#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

– مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: در گذشته طرح‌های حمایتی مسکن در حاشیه شهرها اجرا می‌شد و اولین بار در مرکز استان طرح نهضت ملی مسکن در بهترین و مرغوب‌ترین اراضی در حال اجراست.

وحید داعی روز سه‌شنبه  افزود: جانمایی اجرای طرح‌های ساخت مسکن بسیار مهم است و در این دوره با حمایت استاندار خراسان جنوبی بهترین اراضی را به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص دادیم.

وی گفت: معتقدیم دولت سیزدهم، مسکن را به عنوان شعار محوری خود انتخاب کرده و لازم است مردم طعم شیرین خانه‌دار شدن را در بهترین نقاط شهر بچشند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه جانمایی نامناسب طرح احتمال ناموفق بودن آن را بالا می‌برد اظهار داشت: اولویت در همه ۳۱ شهر استان واگذاری اراضی ملی در داخل محدوده قانونی شهرها بوده است.

وی افزود: به همین منظور در شهر بیرجند منطقه زعفرانیه را به اجرای طرح نهضت ملی مسکن اختصاص داده‌ایم که یکی از بهترین نقاط مرکز استان است و در این سایت امکانات مختلف شهری برای آینده پیش‌بینی شده است.

داعی گفت: در سایت ۴۵۰ هکتاری زعفرانیه شهر بیرجند، اراضی زون‌های ۳ و ۵ به مساحت تقریبی ۵۰ هکتار برای طرح نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده و در این مجموعه تاکنون برای احداث ۴ هزار و ۱۵۸ واحد مسکونی قرارداد واگذاری و ساخت با شرکت‌های انبوه‌ساز منعقد شده که در مرحله انجام عملیات خاکی است.

وی بیان کرد: بلوک‌های این پروژه به‌صورت پنج طبقه (۱۰ واحدی) و چهار طبقه (۸ واحدی) طراحی شده و زیربنای مفید واحدها ۹۲ تا ۱۱۰ متر مربع در نظر گرفته شده است.

تامین اراضی مورد نیاز طرح در همه شهرهای استان

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: با تاکید استاندار و پیگیری‌های صورت گرفته موفق شدیم در سال اول اجرای طرح نهضت ملی مسکن اراضی مورد نیاز را در تمامی شهرهای استان تامین کنیم و واحدهای مسکونی این طرح در ۲۹ شهر استان به جز شهرهای بیرجند و قاین به‌صورت ویلایی احداث می‌شود.

وی گفت: در هیچ استان دیگری این کار انجام نشده است و با توجه به اقلیم و فرهنگ حاکم بر خراسان جنوبی در مناطقی که زمین موجود بوده، اراضی به‌صورت تک نفره واگذار می‌شود تا مردم خودشان واحد مسکونی را بسازند.

داعی اظهار داشت: در شهر قاین با کمبود زمین مواجه‌ایم لذا اراضی به سه نفر واگذار می‌شود و در بیرجند نیز ۲ منطقه شامل سایت ۲۷ هکتاری که از قبل فعال بوده و سایت ۵۰ هکتاری زعفرانیه برای طرح نهضت ملی مسکن لحاظ شده است.

وی افزود: در سایت زعفرانیه بیرجند به عنوان یکی از بزرگترین سایت‌های استان بیش از ۴ هزار واحد مسکونی توسط انبوه‌سازان احداث می‌شود و در حال حاضر طبق قرارداد منعقد شده با انبوه‌سازان، هزینه ساخت هر متر مربع، پنج میلیون و ۷۳۰ هزار تومان است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های مردم، چگونگی تامین سهم آورده ساخت مسکن است گفت: در این خصوص نیز پیگیری‌های لازم از مرکز در حال انجام است تا مردم در این زمینه کمترین فشار اقتصادی را متحمل شوند.

بیش از ۷۴ هزار نفر متقاضی شدند

وی بیان کرد: بیش از ۷۴ هزار نفر در خراسان جنوبی برای طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند که از این تعداد تاکنون ۳۱ هزار و ۷۶۳ نفر پایش آنها انجام شده و برای ساخت مسکن واجد شرایط پنج‌گانه اعلام شده‌اند.

داعی افزود: با پیگیری‌های انجام شده برای ۳۱ هزار متقاضی زمین تامین شده و جزو استان‌های پیشرو در این زمینه هستیم.

وی گفت: تاکنون پنج هزار و ۶۰۰ واحد فونداسیون اجرا شده، حدود ۲ هزار و ۶۰۰ واحد به مرحله اجرای اسکلت و ۷۰۰ واحد به مرحله سفت‌کاری رسیده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی یادآور شد: زمین به‌صورت رایگان توسط دولت تامین می‌شود و برای هر نفر متقاضی در مرکز استان ۳۵۰ میلیون تومان، سایر شهرها ۳۰۰ میلیون تومان و مناطق روستایی ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود.

وی افزود: طبق قانون جهش تولید مسکن برای صدور پروانه ساختمانی ۳۰ درصد و هزینه‌های نظام مهندسی ساختمان نیز ۵۰ درصد تخفیف اعمال می‌شود.

داعی با اشاره به طرح اقدام ملی مسکن که در سال‌های قبل اجرا شد، گفت: با اجرای طرح نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم قرار شد همه اقدامات و تسهیلات به طرح قبلی نیز تسری پیدا کند لذا دو طرح با هم ادغام شدند.

چالش‌های سایت ۲۷ هکتاری بیرجند

وی افزود: در پروژه ۲۷ هکتاری شهر بیرجند تعداد ۴۲۸ قطعه برای احداث ۲ هزار و ۱۴۰ واحد مسکونی به‌صورت “گروه ساخت” به متقاضیان واگذار شد اما یکی از چالش‌های سایت ۲۷ هکتاری این است که وقتی اراضی را در اختیار گروه‌های ساخت قرار دادیم سلایق و اختلافات سبب کند شدن پروژه شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: ۱۵ ماه به گروه‌های ساخت مهلت داده شد که در این مدت عده‌ای واحد را احداث و عده‌ای اقدام نکردند لذا برای اخذ پروانه پیامک داده شده که عده‌ای فرم را پر کرده و قرار است این سایت را نیز به انبوه‌ساز واگذار کنیم.

وی بیان کرد: حُسن گروه‌های ساخت، پایین آمدن هزینه‌ها است اما در کار انبوه‌ساز قیمت‌ها مقداری افزایشی است چون هزینه‌هایی از قبیل مالیات باید پرداخت شود.

داعی افزود: نمی‌توان گفت به‌طور مطلق کدام شیوه بهتر یا بدتر است اما در انبوه‌ساز واحد در زمان مقرر احداث و واگذار می‌شود در حالی که در گروه‌های ساخت چالش‌هایی بین اعضا وجود دارد که سبب تاخیر در اجرای پروژه می‌شود.

وی گفت: در حال اقناع‌سازی مردم هستیم و اراده‌ای بر حذف متقاضیان نیست لذا به‌گونه‌ای کمک می‌کنیم که مردم صاحب خانه شوند در عین حال که تامین مسکن از قدیم تاکنون برای مردم سخت بوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ادامه داد: این استان در اجرای طرح نهضت ملی مسکن تاکنون براساس سه شاخص تامین زمین، پالایش متقاضیان و نسبت اجرای فونداسیون به سهمیه، در رتبه دوم کشور قرار دارد.

وی گفت: بررسی روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن به‌طور مستمر توسط وزیر راه و شهرسازی انجام و نتیج ارزیابی کتبی به استانداران ارسال می‌شود.

داعی بیان کرد: یکی از مهمترین طرح‌های دولت سیزدهم تامین مسکن است که احداث چهار میلیون واحد مسکونی در چهار سال و هر سال یک میلیون واحد هدف‌گذاری شده است.

وی سهمیه مسکن استان خراسان جنوبی را ۴۰ هزار واحد اعلام کرد و افزود: از این میزان، ۲۲ هزار واحد مربوط به مناطق شهری و ۱۸ هزار واحد مناطق روستایی است.