مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی از آغاز برنامه گمانه زنی به منظور لایه نگاری در محوطۀ باستانی کله کوب آیسک به سرپرستی دکتر محمد حسین عزیزی خرانقی از اوایل خرداد ماه سال جاری ۹۷ خبر داد و افزود: این برنامه تا پایان این ماه ادامه دارد و هدف از انجام آن بررسی و تفسیر چگونگی شکل گیری، ترکیب و توالی نهشته های باستانی این محوطه است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، سید احمد برآبادی افزود: محوطه کله کوب در سال ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و جهت جلوگیری از تخریب آن در سال ۱۳۸۷ تعیین حریم شده است. بر اساس مطالعات و پژوهشهای باستان شناختی که تاکنون در خصوص این محوطه صورت گرفته قدمت آن مربوط به اواخر دوران نوسنگی تا عصر مفرغ است و یکی از آثار مهم مربوط به دوران پیش از تاریخ در خراسان جنوبی می باشد. محوطه کله کوب تا قبل از ثبت در فهرست آثار ملی به دلیل فعالیتهای کشاورزی، آسیب زیادی دیده و بخشی از آن تخریب شده است و همین امر انجام کاوش های باستان شناختی و انتشار نتایج این کاوشها را ضروری می نماید. با این وجود به دلیل عدم تخصیص بودجه و اعتبار، انجام این کاوشها تاکنون به تأخیر افتاده است. امید است با اجرای برنامه لایه نگاری این محوطه و اطلاع دقیق تر از دوره های فرهنگی آن، بتوان در سالهای آینده برای انجام کاوشهای باستان شناسی آن برنامه ریزی کرد.

او بیان داشت: هیئت باستان شناسی لایه نگاری محوطه کله کوب را دکتر ماساشی آبه، باستان شناس ژاپنی همراهی می نماید و قرار است بخشی از مطالعات آزمایشگاهی این محوطه در کشور ژاپن انجام شود و نتایج حاصل از این کاوشها در سطح بین المللی انتشار خواهد یافت. نظر به اینکه تاکنون در سایر تپه ها و محوطه های پیش از تاریخ استان کاوش باستان شناسی صورت نپذیرفته، کاوش محوطه کله کوب و انتشار نتایج حاصل از آن آغاز خوبی در این زمینه  می باشد و تداوم این کاوشها، به ترسیم چهرۀ منطقه در دوران پیش از تاریخ کمک شایانی نموده و در کانون توجه باستان شناسان پیش از تاریخ  قرار خواهد گرفت.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله