فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی گفت: دشمن بر فعالیت‌های جهادی و پایگاه‌های بسیج حساس است تا در بخش‌های مختلف آنها نفوذ کند لذا باید هوشیار و مراقب باشیم.

سردار علی قاسمی  در همایش شکوه هجرت و تجلیل از فعالان جهادی استان که با حضور نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: جهادگران در اطلس جغرافیای گروه‌های جهادی بسیج سازماندهی شدند لذا توجه داشته باشند که میدان، کمک گرفتن از ساختارهای سازمانی و خیران باشد اما مدیریت آنان با قرارگاه جهادی و بسیج سازندگی است پس ساختار سازمانی گروه‌های جهادی حفظ شود.

وی گفت: در خراسان جنوبی هم‌افزایی خوبی بین سازمان‌ها و نهادهای مختلف وجود دارد و اگر گروه‌های جهادی دقت کنند و سازمان و سلسه مراتب متولی خود را بشناسند، میدان عمل و کمک گرفتن فرقی ندارد اما تنظیم و هماهنگی عرصه با بسیج سازندگی است.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی بیان کرد: آنچه مهم است خطر انحراف از سازمان و خطر خودمختاری و خودرایی است، به جای اینکه مشکلاتی را از مناطق محروم حل کنیم و مشکلی را به مشکلات مردم اضافه کنیم لذا جهادگران به دلیل هم‌افزایی و هم جهت شدن در خدمت به محرومان، مکان جغرافیایی خود را با مسوولان بسیج سازندگی هماهنگ کنند.

وی افزود: مقام معظم رهبری ضمن اینکه خدمات و فعالیت‌های شما را می‌ستایند ولی تاکید دارند که باید مراقبت انجام شود تا شاهد نفوذ و انحراف نباشیم.

سردار قاسمی عنوان کرد: اهمیت نظارت بر گروه‌های جهادی و بسیجی برای جلوگیری از خطر نفوذ و انحراف ضروری است تا در مجموعه بسیج مخلص و صادق ما نفوذی از طرف دشمن صورت نگیرد و در دوران دفاع مقدس نیز دشمن تحت عنوان منافقان و ستون پنجم با نفوذ می‌خواستند معنویت و اخلاص جبهه را منحرف کنند و امروز نیز شاهد گسترش مکتب‌های انحرافی هستیم.

وی گفت: پیام رهبر معظم انقلاب در مرداد سال ۹۸ خطاب به اعضای گروه‌های جهادی و بسیج سازندگی باید سرلوحه و منشور همه گروه‌های جهادی باشد.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی با تاکید بر لزوم گسترش کمی و کیفی گروه‌های جهادی افزود: درخصوص کیفیت گروه‌های جهادی دو بحث کیفیت فنی و کیفیت انسانی و گفتمان جهادی مطرح است که باید مورد توجه قرار گیرد و جهادگران ابتدا به خودسازی و بعد به دیگران بپردازند.

وی گفت: خوشبختانه در زمینه کیفیت فنی گروه‌های جهادی رویش‌های جدیدی با همکاری آموزش فنی و حرفه‌ای داریم تا وقتی این گروه‌ها به مناطق روستایی اعزام می‌شوند در همه بخش‌ها بتوانند برخی از مشکلات مردم را حل کنند و باید کیفیت کارها روز به روز افزایش یابد.

سردار قاسمی افزود: کیفیت معنوی فعالیت گروه‌های جهادی نیز خیلی مهم است و مقام معظم رهبری در اولین بند بیانیه گام دوم انقلاب اولین اصل را معنویت و اخلاق مطرح کردند که باید در همه فعالیت‌ها معنویت و اخلاق مدنظر شما باشد و رفتار انسانی و نیکو اولویت کار گروه‌های جهادی است.

فعالیت بیش از ۲۸ هزار جهادگر در خراسان جنوبی

مسوول سازمان بسیج سازندگی سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی هم در این همایش ضمن گرامیداشت یاد و خاطره جهادگران آسمانی گفت: تاکنون پنج هزار جهادگر بسیجی استان در قالب کمیته حمایت در طرح شهید سلیمانی برای مقابله با ویروس کرونا همکاری داشته‌اند.‌

مهدی هنری به فعالیت گسترده جهادگران بسیجی در نهضت کمک مومنانه اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۷۹ میلیارد تومان کمک‌های مومنانه مردمی، نهادهای دولتی، غیردولتی و خیران در استان جمع‌آوری و بین اقشار آسیب‌پذیر استان توزیع شده است.

وی ادامه داد: در راستای نهضت کمک مومنانه بالغ بر ۶۳ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال و قرض‌الحسنه معیشتی در اختیار افراد نیازمند قرار گرفته است.

مسوول بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۸ هزار و ۴۰۰ جهادگر در قالب ۲ هزار و ۷۳۰ اردوی جهادی در استان فعالیت داشتند و گروه های جهادی ۲۰ نوع خدمت را به ارزش ۱۱۰ میلیارد ریال به مردم مناطق محروم استان ارائه کردند.

وی افزود: فعالیت‌های جهادگران انتها ندارد و هر جا نیاز باشد، حضور دارند، در سال جاری قرارگاه جهادگران قرآنی و مدرسه‌ساز در استان شکل گرفت که از ظرفیت جهادگران برای اجرای بهتر و مدیریت کمک گرفته می‌شود.

هنری گفت: از سالیان گذشته فعالیت گروه‌های جهادی تخصصی و فنی در استان آغاز شده که امسال منسجم‌تر و گسترده‌تر شد و باعث خدمات‌رسانی بهتر و بیشتر شده و رضایت مردم استان را در پی داشته است.

وی با اشاره به تشکیل گروه‌های جهادی در نیروهای مسلح استان گفت: تاکنون گروه‌های جهادی در ناجا، سپاه، مرکز آموزش مرزبانی ناجا، مرزبانی و نیروی هوایی ارتش شکل گرفته است و با این روند شاهد تفکر جهادی و مدیریت جهادی توسط این مجموعه‌ها در مناطق محروم خواهیم بود.

اجرای ۵۷۲ پروژه محرومیت‌زدا در سال جاری

هنری با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۵۷۲ پروژه کوچک و زودبازده با اعتبار بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان  در استان اجرایی شده است افزود: در سال جاری تاکنون ۵۰۰ میلیارد ریال پروژه عمرانی و محرومیت‌زدایی از محل اعتبارات توازن با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی منعقد شده که ۶۵ درصد این تفاهم‌نامه‌ها در زمینه تامین آب شرب و کشاورزی است.

وی بیان کرد: مجمع خیرین جهادی و محرومیت‌زدایی استان سال گذشته راه‌اندازی شد و تاکنون بیش از ۳۵ میلیارد ریال پروژه در بخش آب شرب و کشاورزی کمک مالی داشته است.

مسوول بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت از ابتدای امسال ۱۵ میلیارد ریال قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه و بسیج کشور برای اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدایی در استان تخصیص دادند همچنین قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) با اولویت آب شرب و آب کشاورزی در استان تشکیل شده است.

وی عنوان کرد: آیین افتتاح طرح‌های اشتغال و همایش تجلیل از صندوق‌های قرض‌الحسنه بسیج و نمایشگاه تولید و اشتغال این صندوق‌ها هفدهم آذر ماه با حضور مسوولان کشوری در خراسان جنوبی برگزار خواهد شد.