معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: با دستور استاندار در ابتدای امسال سند راهکارهای اجرایی شدن شعار سال (رونق تولید) برای دستگاه‌های اقتصادی پیشران استان تدوین شد که تاکنون برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت آن محقق شده است.

مشیرالحق عابدی روز پنجشنبه در نشست خبری افزود: ابتدای سال جاری سند راهکارهای اجرایی شدن شعار سال در حوزه دستگاه‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اقتصاد و دارایی و جهاد کشاورزی تدوین و به دستگاه‌ها ابلاغ شد.

وی بیان کرد: در این سند برنامه‌هایی در سه بخش کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برنامه ریزی شده است.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: براساس بررسی‌ها و ارزیابی‌های انجام شده پیشرفت برنامه‌ها با توجه به تعهد دستگاه‌ها در سند تاکنون مطلوب بوده است.

وی با بیان اینکه در پروژه‌های افتتاحی دهه فجر امسال ثمره برنامه‌های میان مدت این سند را مشاهده خواهیم کرد گفت: برنامه‌های بلند مدت سند نیز تا پایان سال محقق خواهد شد.

عابدی یادآور شد: انجام تعهدات دستگاه‌های اقتصادی پیشران استان در این سند سبب شد پاییز امسال خراسان جنوبی کمترین نرخ بیکاری را در کشور داشته باشد.

وی گفت: در حوزه اقتصادی با دستگاه‌های پیشران اقتصادی برنامه‌هایی در خصوص توان اقتصادی خانوارها و دستگاه‌های تولیدی در دستور کار قرار گرفته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی افزود: برخی پروژه‌های دهه فجر دستگاه‌های اقتصادی پیشران سند مذکور افتتاح و کلنگ‌زنی می‌شود.

وی گفت: در حوزه صنعت، معدن و تجارت استان طرح‌هایی مانند تولید پودر بنتونیت، فرآوری مواد معدنی، تولیدات محصولات سنگی، دانه بندی شن و ماسه، دانه بندی منیزیت و معادن سنگ لاشه آماده افتتاح است.

عابدی افزود: همچنین در حوزه جهاد کشاورزی طرح‌های احداث گلخانه، پرورش دام سبک و سنگین، پرورش آبزیان، کشت زعفران در قالب کشاورزی قراردادی، کارخانه بسته بندی و فرآوری زرشک، ترمینال ضبط پسته، فرآوری خشکبار و تولید حبه عناب افتتاح خواهد شد.

وی اظهار داشت: افتتاح اقامتگاه‌های بوم‌گردی، دفاتر خدمات مسافرتی و سفره خانه‌های سنتی از دیگر پروژه‌های قابل افتتاح در حوزه دستگاه‌های پیشران اقتصادی استان است.

همچنین در این نشست خبری اعلام شد که یک هزار و ۶۱۴ طرح و پروژه همزمان با دهه فجر در استان خراسان جنوبی آماده بهره‌برداری یا کلنگ‌زنی است که از این تعداد یک هزار و ۴۵۹ طرح و پروژه با اعتبار ۲ هزار و ۵۴۰ میلیارد تومان افتتاح می‌شود.

همچنین در این مدت عملیات اجرایی ۱۵۵ طرح در استان آغاز می‌شود.

تامین اعتبار پروژه‌ها از محل اعتبارات ملی، تسهیلات دولتی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام شده است.