رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: ۶ ماه نخست امسال ۱۷۶ نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای کشته شدند که ۶۳ درصد متوفیان در شرق استان و یک چهارم در محور نهبندان است.

سرهنگ علیرضا رضایی در نشست شورای اجتماعی استان که به ریاست معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: ۴۱ میلیون تردد از ابتدای امسال در جاده‌های استان ثبت شده که ۲۰ درصد مربوط به وسایل نقلیه سنگین است.

وی با بیان اینکه سربیشه – نهبندان و دیهوک – راور جزو پرتصادف‌ترین محورهای استان است گفت: ۵۶ درصد متوفیان تصادفات به خاطر واژگونی خودرو جان خود را از دست می‌دهند که در این راستا سالانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتر شیب شیروانی در سطح جاده‌های استان انجام می‌شود و باید تداوم داشته باشد.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی اظهار کرد: بستن کمربند ایمنی نقش زیادی در جلوگیری از فوت سرنشینان دارد که در این زمینه فرهنگسازی لازم است.

وی با اشاره به اینکه ۳۱ نفر امسال مستقیم در حوادث مربوط به خودروهای شوتی جان باختند گفت: بیشتر این فوتی‌ها مربوط به محور زاهدان – مشهد بوده طوری ۲۹ نفر فقط در محور سربیشه – نهبندان کشته شدند.

رضایی یادآور شد: ۵۹ درصد متوفیان جاده‌ای در صحنه و ۴۱ درصد در بیمارستان فوت کردند لذا ترومای بیمارستانی در کاهش آمار فوتی‌ها تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه ۵۶ درصد حوادث و ۷۶ درصد متوفیان در جاده‌های اصلی بوده است گفت: خستگی، خواب آلودگی و تخطی از سرعت مطمئنه مهمترین علت تصادفات جاده‌ای است که باید به آن پرداخته شود.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی با اشاره به مسئله شترهای حادثه آفرین در جاده‌های استان افزود: ۴۱ نقطه حادثه خیز در خراسان جنوبی وجود دارد که ۱۶ نقطه رفع شده و بقیه نقاط آشکارسازی شده است.

وی گفت: برای مدیریت تصادفات در تعطیلات پایان صفر، طرح دود و آتش را در ۵۷ نقطه استان اجرا کردیم که اثرگذاری خوبی در کاهش سرعت رانندگان داشت.

رضایی همچنین خواستار سوق دادن مجازات‌های جایگزین حبس برای رفع معضلات تصادفات شد و گفت: آموزش همگانی نیز مورد انتظار است که در این زمینه صدا و سیما می‌تواند ورود پیدا کند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: از ابتدای امسال ۱۸ نفر در ۱۶ فقره تصادف درون شهری استان جان باختند که بیشترین آمار مربوط به شهر قاین است.

سرهنگ علیرضا عباسی افزود: با توجه به اینکه سال گذشته ۴۷ نفر در تصادفات رانندگی درون شهری استان جان باختند شاهد کاهش این آمار از ابتدای سال جاری هستیم.

وی با بیان اینکه از متوفیان سال جاری سه نفر در صحنه، یک نفر حین انتقال به بیمارستان و ۱۲ نفر در بیمارستان فوت کردند گفت: ۲۲ درصد متوفیان حوادت رانندگی درون شهری عابران پیاده هستند و ۳۳ درصد در شهر قاین فوت کردند.

رئیس پلیس راهور خراسان جنوبی با اشاره به اینکه پنج نفر از این متوفیان سرنشین خودروها بودند که نشان از شدت تصادفات دارد گفت: تصادفات جرحی امسال ۵۰ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه برگشت منابع حاصل از جرایم رانندگی به استان ضعیف است اضافه کرد: از ابتدای امسال ۷۰ میلیارد ریال جریمه رانندگی وصول به حساب خزانه دولت پرداخت شده است.

عباسی گفت: با این حال جرایم رانندگی کارساز نیست و انتظار می‌رود برای تخلفات حادثه خیز جرایم افرایش یابد تا بازدارنده شود.

وی تصریح کرد: تاکنون اثرگذاری توقیف سیستمی نسبت به اعمال جریمه‌ها بیشتر بوده بنابراین با حمایت مالی از شهرداری‌ها می‌توان به افزایش دوربین‌های کنترل تخلف کمک کرد.