بانوان خراسان جنوبی با سرپنجه هنرمندشان، جانی دوباره به صنایع دستی اصیل ایرانی داده اند.

 

، بانوان خراسان جنوبی با همت و اراده‌، چرخ‌های تولید را به حرکت درآورده اند و حالا گوشه گوشه خانه‌ها تبدیل به کارگاه‌های صنایع دستی شده است.

کارگاه‌هایی کوچک که با سرمایه‌ای اندک راه افتاده اند و در کنار اشتغالزایی، هنر‌های اصیل این خطه کویری همچون گلیم، جاجیم، توبافی و نمد مالی را زنده نگه داشته اند.

شروع از هیچ تا اشتغالزایی برای ۱۴۰ بانوی سرپرست خانوار

راهی کارگاهی کوچک شدیم که از هر گوشه و کنار آن صدای کار و تولید به گوش می‌رسد، بانوانی که سخنِ از تو حرکت، از خدا برکت را سرلوحه کارشان قرار داده اند.

طالبی بانوی کارآفرین بیرجندی که کارش را از هیچ شروع کرده است می‌گوید: با سرمایه اولیه کم و راه اندازی ۵ دستگاه صنایع دستی، کار آموزش گلیم بافی و هنر‌های دستی را در بین بانوان روستا آغاز کردم.

او بیان می‌کند: از همان سال‌های آغازین به دلیل علاقه‌ای که به این کار داشتم خیلی سریع آموزش‌های لازم را فرا گرفتم و بلافاصله با توکل به خدا شروع به کار کردم.

راه اندازی کارگاه صنایع دستی و اشتغالزایی برای بانوان آن هم با هزینه ای اندک

این بانوی هنرمند عنوان می‌کند: بعد از گذشت مدتی برای گسترش کارم راهی مناطق روستایی و دور دست شدم تا هنر و کارم جریان بگیرد.

خانم طالبی با حضور در روستا‌های مختلف با استقبال زیادی از سوی هنرآموزان مواجه می‌شود، استقبالی که باعث شد برای بیش از ۱۴۰ بانو شغل ایجاد کند.

نان آورانی که با همت خود چرخ زندگی را می‌چرخانند

این بانوی کارآفرین که از هیچ آغاز کرده و اکنون توانسته بانوان زیادی را به آرزوهایشان برساند تمام آرزویش، گسترش کار و رویش حس توانمندی در میان آنهاست؛ زنانی که به گفته خودش گاهی از افسردگی رنج می‌بردند و او به آنان کمک می‌کرد تا قدرت انگشتان خود را درک کنند و این شاید تمام زندگی یک زن باشد.

یکی از این بانوان که سرپرست خانوار است به ما می‌گوید: توانسته ام با یادگیری هنر گلیم بافی به درآمد خوبی برسم و همچنین زنان سرپرست خانوار دیگر را نیز آموزش دهم تا آن‌ها نیز مانند من منبع درآمدی داشته باشند.

 با یادگیری هنر گلیم بافی به درآمد خوبی رسیده ام

محمدی به دست بافته‌های خود اشاره و بیان می‌کند: گیوه‌هایی درست می‌کنم که تمام مراحل تولید آن با دست انجام می‌شود و آوازه آن به آن سوی مرز‌ها رسیده و مورد پسند خیلی از افراد قرار گرفته است.

دیگر بانوی هنرمند بیرجندی نیز می‌گوید: وظیفه همه ما حفظ هنر‌های اصیل و زنده نگه داشتن هنر‌های قدیمی است که ما با قدم گذاشتن در این راه علاوه بر حفظ این هنر یک کمک خرجی هم برای خانواده هستیم.

هنر‌هایی که آوازه آن از کاخ سعد آباد تا بانکونک پیچیده

رد پای صنایع دستی خراسان جنوبی را حالا می‌توان در گوشه گوشه این کشور از کاخ سعد آباد تا جنوب و شرق کشور و حتی خارج از کشور هم دید.

صنایعی که اگر حمایت شوند می‌توانند زمینه ساز حضور نو و کارآمد بانوان برای کارآفرینی باشند و تشکیل بنگاه‌های کوچک اقتصادی، درآمد زایی و اشتغال می‌تواند از آثار مثبت این حمایت‌ها باشد.

خانم طالبی می‌گوید: هنرش را که همان پارچه بافی است در کاخ سعد آباد تهران به نمایش گذاشته که مورد استقبال بسیاری از هنرمندان و افراد معروف قرار گرفته است.

این بانوی هنرمند بیان می‌کند: با راهنمایی‌ها و حمایت جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی توانستم نشان تجاری به نام سارُق را برای محصولات خود ثبت و همچنین بسته بندی‌های متنوع طراحی کنیم.

نشان تجاری سارٍُق را برای محصولات خود ثبت کرده ام

او با اشاره به اینکه بانوان خراسان جنوبی با سرپنجه هنرمندشان محصولات جدید و متنوعی را وارد بازار‌های داخلی و خارجی می‌کنند افزود: محصولاتمان را در کشور مالزی در نمایشگاهی به نمایش گذاشتیم که بسیار مورد استقبال خارجی‌ها قرار گرفت.

تنوع این هنر صنعت علاوه بر معرفی فرهنگ و تمدن کهن دیار خراسان جنوبی توانسته طرفدارانی را در کشور‌های خارجی پیدا کند.

یکی از مشتریان صنایع دستی خراسان جنوبی که ساکن کشور ترکیه است در گفتگوی اینترنتی با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: حوله‌های دست و صورتی که از خانم طالبی خریده بودم را به یکی از اعضای خانواده ام در ترکیه کادو دادم و همچنین خواهرم در آمریکا به دلیل کیفیت خوب حوله و سازگاری آن با هر پوستی، یکی از طرفداران حوله‌های دست بافت خراسان جنوبی است.

فروش مجازی، تجربه‌ای نو در سایه کرونا

کرونا هر چند دوسالی است که بازار فروش صنایع دستی را کم رونق کرده و دیگر از برپایی نمایشگاه‌های ملی و استانی کمتر خبری است، اما روزنه‌های جدیدی را برای فروش اینترنتی به روی تولید کنندگان باز کرده است که اگر با این بازار و تبلیغات نوین آن آشنا باشید اتفاقاً فروش خوبی خواهید داشت.

کرونا نتوانسته است مانع فروش صنایع دستی شود

عباس زاده معاون صنایع دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی در این زمینه می‌گوید: در ایام کرونایی چند شرکت اینترنتی در حوزه فروش صنایع دستی فعال داریم و این شرایط بهترین فرصت استفاده از فضای مجازی برای بازاریابی و فروش است.

او بیان می‌کند: استقبال فعالان صنایع‌دستی از فضای مجازی در دوران کرونا افزایش یافته و هنرمندان با استفاده از فروشگاه‌های آنلاین اقدام به فروش محصولات خود می‌کنند.

جلوه گری ۶۰ رشته صنایع دستی در سرپنجه‌های هنرمندان خراسان جنوبی

صنایع دستی خراسان جنوبی بی شک نشانی از هنر و تمدن مردم این منطقه است؛ هنری که از گذشته نسل به نسل به زمان حال رسیده و در کنار درآمد زایی و اشتغال آفرینی، اکنون این آثار نشان دهنده اصالت و علاقه مردمان این سرزمین به فرهنگ و هنر است.

صنایع دستی خراسان جنوبی نشانی از هنر و تمدن مردم این منطقه است

۶۰ رشته صنایع‌دستی در خراسان جنوبی وجود دارد که رشته‌های منسوخ شده‌ای مانند مله بافی، برک بافی و پارچه‌بافی احیاء شده‌اند؛ کسب و کار‌های کوچکی که زودتر به نتیجه می‌رسند و البته نیازمند این هستند که ناهمواری‌های آن ها هموارتر شود.

بازار فروش در شرایط کرونایی  از مهمترین مشکلات پیش روی صنایع دستی است که تشویق هنرمندان به فروش مجازی و برگزاری نمایشگاه‌های منطقه‌ای و ملی می‌تواند آن‌ها را به بازار‌های بزرگ‌تر متصل کند.