مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: بخش پیوند و فرآوری اعضا در بیمارستان فوق تخصصی رازی بیرجند آماده‌ بهره‌برداری است و به‌زودی راه‌اندازی می‌شود.

 جواد قدوسی  در مراسم گرامیداشت روز ملی اهدای عضو و تقدیر از خانواده‌ اهداکنندگان عضو در خراسان جنوبی افزود: تجهیزات مورد نیاز این بخش از جمله ونتیلاتور، مانیتورینگ، الکتروشوک، ترالی اورژانس خریداری شده و متخصصان اورولوژی در دوره‌های آموزش عملی پیوند در تهران شرکت کرده‌اند، تیم درمانی نیز دوره‌های عملی آموزش تخصصی را گذرانده‌اند.

وی اظهار داشت: واحد فرآوری اعضا در بیماستان رازی بیرجند مستقر شده و تاکنون برای ۲۵ بیمار متقاضی پیوند کلیه، پرونده تشکیل و در سامانه ثبت شده است.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با راه‌اندازی بخش پیوند، پیوند کلیه از بیماران مرگ مغزی اهداکننده عضو در بیمارستان رازی بیرجند انجام خواهد شد.

وی همچنین شاخص اهدای عضو در استان خراسان جنوبی را ۱۱.۲۵ اعلام کرد و افزود: این رقم از میانگین کشوری پایین‌تر است و ارتقای آن نیاز به فرهنگ‎سازی در جامعه دارد.

قدوسی گفت: ایران در سال ۱۳۹۹ با شاخص اهدای عضو ۱۴.۳ رتبه نخست آسیا را داشته است که با شیوع کرونا افت شدید پیدا کرد و به هفت کاهش یافت، سال ۱۴۰۱ این شاخص به ۱۲.۱ رسید که باید به ۳۰ برسد.

وی با اشاره به اینکه شاخص اهدای عضو براساس تعداد اهدای عضو در سال به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت است اظهار داشت: اولین پیوند کلیه در ایران سال ۱۳۴۷ و پیوند از بیمار مرگ مغزی در سال ۱۳۷۰ انجام شد.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یادآور شد: از جمعیت ۸۴ میلیونی کشور، سالانه ۲۰ هزار نفر بر اثر تصادفات فوت می‌کنند که پنج تا هشت هزار نفر آنان دچار مرگ مغزی می‌شوند و از این تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار نفر قابلیت اهدای عضو را دارند این در حالی است که تعداد بیماران نیازمند به عضو پیوندی ۲۵ هزار نفر در سال است.

وی بیان کرد: در چند سال اخیر پیوند کلیه و اهداکننده مرگ مغزی افزایش یافته است و ایران در شاخص تعداد پیوند کلیه از اهداکنندگان مرگ مغزی، رتبه ۳۴ دنیا را دارد.

قدوسی با گرامیداشت یاد اهداکنندگان عضو در خراسان جنوبی گفت: سال گذشته اعضای ۹ بیمار مرگ مغزی در استان اهدا شد که بیشترین تعداد با چهار نفر مربوط به بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند است.

وی با بیان اینکه تصادفات در صدر علت حادثه منجر به مرگ مغزی در استان قرار دارد افزود: طی این مدت ۵۰ حادثه منجر به مرگ مغزی رخ داده که ۲۳ مورد مربوط به تصادفات بوده و بقیه علل از جمله سقوط از ارتفاع، مسمومیت با متادون، خفگی در آب، تومور و سکته مغزی است.

این مسئول در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر تعداد بیماران دیالیزی استان ۳۶۵ نفر است و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که سالانه ۶ درصد افزایش داشته باشیم.

وی افزود: دیالیز برای بیماران کلیوی هفته‌ای سه بار باید انجام شود که موجب می‌شود فرد از زندگی و کار روزمره عقب بیفتد اما بیماران چند ماه پس از پیوند به زندگی عادی خود بر می‌گردند و از لحاظ اقتصادی و روانی بسیار مثبت ارزیابی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم در این مراسم گفت: گسترش اهدای عضو به بیماران، نیاز به فرهنگ‌سازی دارد تا با این کار بتوانیم به کاهش آلام دیگران و آرامش خود کمک کنیم.

سید محمد موسوی میرزایی افزود: اهداکنندگان عضو، ایثارگرانی هستند که با ایثار و بزرگواری، حیات دوباره و جانی تازه به سایر بیماران می‌بخشند.

وی اظهار داشت: جان انسان بزرگترین نعمت و با ارزش‌ترین ثروت هر آدمی است و گذشتن از جان برای نجات دیگران بزرگترین معامله با خداست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: رضایت خانواده‌ها در سخت‌ترین شرایط و وضعیت روحی برای اهدای عضو فرزندان و عزیزانشان تنها می‌تواند از کسانی سر بزند که دارای روح بلند و تفکر انسان‌دوستانه هستند و باور عمیق دارند که خداوند برای این کار پاداش عظیمی خواهد داد.

اعضای ۹ نفر از بیماران مرگ مغزی خراسان جنوبی در سال ۱۴۰۱ به ۲۴ نفر جان دوباره داد.

در این مراسم از خانواده‌های جان‌ بخش (اهداکننده عضو) شامل علیرضا علیدوست ۱۹ ساله، هادی حدادی ۴۰ ساله، سحر میرشکار ۱۳ ساله، محمدرضا اسماعیل‌زاده ۱۴ ساله، سید جعفر مهاجرین مقدم ۵۲ ساله، جواد خواجوی ۳۵ ساله، جانبار مهدی باقری ۵۷ ساله، مرتضی چهکندی‌نژاد ۱۸ ساله و عباس صالح حصار ۵۱ ساله تجلیل شد.

۳۱ اردیبهشت در تقویم رسمی کشور روز اهدای عضو، اهدای زندگی نام دارد.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور