نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: اهل نماز، اهل همه خیرات هستند و نماز انسان را از فحشا و منکر باز می‌دارد.

حجت الاسلام و المسلمین سید «علیرضا عبادی» روز دوشنبه در همایش استانی نماز که همزمان با سالروز شهادت آیت الله قاضی طباطبایی اولین شهید محراب در حسینیه جماران بیرجند برگزار شد، افزود: کسی که نماز را با حضور قلب می‌خواند با پول‌پرستی، دنیاپرستی و شیطان‌پرستی نمی‌سازد و اگر اینها درست شود، همه مشکلات عالم درست خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه نماز را نباید ساده بشماریم گفت: هرجا مشکلات جامعه درست نشده به دلیل طاغوت‌پرستی و دنیاپرستی بوده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: انسان می‌خواهد کوچکترین حقایق را از عالم هستی بفهمد که این کار سختی است اما خاصیت وحی همین است که مشکلات راه را سهل می‌کند لذا دستیابی به حکمت نظری بوعلی سینا و ملاصدرا که حقایق را از بُعد عرفانی کشف کند هم ساده نیست.

وی اظهار داشت: سوره حَمد جزو لاینفک نماز است و رسیدن به این حقایق و توجه و تسلط بر آن برای خیلی‌ها قابل باور نیست زیرا همه کلیات قرآن، جریانات تاریخ، همه شرایط معاصر و آنچه در زندگی بشر است در سوره حَمد آمده است.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی با اشاره به اینکه در دعای جوشن کبیر هزاران اسم از خداوند آمده است که اسم نیستند بلکه صفتی از صفات خدواند هستند گفت: از هر جایی از عالم که بخواهیم شروع کنیم باید با صفتی از صفات خداوند و آیاتی از آیات الهی شروع کنیم که اینها واقعیت هستی است.

وی با بیان اینکه معبود واقعی خداوند است و جز او نمی‌تواند معبود و معشوقی باشد زیرا عشق با حُسن گره خورده است ادامه داد: زلیخایی که اسیر حُسن یوسف شده بود بعد از آن جریانات شرایطی پیش آمد که به نکاح عزیز مصر درآمد اما دیگر به او علاقه نشان نمی‌داد چون حُسنی که می‌دید خداوند بود.

امام جمعه بیرجند با بیان اینکه هر آنچه زیبایی در عالم است از نور خداوند است یادآور شد: همه چهرهای زیبا، رنگ‌ها و نقاشی‌ها در تاریکی همه سیاه و بی‌رنگ هستند اما در نور نمایان و زیبا می‌شوند زیرا رنگ‌ها انعکاس نور است.

وی گفت: حُسن یک نقطه دارد و آن الله است و او قابل عشق بوده و هرچه زیبایی متعلق به اوست.

وی با اشاره به آیه «الحمدالله رب العالمین» در سوه حمد گفت: هیچ چیز در عالم قابل ستایش نیست مگر در پای جلوه‌های الهی و همه ستایش‌ها فقط مخصوص خداوند بوده و او مربی همه عالم است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان کرد: وقتی با گفتن تکبیرالاحرام وارد نماز می‌شویم جایی که همه حُسن‌ها آنجاست، همه چیز را جز خداوند پشت سر می‌گذاریم.

وی با بیان اینکه خداوند به خاطر عقل کُل و پیامبر اسلام (ص) حقایق عالم را مجانی در اختیار ما قرار داده است افزود: سیر حرکت انسان از مبدا تا معاد در نماز گزارش شده است.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی با اشاره به اینکه اگر نماز را در پنج نوبت می‌خوانیم در واقع دادن گزارش کار به خداوند است گفت: خداوند انسان را برای عبادت خلق کرده است زیرا ما به عبودیت برای وصل به کمال نیاز داریم.

وی به آیه «اهدنا الصراط المستقیم» اشاره کرد و افزود: تفاوت راه‌های دیگر با صراط مستقیم این است که راه‌های دیگر را باید خود ما بپیماییم اما صراط مستقیم ما را به مسیر خداوند هدایت می‌کند.

همچنین در این همایش ۴۰ نفر از فعالان ستاد اقامه نماز در سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی تجلیل شدند.