استاندار خراسان جنوبی خطاب به سفیر قرقیزستان در ایران ، از ضرورت توسعه تعاملات گفت و متذکر شد: برای توسعه ارتباطات، متوقف به تصمیمات ملی نشویم.
ی؛ دکتر قناعت با بیان این مطلب در جلسه نشست با صدیق اف سفیر قرقیزستان در ایران که به خراسان جنوبی سفر کرده، گفت: ما باید پا را فراتر نهاده و به توسعه تعاملات استان ها بیندیشیم و علاوه بر همکاری سطوح ملی، توسعه تعاملات در سطح منطقه ای و استانی را در برنامه قرار دهیم.
وی تأکید کرد: خروجی این اتفاق، انتفاع هر دو کشور را به همراه دارد.
?استاندار ضمن ابراز خرسندی از حضور سفیر قرقیزستان در خراسان جنوبی، گفت: سی امین سالگرد استقلال جمهوری قرقیزستان و سی امین سال آغاز تعاملات و ارتباط بین دو کشور جمهوری ایران و جمهوری قرقیزستان را تبریک عرض می‌کنم.
?قناعت گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مقتدر و مهم در منطقه و جهان در بسیار از تحولات و مسائل بین الملل از جمله مسایل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تأثیر گزار است.
?وی با بیان اینکه دیپلماسی فعال و عزتمندانه و تعامل مناسب با کشورهای مختلف بیانگر نقش ممتاز و موفقیت ویژه ایران در عرصه جهانی است، گفت: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب ارزش‌های نظام و حفظ منافع ملی آماده همکاری و گسترش روابط مناسب سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با کشورهای مختلفی است که به اصول و ارزش انسانی پایبند باشند.
?استاندار با ذکر این نکته که اولویت اصلی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم، ارتباط با همسایگان و با کشورهای پیرامونی است، گفت: استان خراسان جنوبی با تمام توان آماده همکاری در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و فرهنگی با کشور دوست و همسایه قرقیزستان است.
?قناعت اظهار داشت: با توجه به اشتراکات دینی و فرهنگی کشور ایران و قرقیزستان و ظرفیت‌های مناسب اقتصادی در خراسان جنوبی و همچنین در کشور قرقیزستان زمینه‌های مناسب و مختلف برای گسترش مناسبات وجود دارد و امیدواریم که در سفر حضرتعالی به خراسان جنوبی مقدمات اجرای این مسائل مهم فراهم شود.
?وی در ادامه به معرفی ظرفیت‌های خراسان جنوبی در زمینه‌ های مختلف پرداخت و گفت: خراسان جنوبی دارای ۹ شهرک و ۱۴ ناحیه صنعتی است و مهمترین واحدهای صنعتی این استان هم در زمینه بسته‌بندی خشکبار، سیمان، انواع تایر، کنستاتره زغال سنگ، شمش منیزیم، کاشی و سرامیک و چینی بهداشتی فعال می باشند.
?استاندار با اشاره به وجود ۷ میلیارد تن ذخیره معدنی در خراسان جنوبی و ۵۵ نوع ماده معدنی، گفت: خراسان جنوبی رتبه اول کشور در ذخایر زغال سنگ و رتبه ششم کشور را در تعداد معادن داراست.
?وی با بیان اینکه محصولات این استان به کشورهای چین، عراق، ارمنستان، ترکیه و برخی کشورهای اروپایی و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس صادر می‌شود، بیان کرد: خراسان جنوبی در زمینه دام و طیور ظرفیت تولیدی بالایی دارد به گونه‌ای که روزانه در این استان ۱۸۰ تن مرغ تولید و زنجیره کامل تولید گوشت مرغ در خراسان جنوبی وجود دارد.
?استاندار به ظرفیت‌های خراسان جنوبی در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: این استان با تولید ۸۲ هزار تن رتبه نخست کشور در تولید زرشک، با تولید هفت هزار و ۳۸۰ تن رتبه نخست تولید عناب کشور و با تولید ۳۰ تن زعفران رتبه دوم کشور در تولید زعفران را داراست و همچنین در زمینه پنبه و پسته هم دارای ظرفیت‌های تولید بالایی است.
?قناعت در بخش دیگری به ظرفیت‌ های خراسان جنوبی در حوزه تجارت خارجی پرداخت و گفت: خراسان جنوبی در محور ترانزیتی شرق ایران قرار دارد و استان این ظرفیت را دارد که با صادرات کالا از مرز ماهیرود به کشور تاجیکستان و قرقیزستان مسیر ترانزیت کالا نسبت مسیر ترانزیتی از دریای عمان، ۵۰۰ کیلومتر کوتاهتر شود.
?وی بیان کرد: یکی از پروژه‌های مهم جمهوری اسلامی ایران ترانزیت ریلی است و مسیر ریلی چابهار به سرخس در حال ساخت است که بخش مهمی از این طرح در خراسان جنوبی جنوبی قرار دارد.
?قناعت خاطرنشان کرد: در خراسان جنوبی ۸۸۰ اثر ثبت جهانی وجود دارد و همچنین این استان دارای چهار اثر ثبت جهانی است و پرونده کاروانسراهای استان هم بر روی میز یونیسکو برای بررسی وجود دارد.
?وی با ذکر این نکته که خراسان جنوبی، تاریک ترین و گرم‌ترین نقطه کره زمین را دارد، بیان کرد: قالی، قالیچه، گلیم، جاجیم، پارچه سنتی و سنگ‌های تزئینی از جمله تولیدات صنایع دستی این استان است.
?به گفته وی؛ از دوشنبه هفته جاری نمایشگاه صنایع دستی کشور به میزبانی خراسان جنوبی برگزار خواهد شد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور