مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: با دستور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران قبوض گاز مشترکان استان و کشور که براساس تعرفه پلکانی صادر شده است، بازنگری می‌شود.

رحمان محمودی افزود: در حال حاضر براساس دستور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران صدور قبض جدید برای مشترکان استان و کل کشور متوقف شده است تا بررسی و بازنگری لازم انجام شود.

وی بیان کرد: اینکه بازنگری در تعرفه‌ها چگونه خواهد بود هنوز نحوه اعمال آن به ما اعلام نشده و در صورت ابلاغ به مشترکان اعلام خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی با اشاره به اینکه براساس قانون بودجه سال جاری باید قیمت حامل‌های انرژی در کشور اصلاح شود گفت: براساس مصوبه هیات وزیران تعرفه گاز از ۱۶ آذر ماه به‌صورت پلکانی در صورتحساب‌های مشترکان اعمال شده است.

وی افزود: بر این اساس تعرفه مشترکان با مصرف متعارف که در سه پله نخست قرار دارند، نسبت به پارسال افزایشی نداشته و بازبینی قبض‌های صادر شده نیز شامل این مشترکان نمی‌شود لذا این افراد باید نسبت به پرداخت قبوض گاز خود اقدام کنند.

محمودی تصریح کرد: براساس مصوبه هیات وزیران، فقط تعرفه گاز مشترکان پرمصرف یعنی از پلکان چهارم به بعد افزایش یافته، بنابراین این افزایش تعرفه گازبها به‌صورت پلکانی و تعرفه هر پله به‌ازای مازاد مصرف پله‌های قبلی محاسبه شده است.

وی گفت: پس از انتشار قبوض جدید، افزایش قیمت اعمال شده باعث اعتراض مردم در خراسان جنوبی و سراسر کشور شد که در پی این اعتراض شرکت ملی گاز ایران دستور داد تا اطلاع بعدی قبض صادر نشود تا نسبت به بازنگری آن اقدام کنیم.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی اضافه کرد: بازبینی قبوض جدید شرکت گاز تا پلکان سوم را شامل نمی‌شود زیرا قبض گاز این افراد نسبت به سال گذشته تغییری نداشته و بازنگری فقط مربوط به قبض‌های صادر شده پلکان چهارم به بعد یعنی مشترکانی است که الگوی مصرف را رعایت نکرده‌اند.

به گزارش ایرنا قبوض جدید گاز در حالی صادر شد که موج سرما از حدود سه هفته قبل و طی ۲ مرحله وارد خراسان جنوبی شده که کاهش شدید دما و افزایش مصرف انرژی همچنین اُفت فشار گاز را در این استان به دنبال داشته اما با همراهی عموم مردم، مصرف انرژی مدیریت شده است.

استاندار خراسان جنوبی هم ۲ روز پیش در جلسه مشترک ستاد مدیریت بحران و ستاد مدیریت مصرف انرژی استان گفت: دستورالعمل افزایش قیمت قبوض گاز در زمان مناسبی اجرا نشد و روال اعمال تعرفه‌های جدید گاز در استان نیز باید به شکل کارشناسی‌تر اصلاح شود.

جواد قناعت اظهار داشت: در شرایطی که وزیر نفت قول پرداخت قبض برق برخی مشترکان را داده اجرای مصوبه افزایش قیمت گاز اثر روانی خوبی ندارد.

وی گفت: با توجه به اینکه دی امسال موج شدید سرما را پشت سر گذاشتیم و مصرف گاز خود به خود افزایش یافت زمان مناسبی برای اعمال نرخ‌های جدید مصرف گاز نبود لذا اجرای این مصوبه به آینده موکول و حتی در قبوض تخفیف در نظر گرفته شود.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر لزوم انعکاس اعتراض مردم به شرکت ملی گاز ادامه داد: اصلاح پلکان‌ها و افزایش سقف مصرف گاز از مواردی است که باید برای مشترکان خراسان جنوبی به شکل کارشناسی‌تر بازنگری شود.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور