فرماندار بیرجند گفت: تمهیدات و شرایط لازم برای آغاز ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا فراهم شده و توصیه این است که با توجه به شرایط کرونایی، داوطلبان روش‌های غیرحضوری را برای ثبت‌نام انتخاب کنند.

علی ناصری روز سه‌شنبه در نشست خبری افزود: ثبت‌نام از داوطلبان در انتخابات شوراهای اسلامی شهرها از ساعت هشت روز چهارشنبه ۲۰ اسفند ماه جاری آغاز می‌شود و تا ساعت ۱۸ روز سه‌شنبه ۲۶ اسفند به مدت یک هفته ادامه دارد.

وی بیان کرد: فرایند انتخابات از روز گذشته با دستور وزیر کشور جنبه رسمی پیدا کرد و اگهی انتخابات نیز از امروز در شهرستان بیرجند منتشر می‌شود.

فرماندار بیرجند با اشاره به اینکه برای ثبت‌نام داوطلبان چهار روش الکترونیک و حضوری در نظر گرفته شده است گفت: ثبت‌نام از طریق اپلیکیشن موبایلی (بارگذاری شده در پورتال وزارت کشور) و دریافت کد رهگیری، ثبت‌نام از طریق نسخه دسکتاپ (کامپیوتر) و دریافت کد رهگیری و ثبت‌نام از طریق دفاتر پیشخوان دولت و دریافت کد رهگیری از جمله این روش‌ها است.

وی ادامه داد: داوطلبانی که از این سه روش و به‌صورت غیرحضوری ثبت‌نام می‌کنند، پس از دریافت کُد رهگیری و تایید نهایی ثبت‌نام که از طریق ارسال پیامک از سوی ستاد انتخابات مربوطه به داوطلب اعلام می‌شود، نیازی برای مراجعه به فرمانداری ندارند.

ناصری اظهار داشت: ثبت‌نام از طریق مراجعه حضوری به فرمانداری شهرستان از ساعت ۸ تا ۱۸ یکی دیگر از شیوه‌های تعیین شده برای ثبت‌نام داوطلبان است.

وی با اشاره به اقدامات فرمانداری بیرجند برای ثبت‌نام از داوطلبان گفت: آمادگی کامل برای ثبت‌نام از داوطلبان ششمین دوره انتخابات شوراها با رعایت تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری در مرکز استان وجود دارد.

وی افزود: مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام داوطلبان شامل اصل گواهی عدم سوءپیشینه که از تاریخ صدور آن بیش از سه ماه نگذشته باشد، اصل شناسنامه عکس‌دار و تصویر همه صفحه‌های آن، اصل کارت ملی و تصویر آن، اصل کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا کارت معافیت دائم یا مدرکی دال بر مشخص بودن وضعیت خدمت وظیفه عمومی و تصویر آن برای مردان، یک قطعه عکس ۴ × ۳ جدید، اصل و یک نسخه تصویر مدرک تحصیلی معتبر فوق دیپلم یا معادل آن برای داوطلبان شورای شهرهای تا ۲۰ هزار نفر جمعیت و مدرک لیسانس یا معادل آن برای داوطلبان شورای شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت است.

فرماندار بیرجند گفت: اصل و تصویر گواهی پذیرش استعفای مقامات موضوع ماده ۳۲ قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و اصل و تصویر مدرک معتبر ایثارگری (جانبازان، آزادگان، همسر و فرزندان شهدا و رزمندگان با حداقل ۶ ماه سابقه حضور در جبهه) برای برخورداری از امتیاز یک مقطع تحصیلی بالاتر از دیگر مدارک است.

وی اظهار داشت: کسانی که سابقه یک دوره کامل عضویت اصلی شورا را دارا باشند، به شرطی که در همان حوزه­ انتخابیه نامزد شوند، از شرط مدرک تحصیلی معاف هستند.

ناصری افزود: پس از پایان یافتن ثبت‌نام از داوطلبان، همزمان هیات اجرایی انتخابات تشکیل و اسامی دواطلبان به منظور بررسی سوابق آنان به مراجع قانونی ارسال می‌شود که در این دوره از انتخابات علاوه بر مراجع چهارگانه شامل نیروی انتظامی، دادگستری، اداره کل اطلاعات و ثبت احوال، مرجع اطلاعات سپاه هم اضافه شده است و در نهایت بعد از بررسی نتایج به فرمانداری ارسال می‌شود.

وی گفت: بعد از انجام روند تعیین شده برای بررسی و تایید صلاحیت‌ها، ۱۶ خرداد سال آینده اسامی نامزدها به منظور تبلیغات و اعلام به مردم نهایی می‌شود و آگهی نامزدها از ۱۷ تا ۱۹ خرداد منتشر خواهد شد که نامزدهای نهایی می‌توانند ۲۰ تا ۲۶ خرداد به تبلیغات بپردازند و ۲۸ خرداد هم انتخابات شوراهای اسلامی و ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

وی افزود: همچنین ثبت‌نام داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی روستاها و تیره‌های عشایری از ساعت ۸ روز دوشنبه ۱۶ فروردین سال آینده آغاز می‌شود و تا ساعت ۱۸ روز یکشنبه ۲۲ فروردین ادامه می‌یابد.

فرماندار بیرجند گفت: با توجه به شرایط کرونایی در این دوره از انتخابات، هرگونه تجمع و تبلیغات حضوری ممنوع است و داوطلبان صرفا می‌توانند براساس تبلیغات در فضای مجازی و به صورت مکتوب که طبق قانون اجازه انتشار داده شده، به تبلیغات بپردازند.

وی بیان کرد: آنچه برای ما به عنوان برگزارکنندگان انتخابات مطرح است، رعایت کامل قانون و بی‌طرفی مجریان و دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات است و تمام تلاش در فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها بر این است تا زمینه انتخابات سالم با مشارکت حداکثری مردم فراهم شود.

ناصری بر توجه به حضور حداکثری مردم در انتخابات تاکید کرد و افزود: مردم نگرانی از حضور در شعب اخذ رای نداشته باشند زیرا همه تمهیدات لازم با توجه به شرایط کرونایی برای برگزاری انتخابات لحاظ شده است.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و بیرجند مرکز آن است.