رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۶۷ مورد ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی استان تخریب و ۳۴ مورد تغییر کاربری غیرمجاز نیز شناسایی شد.

غلامرضا قوسی روز یکشنبه در نشست شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی ملی و منابع طبیعی خراسان جنوبی که به ریاست رییس کل دادگستری استان برگزار شد افزود: در این مدت ۵۷۹ فقره ماموریت توسط اکیپ‌های گشت نظارتی بر اراضی کشاورزی استان انجام شده است.

وی بیان کرد: در حوزه حفظ و صیانت از اراضی کشاورزی با شکل‌گیری گشت‌های نظارتی مقداری شرایط نظارت بر تغیر کاربری و حفظ اراضی بهتر شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: انجام ۲۹۱ مورد نظارت بر طرح‌های واگذار شده، بررسی ۲۹ پرونده در هیات نظارت ماده ۳۳ و انجام ۲۸۹ مورد نظارت بر مجوزهای تغییر کاربری از دیگر اقدامات سال جاری بوده است.

وی در ارتباط با دستورالعمل تعیین تکلیف ساخت و ساز غیرمجاز در روستای شمس‌آباد بیرجند اظهار داشت: در این منطقه در ۲ قطعه زمین ۲ هکتاری و ۲۳ هکتاری در گذشته نسبت به احداث مرغداری توسط ۲ مالک اقدام شده بود.

قوسی گفت: مجوز فعالیت مرغداری در حریم روستا داده نشده که بنیاد مسکن برای الحاق این اراضی به طرح هادی وارد عمل شده بود.

وی تصریح کرد: در اراضی ۲۲ هکتاری ۵۰ قطعه زمین تعیین شده که تاکنون ۲۳ نفر به صورت غیرمجاز نسبت به ساخت و ساز اقدام کرده‌اند که با دستور قضایی این اراضی تعیین تکلیف خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: اگر قرار باشد اراضی به طرح هادی واگذار شود باید این ساخت و سازها ابتدا تعیین تکلیف شود که در این زمینه تاکید بر اخذ مجوز و پرداخت هزینه‌ها شده است.

وی گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی زمانی می‌تواند پاسخ استعلام برای ساخت و ساز را بدهد که این افراد با مراجعه به جهاد کشاورزی هزینه‌ها را پرداخت کنند.

قوسی با بیان اینکه شرکت‌های خدمات‌رسان آب و برق خدمات لازم را در این منطقه ارائه کرده‌اند گفت: برخی قطعه‌ها فقط دیوارچینی شده و بقیه نسبت به ساخت و ساز کارگاه، منزل ویلایی و سایر موارد اقدام شده است.

در ارتباط با این دستورالعمل مصوب شد دستگاه‌های خدمات‌رسان آب، برق و گاز اگر بدون استعلام از ادارات و مراجع ذیربط در منطقه‌ای خدماترسانی کنند، پرونده قضایی تشکیل شود.

همچنین دستگاه‌های خدمات‌رسان بدون تشریفات قانونی نباید هیچ گونه خدماتی انجام دهند.

بنا به دستور رییس کل دادگستری مصوب شد در وهله نخست فرصتی به اهالی یا مالکان داده شود تا ساخت و سازها را تخریب کنند در غیر این صورت امکان الحاق به طرح هادی وجود ندارد و اگر همکاری نکردند دستور تخریب ساخت و سازها با اولویت دیوارکشی‌های بدون ساکن داده خواهد شد.

یکی دیگر از دستورالعمل‌های این نشست واگذاری اراضی روستای منظریه در حریم شهر بیرجند بود. طرح هادی این روستا سال ۸۹ توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در استان تهیه و اراضی توسط منابع طبیعی به راه و شهرسازی واگذار شد.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: طی بازدیدی که ماه اخیر از این روستا انجام دادیم مشخص شد مردم این منطقه علاوه بر مشکل اراضی مشکلات متعددی در زمینه نبود خدمات، جاده نامناسب و روشنایی معابر نیز دارند.

حجت ‌الاسلام ابراهیم حمیدی افزود: مردم روستا بارها برای تصمیم بنیاد مسکن مراجعه کردند و معترض بودند که پرداخت پول زمین برای اهالی مشکل است.

وی بیان کرد: قبل از اینکه روستا شکل بگیرد باید این مشکلات حل می‌شد لذا معتقدم به هر شکلی باید مشکل حل شود چون حقی برای مردم ایجاد شده است.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی اظهار داشت: باید به گونه‌ای عمل شود تا هم حقوق دولت حفظ و هم مشکلات مردم رفع شود.

وی تصریح کرد: در وهله نخست نباید اجازه دهیم از این قبیل اتفاقات در استان شکل بگیرد و اگر افراد سودجو در این منطقه حضور دارند با آنها برخورد کنید اما اگر افراد بی بضاعت فاقد مسکن هستند باید به هر شکلی با آنها کنار بیاید.

وی افزود: پیشنهاد می‌دهیم این مشکل را با بنیاد مسکن مرکز و استانداری خراسان جنوبی در میان بگذارید و بهترین و ساده‌ترین روش با رضایت مردمی را در دستور کار قرار دهید.