سالانه  ۱۲۰ میلیون متر مکعب آب مازاد بر ظرفیت تجدید پذیری سفره های زیرزمینی، از منابع آبی خراسان جنوبی برداشت می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان گفت: در سه دهه اخیر حدود ۳برداشت مازاد 120 میلیون مترمکعبی از منابع آبیمیلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب مازاد از سفره های زیرزمینی خراسان جنوبی برداشت شده است.
امامی افزود: پیش بینی می شود طبق برنامه ریزی ها تا پایان برنامه ششم، کسری مخازن به صفر برسد و به تعادلی بین تغذیه سفره های زیرزمینی و برداشت ها برسیم و در برنامه ۲۰ ساله، برداشت مازاد ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعبی را  جبران کنیم.
وی با اشاره به اینکه بارندگی های سال جدید، مشکل کمبود آب خراسان جنوبی را رفع نکرده است گفت:  باید با استفاده از تغییر الگوی کشت، روش های نوین آبیاری و کشت گیاهان با نیاز آبی کم و درآمدزایی مناسب، مصرف آب را به صورتی که به معیشت و اقتصاد کشاورزان آسیب نزند مدیریت کرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان افزود: با اجرای طرح تعادل بخشی و نصب کنتور‌های هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی، کسری مخزن در دشت‌های خراسان جنوبی از ۱۷۰.۲۲ میلیون مترمکعب در سال آبی ۹۲-۹۱ به ۱۱۹.۹۱ میلیون مترمکعب در سال آبی ۹۷-۹۶ کاهش یافت.
امامی گفت: با نصب کنتور‌های هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی استان، مقدار مصرف آب از طریق این چاه‌ها  از ۷۰۹ میلیون متر مکعب در سال ۹۲ به ۵۱۳ میلیون مترمکعب در سال ۹۷ کاهش یافت که معادل ۲۱.۶۴ درصد صرفه جویی در این چاههاست.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله