توجه و تاکید است.

وی افزود: نکته جالب توجه در ورزش زورخانه‌ای، مدح و منقبت ائمه اطهار (ع) است که در کمتر رشته ورزشی به این شکل و سیاق دیده می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری جشن گلریزان آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد با حضور ورزشکاران این رشته گفت: این مساله هم نشان می‌دهد که ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی که ریشه ملی و دینی نیز دارد، می‌تواند احساسات پاک مردم را برانگیزد.

وی ترکیب سنی پیشکسوتان و جوانان را در ورزش زورخانه‌ای ارزشمند خواند و خاطرنشان کرد: اینکه جوان‌ها به حضور و فعالیت در ورزش زورخانه‌ای ترغیب شده‌اند، به ترویج این ورزش اصیل و فراموش نشدن آن کمک می‌کند.

قناعت با اشاره به موارد مطرح شده در این دیدار افزود: برگزاری جلسه‌ای ویژه با حضور معاونان عمرانی و اقتصادی استانداری و نیز مدیران دستگاه‌های متولی برای پیگیری درخواست‌های مطرح شده، ضروری است.

در ابتدای این دیدار رییس هیات ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی استان به تشریح جایگاه این ورزش در استان پرداخت و در پایان هم تندیس ورزش زورخانه‌ای استان به استاندار خراسان جنوبی اعطا شد.