مدیر ستادی شعب بانک کشاورزی خراسان جنوبی گفت: از مجموع تسهیلات مصوب اشتغال پایدار روستایی و عشایر استان بین چهار بانک عامل، ۵۰ درصد را بانک کشاورزی پرداخت کرده است.

حسین مودی روز پنجشنبه در نشست خبری افزود: از سال گذشته تاکنون یک هزار و ۸۴ فقره تسهیلات اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایر به مبلغ یک هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال توسط این بانک پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: نرخ تسهیلات پرداختی در این بخش در مناطق مرزی چهار درصد و غیر مرزی ۶ درصد بوده است.

وی اشتغال پیش بینی شده طرح‌های پرداختی را بیش از ۲ هزار نفر اعلام کرد و گفت: عمده تسهیلات اشتغال پایدار که توسط بانک کشاورزی استان پرداخت شد در بخش‌های کشاورزی، منابع طبیعی و میراث فرهنگی بوده است.

مدیر ستادی شعب بانک کشاورزی خراسان جنوبی افزود: به منظور افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در استان نیز از ابتدای امسال تاکنون ۲۴۸ فقره تسهیلات به مبلغ ۱۲۵ میلیارد ریال با نرخ ۱۵ درصد پرداخت شده است.

وی گفت: همچنین در زمینه افزایش تولیدات گوشت قرمز به عشایر استان یک هزار و ۲۰۰ فقره تسهیلات به ارزش ۱۴۰ میلیارد ریال پرداخت شد.

مودی اظهار داشت: بیش از هشت هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال تسهیلات در سال جاری به ۲۸ هزار نفر متقاضی پرداخت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۲ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد تسهیلات این بانک در بخش کشاورزی پرداخت می‌شود گفت: ۱۰ درصد باقیمانده در حوزه‌های مختلف از قبیل ازدواج، اشتغال نهادهای حمایتی و عشایر پرداخت می‌شود.

مدیر ستادی شعب بانک کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه یکی از رسالت بانک‌ها جمع‌آوری منابع مردمی و پرداخت آن به متقاضیان و تولیدکنندگان است افزود: براساس قوانین بانک مرکزی بین ۸۰ تا ۸۵ درصد منابع به صورت تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

وی گفت: براساس آخرین آمار، منابع بانک کشاورزی استان خراسان جنوبی اکنون ۱۳ هزار میلیارد ریال است اما تاکنون ۱۶ هزار ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه اشتغالزایی در استان گفت: امسال ۲۹۰ فقره تسهیلات به مبلغ ۱۰۲ میلیارد ریال به افراد زیرپوشش نهادهای حمایتی مانند بهزیستی، کمیته امداد و بنیاد شهید پرداخت شده است.

مودی با اشاره به تفاهم‌نامه پرداخت تسهیلات بانک کشاورزی با صندوق توسعه ملی با نرخ سود ۱۰ درصد و در قالب سرمایه در گردش گفت: در این خصوص امسال یک هزار و ۱۸۷ فقره به مبلغ ۴۱۳ میلیارد ریال پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه امسال چهار هزار و ۸۵ فقره تسهیلات خسارت سیل به مبلغ ۳۲۲ میلیارد ریال با نرخ پنج درصد پرداخت شد افزود: همچنین ۲۰۷ فقره تسهیلات به مبلغ ۱۸ میلیارد ریال با نرخ چهار درصد خسارت سیل فروردین امسال بوده است.

وی به تفاهم‌نامه توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در استان (۱۵ مهر امسال) اشاره کرد و گفت: تاکنون ۸۳ فقره تسهیلات به مبلغ  ۳۶۲ میلیارد ریال با نرخ هفت درصد برای ایجاد ۱۴ هکتار گلخانه در استان پرداخت شده است.

مدیر ستادی شعب بانک کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به طرح تمدید بدهی و استمهال تسهیلات تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون براساس مفاد بند «ل» تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۹۸ (بخشودگی سود و جرایم تسهیلات زیر یک میلیارد ریال) ۴۸۰ نفر به مبلغ ۸۳ میلیارد ریال از این مصوبه استفاده کردند.

وی به طرح بخشودگی بند «خ» ماده ۳۳ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اشاره کرد و گفت: براین اساس سود و جرایم تسهیلات افرادی که از یک فروردین ۹۶ تا ۳۱ شهریور ۹۸ بدهی داشته‌اند مورد بخشودگی قرار گرفت و اصل تسهیلات به مدت سه سال استمهال شده است.

وی ادامه داد: در این خصوص ۱۰ هزار و ۳۹۳ نفر از این مصوبه استفاده کردند و بیش از یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال از مطالبات آنان به مدت سه سال تمدید شده است.

مودی گفت: این اعتبار به صورت شناور در اختیار استان است و محدودیت اعتبار داریم اما تاکنون بیش از سه هزار و ۲۰۰ نفر از مشمولان مراجعه نکرده‌اند و اکنون در روزهای پایانی سال انتظار است افراد مراجعه و از این طرح استفاده کنند.

وی تصریح کرد: بیش از ۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات پنج هزار و ۷۰۰ نفر از افرادی که مشمول دو تبصره مذکور نشده‌اند نیز به مدت یکسال تمدید شد.

مودی با اشاره به بیمه محصولات کشاورزی استان یادآور شد: در مجموع سال زراعی گذشته ۲۱۱ میلیارد ریال غرامت به خسارت دیدگان پرداخت شده است که ۱۷.۵ میلیارد ریال در بخش دام و طیور ، ۲۰ میلیارد ریال در بخش زراعت و ۱۷۴ میلیارد ریال در بخش باغات بوده است.

وی با بیان اینکه از سال زراعی آینده گل نرگس نیز زیرپوشش بیمه کشاورزی قرار می‌گیرد گفت: همچنین بیمه ماشین آلات کشاورزی و گلخانه نیز بتازگی زیرپوشش صندوق قرار گرفته است.

مدیر ستادی شعب بانک کشاورزی خراسان جنوبی درباره حذف رمز دوم ثابت و فعال شدن رمز پویا یادآور شد: از ۱۳ بهمن ماه جاری رمز دوم ثابت مشتریان بانک کشاورزی حذف خواهد شد و با رمز دوم ثابت مشتریان فقط قادر به جابه جایی زیر ۱۰۰ هزار تومان خواهند بود.