فرماندار سربیشه با بیان اینکه کار آواربرداری ۱۰ واحد تخریبی در مناطق سیلزده این شهرستان انجام شده است گفت: بازسازی واحدهای مسکونی در روستای «شیرگ آقا» یا در محل خود روستا یا در سایت جدید پس از بررسی‌های لازم به زودی آغاز می‌شود.

محمدجواد فلاحی یکشنبه شب در دومین نشست قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیلزده خراسان جنوبی افزود: هم اکنون پنج خانوار سیلزده این شهرستان با جمعیت ۲۰ نفر در چادر زندگی می‌کنند.

وی اظهار داشت: سه رشته قنات در روستاهای میانکوه و باغستان که بر اثر سیل در اوایل خردادماه تخریب و مسدود شده بود، بازگشایی شد و مرمت قنات روستای شیرگ آقا توسط جهاد کشاورزی در حال انجام است.

فرماندار درمیان هم در این نشست گفت: در حال حاضر آب ۷۰ روستای شهرستان با تانکر تأمین می‌شود که کمبود آب دغدغه اصلی روستاییان در این شهرستان مرزی است.

محمد بشیری زاده افزود: سال گذشته آبرسانی به روستای درمیان شهرستان و ۹ روستاهای حومه قرار بود به اتمام برسد که به دلیل کمبود اعتبار این طرح انجام نشد.

وی بیان کرد: باید اعتبارات مناسبی برای اجرای طرح‌های آبرسانی پایدار به روستاهای شهرستان در نظر گرفته شود تا روند اجرای این طرح‌ها تسریع یابد.

بشیری زاده عنوان کرد: خسارت سیل به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی شهرستان قابل تأمل است و در مجموع در اوایل خردادماه امسال سیل بیش از ۳۷ میلیارد تومان به زیرساخت‌های شهرستان خسارت وارد کرد.

وی اظهار داشت: ۸۰ رشته قنات شهرستان درمیان براثر وقوع سیل اول خرداد امسال خسارت دید که این قنوات بین ۶۰ تا ۱۰۰ درصد و به طول ۴۵ کیلومتر دچار خسارت شدند و تعدادی از قنوات شهرستان به طور کامل مسدود شد.

فرماندار درمیان ادامه داد: تاکنون با اختصاص تجهیزات مختلف از سوی استانداری خراسان جنوبی تعدادی از قنوات شهرستان بازگشایی و مرمت شده و مرمت سایر قنوات اولویت بندی شده است.

بشیری زاده عنوان کرد: تاکنون در سامانه سجاد ۱۱۰ پرونده خسارت ثبت شده و ۱۰۰ پرونده دیگر آماده ثبت است.

وی گفت: در سیل اوایل خردادماه امسال ۳۳ واحد مسکونی شهرستان دچار خسارت شد که با کمک هلال احمر اقلام ضروری بین سیلزدگان توزیع شد.

بشیری زاده یادآور شد: همچنین در سیل اخیر ۲ واحد مسکونی در شهرستان تخریب شده که بازسازی این واحدها با همکاری بنیاد مسکن در حال انجام است.

فرماندار خوسف هم در این نشست گفت: دغدغه آبرسانی سیار و تأمین اعتبار آن دغدغه اصلی اکثر فرمانداری‌های استان است.

محمد شفیعی افزود: بر اثر وقوع سیل در شهرستان ۶۸ رشته قنات تخریب شده و در مجموع هفت میلیارد تومان به شهرستان خسارت وارد شد.

وی با بیان اینکه از روزهای نخست وقوع سیل بازگشایی و مرمت قنوات با اجاره بیل مکانیکی در شهرستان آغاز شده است، اظهار داشت: براساس تفاهم نامه جهاد کشاورزی و بسیج سازندگی در احیا قنوات باید مردم نیز سهم ۱۵ درصدی خود را پرداخت کنند و با توجه به خالی بودن دست مردم بهتر است به جای گرفتن پول از ظرفیت نیروی کارگری آنان در احیای قنوات استفاده شود.

شفیعی ادامه داد: حجم زیادی از راه‌های روستایی شهرستان بر اثر وقوع سیل تخریب شده و نیازمند بازسازی است.

فرماندار سرایان هم گفت: بارندگی‌های نامناسب و در زمان گرده افشانی محصول پسته ۱۸۰ میلیارد تومان به کشاورزان شهرستان خسارت وارد شد.

ابراهیم رسولی مقدم افزود: به دلیل برخی مشکلات در پرداخت کشاورزان شهرستان رغبتی به بیمه محصولات خود ندارند.

وی بیان کرد: پسته کاران شهرستان در سال جاری به شدت خسارت دیده‌اند که باید این خسارت جبران شود، بیمه محصولات کشاورزی حداقل انتظار کشاورزان را پرداخت نمی‌کند.

رسولی مقدم عنوان کرد: در شهرستان حداقل تجهیزات و امکانات امدادی را داریم که جوابگوی بحران‌های مختلف نیست.

فرماندار نهبندان هم در این نشست گفت: هشت واحد مسکونی در روستاهای چاه ژاله ای، سهل آباد و کجی سفلی شهرستان بر اثر سیل تخریب شده است.

مجید بیکی با بیان اینکه وقوع سیل در شهرستان ۹ میلیارد تومان به بخش کشاورزی خسارت وارد کرد، اضافه کرد: ۲۰ رشته قنات، ۳۰۰ هکتار از اراضی زراعی، ۱۶۵ هکتار از اراضی باغی شهرستان بر اثر سیل خسارت دید.

وی ادامه داد: در مجموع سیل سه میلیارد تومان به راه‌های روستایی و عشایری شهرستان خسارت وارد کرده و ۶۰۰ کیلومتر از این راه‌ها تخریب شده است.

بیکی با بیان اینکه از مجموع احداث پنج هزار واحد مسکونی برای محرومان استان توسط بنیاد مسکن سهمیه نهبندان ۵۰۰ واحد مسکونی است، افزود: تاکنون ۱۹۸ متقاضی در شهرستان شناسایی شده‌اند و ۹۲ نفر به بانک معرفی شده‌اند و عملیات اجرایی ۳۱ واحد مسکونی آغاز شده است.

سرپرست فرمانداری طبس هم در این جلسه گفت: در مجموع سیل ۷۴ میلیارد تومان به زیرساخت‌های شهرستان خسارت وارد کرد.

علیرضا خلیلی افزود: ۲ مسیر اصلی شهرستان از جمله عشق آباد – تپه طاق و جاده طبس – دیهوک همچنان بر اثر وقوع سیل تخریب است و در این محورها یا ارتباط قطع است و یا تردد از یک لاین انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه ۱۲۷ و احد مسکونی در حوزه دستگردان شهرستان نیازمند بازسازی است، افزود: آواربرداری ۲۳ واحد مسکونی تخریبی با ۱۱ هزار و ۲۷۰ متر مکعب انجام شده است، تا پایان هفته جاری عملیات اجرایی ۳۶ واحد مسکونی در مناطق سیلزده شهرستان آغاز می‌شود.

خلیلی عنوان کرد: در زمینه احداث مسکن محرومین نیز ۱۶۸ نفر در شهرستان شناسایی شده‌اند و در این خصوص ۴۸ پرونده تشکیل شده و ۳۲ نفر با بانک معرفی شده‌اند.

سرپرست فرمانداری طبس گفت: ۳۰ کیلومتر از راه‌های عشایری شهرستان به کلی تخریب شده که تاکنون مرمت ۱۵ کیلومتر توسط امور عشایری استان انجام شده و ۱۵ کیلومتر دیگر باید توسط فرمانداری انجام شود.

فرماندار بیرجند هم در این نشست گفت: از ابتدای سال جاری در ۳۸ روستای شهرستان خسارت سیل و سرمازدگی داشته‌ایم و سیل به ۱۲ رشته قنات شهرستان یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان خسارت وارد کرد.

علی ناصری با بیان اینکه در مجموع وقوع سیل ۱۶ میلیارد تومان به بخش کشاورزی و زیرساخت‌های شهرستان خسارت وارد کرده است، افزود: تصرف در بستر رودخانه باعث افزایش خسارت سیل و آبگرفتگی برخی قنوات شد.

وی عنوان کرد: در برخی روستاهای شهرستان بندهای خاکی فاقد کارشناسی توسط مردم احداث شده که شکستن این بندها در وقوع سیل باعث مسدود شدن قنوات شد، باید بندهای خاکی به صورت کارشناسی و با نظارت دستگاه‌های متولی احداث شود.

ناصری اظهار داشت: هم اکنون آبرسانی سیار به ۸۰ روستای شهرستان با تانکر انجام می‌شود که تعداد این روستاها در فصل گرما افزایش می‌یابد.

وی در خصوص احداث مسکن محرومان در شهرستان هم گفت: سهم شهرستان بیرجند احداث ۶۵۰ واحد مسکونی است که تاکنون ۱۸۰ نفر توسط بنیاد مسکن شناسایی شده‌اند و برای ۲۰ واحد پروانه ساخت صادر شده است.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله