🔹معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: احیای معادن راکد به اشتغالزایی و رونق اقتصادی خراسان جنوبی کمک می‌کند.
یرضا عباس‌زاده در نشست شورای معادن استان با تأکید بر اینکه معدن، مزیت برتر خراسان جنوبی است و باید فعالیت‌های معدنی در این استان رونق گیرد، بیان کرد: باید ضعف‌های مربوط به مدیریت معادن در خراسان جنوبی رفع شود.
🔹به گفته وی؛ یکی از مسائلی که در حوزه معادن داریم این است که برخی افراد بیش از یک دهه و شاید حدود دو دهه معادنی را به نام خود ثبت کرده‌اند اما تاکنون هیچ فعالیت معدنی در این محدوده‌ ها نداشته‌اند.
🔹معاون استاندار با اشاره به اینکه برخی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی، درخواست تحویل محدوده معدنی برای تأمین مواد اولیه دارند، اظهار داشت: برای اینکه بتوانیم شرایط مناسبی را برای فرآوری مواد معدنی در استان به وجود بیاوریم باید این محدوده‌های معدنی راکد تعیین تکلیف شوند.
🔹عباس زاده تصریح کرد: از این پس برای همه کسانی که محدوده هایی را به نام خود ثبت می کنند، مهلت ‌های مندرج در قانون معادن داده می‌شود و اگر در مهلت قانونی نتوانند فعالیتی داشته باشند براساس ماده ۲۰ قانون معادن، این محدوده‌ها از افراد سلب صلاحیت شده و در اختیار دیگر متقاضیان دارای صلاحیت قرار داده می‌شود.
🔹وی با ذکر این نکته که اعضای شورای معادن استان با درخواست سلب صلاحیت بهره‌ برداران ۹ محدوده معدنی غیرفعال در این استان موافقت کردند، گفت: بارها به صاحبان این معادن تذکر داده شد اما انگیزه‌ای برای فعال‌سازی وجود نداشت.
🔹به گفته وی؛ این روند سلب صلاحیت پروانه‌های معدنی برای سال آینده هم به صورت جدی در دستور کار است تا تمامی محدوده‌های معدنی غیرفعال تعیین تکلیف شوند زیرا احیای معادن راکد به اشتغالزایی و رونق اقتصادی استان کمک شایانی می‌کند.
🔸رتبه اول خراسان‌ جنوبی در احیای معادن راکد
🔹مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی هم در این نشست گفت: خراسان ‌جنوبی در سال جاری جایگاه نخست را در بخش احیای معادن راکد در کشور کسب کرده‌ است.
🔹احمد آریافر افزود: ۱۴۰۲ سال خوبی برای حوزه معدن استان بود و دستاوردهای قابل توجهی در این حوزه داشته‌ایم.
🔹وی با اشاره به صدور ۱۳۲ فقره پروانه اکتشاف معدنی در سال جاری گفت: کسب رتبه اول در بخش صدور پروانه اکتشاف از جمله دستاوردهای حوزه معدن استان است که نشان دهنده افزایش میل به سرمایه‌گذاری در معادن این خطه است.
🔹مدیرکل صمت خراسان جنوبی ادامه داد: در بخش گواهی کشف با صدور ۴۰ فقره و در بخش پروانه بهره ‌برداری با صدور ۳۹ فقره پروانه معدنی نیز خراسان‌ جنوبی به ترتیب رتبه‌های دوم و پنجم کشور را کسب کرده است.
🔹وی به افتتاح و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های بزرگ معدنی استان در دهه فجر سال‌ جاری اشاره و بیان کرد: بیش از ۵۲ درصد پروژه‌های استانی با سرمایه‌گذاری حدود ۲۱ همت مربوط به پروژه‌های معدنی و صنعتی بوده که نشان دهنده پویایی این بخش است.
🔹آریافر با تأکید بر ضرورت تکمیل زنجیره تولید و اهمیت فرآوری مواد معدنی در استان تصریح کرد: در حوزه سرب و روی به سمت ایجاد واحدهای فرآوری خواهیم رفت و در حوزه بنتونیت محصولات جدیدی از جمله خمیر دندان و محصولات بهداشتی را در استان تعریف کرده‌ایم.
🔹وی شفاف سازی آمار و اطلاعات حوزه معدن براساس سامانه کاداستر را ضروری خواند و گفت: باید با شفاف سازی آمار و اطلاعات این حوزه برنامه‌ریزی مناسبی برای توسعه همه جانبه معادن داشته باشیم.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور