معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ۴۱ درصد تست‌های تشخیصی آنفولانزا در استان مثبت است، همچنین یک مورد فوتی بر اثر آنفولانزا دارای بیماری زمینه‌ای داشته‌ایم.

 مجید شایسته در قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا اظهار داشت: از ۱۰ شهریورماه شیوع آنفلوآنزا در استان بوده و همچنان ادامه‌ دارد.

وی بیان کرد: تاکنون در خصوص ویروس آنفلوآنزا در استان ۲ هزار و ۷۷۹ مورد نمونه گیری انجام شده که از این تعداد هزار و ۱۲۸ مورد مثبت بوده و حدود ۴۱ درصد نمونه‌گیری‌ها مثبت اعلام شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: ۱۵۶ نفر از مواد مثبت آنفلوآنزا در استان دانش آموزان بوده‌اند و بیشترین مواد مثبت آنفلوآنزا هم ششم آبان‌ماه به ثبت رسید.

شایسته با اشاره به اینکه متاسفانه یک نفر فوتی با بیماری زمینه‌ای بر اثر آنفولانزا در استان داشته‌ایم، بیان کرد: واکسن آنفلوآنزادر داروخانه‌های استان موجود است و این واکسن‌ ۸۲ درصد از بستری بیمار در صورت ابتلا جلوگیری می‌کند.

وی همچنین در بخش دیگری با اشاره به اینکه ۶۸ درصد مردم استان مبتلا به ویروس کرونا شده‌اند، بیان کرد: در خراسان جنوبی هزار و ۴۷۹ نفر براثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند که ۵۷.۲ درصد آقایان و ۴۲ درصد هم خانم‌ها بوده‌اند.

شایسته بیان کرد: همچنین ۸۲ درصد افراد فوت شده براثر کرونا بالای ۶۰ سال سن داشته‌اند.

وی با بیان اینکه در هفته گذشته ۲۰ بیمار تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری بوده‌اند که خوشبختانه هیچ کدام کرونا مثبت نبوده‌اند، بیان کرد: آمار فوتی‌ها استان براثر کرونا از سه ماه گذشته تغییر نکرده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند عنوان کرد: در حال حاضر در استان ۵۹۰ هزار نفر نوبت اول، ۵۳۵ هزار نفر نوبت دوم، ۲۲۸ هزار نفر نوبت سوم، ۱۵ هزار نفر نوبت چهارم و ۴۶ نفر هم نوبت پنجم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

معاون تربیت و سلامت آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم از فعالیت ۹۰ مراقب سلامت در مدارس استان خبرداد و گفت: همچنین ۲۰ درصد دانش آموزان استان سفیر سلامت هستند که آموزش‌های لازم به اولیاء، مربیان بهداشتی و سفیران سلامت ارائه شده است.

مهدی گلدانی‌مقدم بیان کرد: یکی از دلایل نبود لوازم بهداشتی از جمله مایع دستشویی در مدارس استان کمبود اعتبار است به گونه‌ای در سال گذشته با وجود همه‌گیری ویروس کرونا، ۲۱۶ میلیارد تومان برای این منظور به آموزش و پرورش استان اختصاص یافته است.

وی بیان کرد: نظارت‌ها در مدارس در حال انجام است تا خوارکی‌های غیرمجاز به فروش نرسد هرچند در برخی مدارس تخلفاتی صورت می‌گیرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی هم از پرداخت ۹۶ میلیارد تومان تسهیلات کرونایی خبرداد و گفت: با پرداخت این مبلغ هرگز نمی‌توان آسیب وارده به واحدهای تولیدی را جبران کرد.

غلامرضا اشرفی افزود: در ۲ سال گذشته فوتی ناشی از کرونا در واحدهای تولیدی استان نداشته‌ایم.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور