🔹معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی بر اتمام فاز اول طرح آبرسانی به روستاهای استان تا دهه فجر امسال تأکید کرد.
علیرضا عباس‌زاده در قرارگاه استانی آبرسانی روستایی خاطر نشان کرد: استان، بویژه ۵۰۰ روستا نیاز حیاتی و توجه به بحث آب دارد.
🔹وی تصریح کرد: در مرحله دوم آبرسانی استان نیازمند این هستیم که تمام روستا‌های بالای ۲۰ خانوار در طرح آبرسانی قرار بگیرند.
🔹به گفته وی؛ با توجه به پیشرفت ۷۰ درصدی این پروژه در استان، نیازمند تأمین اعتبارات برای تکمیل و اتمام مرحله اول تا دهه فجر امسال هستیم.
🔹معاون مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو نیز با اشاره به اینکه تا پایان دولت آبرسانی به ۱۰ هزار روستا در دستور کار است، گفت: قراردادی که در استان با مشارکت نیروی زمینی سپاه منعقد شده با وجود مشکلات مالی روند رو به جلو داشته است که مقرر شده مشکلات مالی آن نیز با حضور وزیر تا دو هفته آینده در جلسه‌ای ویژه حل شود.
🔹خان احمدی افزود: خراسان جنوبی، پایه گذار سند جامع آبرسانی روستایی در کشور بوده و در حوزه پروژه‌های مشترک با عشایر نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است که این استان در این زمینه نیز می‌تواند به عنوان پایلوت انتخاب شود.
وی گفت: پروژه جهاد آبرسانی در سراسر کشور درحال اجراست و پیشرفت آن ۴۲ و نیم درصد بوده که این آمار در خراسان جنوبی ۷۰ درصد است که جای تقدیر دارد.
🔹به گفته وی؛ در بحث مدیریت تولید، توزیع و مصرف، باید ناترازی بین عرضه و تقاضا حل شود، وظیفه وزارت نیرو و مجموعه‌ آب و فاضلاب تأمین آب شرب و بهداشتی است که در روستا‌ها عرضه و تقاضا تراز نیست و باید این موضوع رفع شود.
🔹معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر کشور هم در ادامه گفت: ۱۷ هزار خانوار جامعه عشایری در خراسان جنوبی داریم که در ۴۰ درصد وسعت استان زندگی می‌کنند و با توجه به اینکه این استان در معرض خشکسالی بوده و هست، از ۱۰ سال قبل حوزه مطالعات و اجرایی ما در تأمین آب شرب، خراسان جنوبی بوده است.
🔹میزبان افزود: بیشترین تخصیص اعتبارات در سال ۱۳۹۸ در حوزه آبرسانی به روستاها با اذن مقام معظم رهبری، ۲۵۳ میلیارد تومان بوده که ۲۰ درصد آن را به خراسان جنوبی برای پروژه آبرسانی اعطا کردیم و درحال حاضر نیز اولویت ما این استان است.
🔹وی با توجه به اینکه ۶۵ درصد عشایر کشور در نوار مرزی زندگی می‌کنند و حمایت عشایر در توسعه روستا‌ها نیز بسیار ضروری است گفت: بیشترین اعتبار در حوزه آب استان را تعیین کرده ایم و آخرین رقم آن ۷۹ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌ها بوده و ۹ پروژه مطالعه و طراحی شده برای اجرا آماده داریم که برای آن‌ها نیز اعتبار پیش بینی کرده ایم.
🔹به گفته وی؛ امسال دو تانکر آب و برای سال آینده نیز سه تانکر آب در نظر گرفته ایم و رسیدگی به معیشت و فراهم کردن شرایط مناسب برای تولید عشایر را وظیفه خود می‌دانیم.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور