نوشته : ا.زارعی  دانشجوی دکترای تخصصی اموزش پزشکی

 

شاید شنیده باشید که تعداد بالایی از افراد، بعد از مراجعه به پزشک به کبد چرب مبتلا هستند. این افراد گاهی هم بدون علامت بوده‌اند و به دلیل دیگری به پزشک مراجعه کرده‌اند، اما بعد از انجام سونوگرافی که به دلایل دیگری درخواست شده، با تشخیص کبد چرب نیز روبرو شده‌اند.

امروزه درصد بالایی از مردم جامعه به این بیماری مبتلا هستند که مانند بسیاری از بیماری‌های دیگر با شناسایی سریع و به موقع و درمان عوارضی را به دنبال نخواهد داشت. اما در صورت عدم درمان، حتی منجر به از دست دادن کبد و مرگ هم می‌شود.

 اما این بیماری چیست؟ این بیماری به رسوب چربی در سلول‌های کبد گفته می‌شود. که به دلایل مختلفی مانند مصرف بالای چربی، عدم تحرک، مصرف زیاد غذاهای آماده، استرس، افزایش وزن، مصرف دارو و گاهی به صورت مادرزادی ایجاد می‌شود و از نوع خفیف تا شدید را در بر می‌گیرد.

تشخیص این بیماری گاهی بعد از مراجعه به پزشک به دلایل دیگر و یا حتی هنگام انجام آزمایشات بدو استخدامی صورت می‌گیرد. چرا که موارد خفیف این بیماری علایم مختصری ایجاد می‌کند که گاها مورد توجه جدی افراد قرار نمی‌گیرد.

از علایم این بیماری در مراحل خفیف آن، درد مختصر و احساس پری در ناحیه بالا و سمت راست شکم می‌باشد. این بیماری با خستگی هم همراه هست. در مراحل شدیدتر این درد بیشتر و خستگی زیادی هم به همراه دارد. جهت بررسی این بیماری سونوگرافی انجام می‌شود و باید عوامل زمینه‌ای این بیماری هم شناسایی و درمان شود. علاوه بر این، ورزش و افزایش فعالیت، مصرف میوه‌جات و سبزیجات فراوان، کم کردن استرس،کاهش تدریجی وزن (و نه ناگهانی)، عدم مصرف غذاهای چرب و فست فود و در صورت تجویز دارو، مصرف منظم داروها در درمان این بیماری موثرند. به خاطر داشته باشید که این بیماری هم مانند سایر بیماریها، در صورت درمان به موقع مشکل جدی به همراه ندارد و با کنترل عوامل ایجادکننده آن و رعایت سبک زندگی سالم، این بیماری درمان و کنترل خواهد شد. در برخی بیماران در صورت عدم درمان، مشکلاتی همچون ایجاد بافت فیبروز در کبد و در مراحل بعدی سیروز کبدی و نارسایی آن و نهایتا مرگ ایجاد می‌شود.

این شعار را همیشه مد نظر قرار دهید که پیشگیری بهتر از درمان است و در صورت بروز بیماری، درمان به موقع، از عوارض آن و همچنین تحمیل هزینه‌های گزاف به افراد و جامعه پیشگیری می‌کند. برای حفظ تندرستی خود، سبک زندگی سالم را انتخاب کنید.

 

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله