دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی گفت: با هر فردی که به بهانه شادی درصدد اخلالگری و ناامنی در چهارشنبه آخر سال باشد، برخورد قاطع و قضایی می‌شود.

 حجت‌الاسلام علی نسایی زهان روز دوشنبه در چهارمین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان خراسان جنوبی در سال جاری گفت: مخالف شادی جوانان و مردم نیستیم اما این شادی نباید بهانه‌ای برای ایجاد ناامنی یا خسارت در جامعه باشد.

وی با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی رسانه‌ها در زمینه چهارشنبه سوری ادامه داد: موتورسکیلت‌ها و خودروهایی که از داخل آنها اقدام به پرتاب ترقه شود، ضمن توقیف تا ۱۵ فروردین سال آینده به پارکینگ منتقل خواهند شد.

دادستان بیرجند گفت: اصنافی که اقدام به فروش مواد محترقه غیرمجاز کنند نیز پلمب می‌شود و اگر فرد زیر ۱۸ سال با پرتاب این نوع مواد آسیب جسمانی به کسی وارد کند یا اموال دولتی تخریب شود، مرتکب جرم شده و اولیای او نیز تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرند.

وی افزود: دستگاه قضایی به دنبال پرونده‌سازی نیست بلکه باید از آسیب‌ها جلوگیری کرد، نظم و آسایش مردم از اهمیت زیادی برخوردار است و اگر فرد یا افرادی بخواهند در این زمینه اخلال ایجاد کنند منتظر برخورد قضایی باشند.

حجت‌الاسلام نسایی زهان در بخشی دیگر از سخنانش بر انتصاب مدیران آموزش دیده تاکید کرد و گفت: مدیران به خاطر جایگاهی که دارند باید قانون را بدانند و به آن عمل کنند زیرا شرح وظایف هر کسی در قانون مشخص است.

وی افزود: اگر شاهد خلاف در جامعه هستیم نشانه این است که مدیر قانون را نمی‌داند یا به آن عمل نمی‌کند لذا باید تلاش کرد قبل از انتصاب آموزش‌های لازم به مدیران ارایه شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی یادآور شد: بررسی تجربیات سایر استان‌ها نیز در رفع و کاهش آسیب‌ها اثرگذار است و باید جدی گرفته شود.

کشف ۲۶ هزار و ۱۸۰ عدد انواع مواد محترقه 

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: از ابتدای دی ماه تاکنون ۲۶ هزار و ۱۸۰ عدد انواع مواد محترقه در این استان کشف شده است.

سرهنگ هادی علیپور افزود: همچنین در بازرسی از یک واحد صنفی ۲ هزار و ۱۹۹ عدد مواد محترقه کشف و یک نفر دستگیر شده است.

وی عنوان کرد: با تلاش ماموران پلیس در بازرسی از یک منزل مسکونی نیز ضمن کشف هزار و ۵۰۰ عدد انواع مواد محترقه، ۲ نفر دستگیر شدند.

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی با اشاره به شرایط خاص چهارشنبه آخر امسال گفت: با توجه به موج‌سواری معاندین، چهارشنبه آخر امسال حساسیت بیشتری دارد لذا باید مراقبت شود حوادث تلخ گذشته تکرار نشود.

وی با تاکید بر لزوم ایمن‌سازی قنوات و چاه‌های متروکه روستاهای اطراف شهر ادامه داد: توصیه های لازم به دهیاران در این خصوص داده شده است همچنین جایگاه‌داران سوخت در روزهای منتهی به چهارشنبه آخر سال از عرصه سوخت به صورت خرد باید جلوگیری کنند.

سرهنگ علیپور گفت: شهرداری‌ها نیز مکلف به جمع‌آوری لاستیک‌های فرسوده در اطراف شهرها و معابر شده‌اند.

وی با تاکید بر خودحفاظتی ادارات، بانک‌ها، مدارس و دیگر ساختمان‌های اداری گفت: لازم است برای پیشگیری از موارد آتش‌سوزی در شب چهارشنبه سرایدار مستقر باشد تا حوادث احتمالی سریع گزارش شود.

پیگیری پایش تصویری بازار از سوی فرمانداری بیرجند، حل معضل تخلفات ساختمانی با استفاده از تجارب دیگر استان‌ها و ارایه پیشنهادات نظام مهندسی ساختمان، تاکید بر راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ برای درمان اجباری اعتیاد از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور