رییس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین گفت: مراسم زیارت اربعین روز بیستم ماه صفر با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در بقاع متبرکه سراسر کشور برگزار می‌شود.

حجت الاسلام حمید احمدی روز چهارشنبه در نشست با اعضای کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین استان خراسان جنوبی که در دفتر نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد، افزود: به دلیل شیوع کرونا و با هدف جلوگیری از گسترش این ویروس، راهپیمایی اربعین ۹۹ در ایران و عراق لغو شده است.

وی گفت: همچنین آیین‌های اربعین در منازل مردم با شعار «هر خانه یک حسینیه است» برگزار خواهد شد و روز نوزدهم ماه صفر براساس برنامه زمان‌بندی شده زیارت اربعین در همه نهادها و دستگاه‌ها برگزار می‌شود که این زیارت خوانی به عنوان یک سنت هر ساله برپا خواهد شد.

رییس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین اظهار داشت: اربعین امسال با شعار «حسین (ع) سفینه نجات است» به دلیل وضعیت به وجود آمده فرصت خوبی برای تبیین معارف اسلامی است که باید از ظرفیت فضای مجازی در این باره استفاده شود.

وی گفت: با توجه به اعلام دولت عراق امسال زایران خارجی حق ورود و شرکت در راهپیمایی اربعین را با توجه به شیوع ویروس کرونا ندارند اما شکوه و عظمت اربعین به عنوان هویت شیعی باید حفظ شود و برنامه‌های امسال باید سنجیده و براساس برنامه‌ریزی باشد.

احمدی با بیان اینکه شبکه تلویزیونی ابرار از امروز فعالیت مجازی خود را آغاز می‌کند افزود: رادیو اربعین همانند سال‌های گذشته فعال است.

وی گفت: ۲۰ همایش منطقه‌ای و بین‌المللی نیز به صورت مجازی در کشورهای مختلف برگزار می‌شود و همایش‌های مختلفی نیز به صورت مجازی در دانشگاه‌های کشور برنامه‌ریزی شده است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه موکب‌ها امسال فعالیتی در کشور عراق نخواهند داشت پویش‌های متعددی در راستای کمک به اقشار آسیب‌پذیر و محروم توسط بیش از ۲ هزار موکب فعال در کشور برگزار خواهد شد که امیدواریم قدری از مشکلات معیشتی را رفع کند.

رییس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین ادامه داد: برگزاری محافل قرآنی در ادارات، نمایش‌های آیینی، تئاتر خیابانی و اجرای گروه‌های سرود از دیگر برنامه‌هایی خواهد بود که در این ایام اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه حضور نداشتن عاشقان امام حسین (ع) در اربعین امسال شوق زیارت را در سال بعد به دنبال خواهد داشت گفت: به شدت باید بر فعالیت معاندان مواظبت کرد زیرا قصد دارند رابطه مردمی ایران و عراق را خدشه‌دار کنند که این کار آغاز شده است.

احمدی بر افزایش فعالیت فرهنگی و رسانه‌ای در ترویج معارف اسلامی تاکید کرد و افزود: برخی برخلاف رهنمودهای مقام معظم رهبری به دنبال برگزاری شبه راهپیمایی‌هایی در استان‌ها هستند که در این باره باید فرهنگسازی لازم صورت گیرد.

وی اظهار داشت: کشورهای غربی به خصوص آمریکا قصد دارند فرماندهان مقاومت را در کنار فرماندهان تروریستی همچون بن لادن قرار دهند و بارها در سخنرانی ترامپ هم به آن تاکید شده است در حالی که سردار شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس فرماندهان ضد تروریست بودند که این مهم باید توسط مبلغان و فعالان فضای مجازی فرهنگ سازی شود.

وی با تاکید بر اینکه خرافات در فضای مجازی باید با جدیت بیشتری مدیریت شود گفت: فرقه‌های مختلف به دنبال ایجاد و تبلیغ خرافه در فضای مجازی هستند که تلاش بیش از پیش فعالان فرهنگی را می‌طلبد.

احمدی افزود: پویش شکوه‌های عاشقانه اربعین که مورد تاکید مقام معظم رهبری است آغاز شده که امیدواریم هنرمندان در این زمینه تلاش لازم را داشته باشند.