فرماندار بیرجند گفت: مصرف نمک غذا در شهرستان بیرجند و خراسان جنوبی بالاست که این خطر جدی است و رسانه ها به این موضوع برای آگاه سازی مردم بیش از پیش بپردازند.

 علی ناصری روز چهارشنبه در نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان بیرجند افزود: پیگیری فشار خون کار ارزشمندی است که از طرف دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند در حال پیگیری است و اقدامات مرکز بهداشت بیرجند در سال های گذشته برای کنترل نمک در نان قابل تقدیر است.

وی اظهار داشت: به عنوان یک شهروند احساس می کنم که قدم بعدی باید در مراکز عرضه عمومی غذا، تالارها و رستوران ها و مراکز طبخ غذا شروع شود و به شدت در غذاهای عمومی ما نمک وجود دارد.

فرماندار بیرجند بیان کرد: غذای رستوران های شهر خیلی شور و تند است و باید رستوران ها، تالارها و اماکن عمومی و هیات های عزاداری در میزان استفاده از نمک در غذا توجه کنند.

وی گفت: بیشترین زیانی که مردم از بابت سلامتی می بینند در بیماری هایی است که به ظاهر شاید هیچ خطری ندارند و غیرواگیر هستند و فشار خون به عنوان یکی از زمینه های مهم مرگ و میرها و اتفاق های وحشتناکی است که در جامعه رخ می دهد.

ناصری افزود: جایگاه سلامت و پیشگیری و بهداشت خیلی شناخته شده نیست و هنوز در جامعه ما درمان ارجحیت دارد، مردم همیشه به فکر درمان و نه پیشگیری هستند که باید به توسعه بهداشت فردی و شاخص های عمومی توجه کنیم و امروز سیاست های دولت به این سمت است که پیشگیری قبل از درمان مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: در شهرستان بیرجند وضعیت درمانی و مراجعه مردم به پزشکان اختلاف فاحش پیدا کرده و به دلیل مشکلات روزمره و … خیلی از مسائل را فرامش کردیم.

ناصری گفت: اگر غذا کم نمک باشد مردم می توانند نمک اضافه کنند اما اگر غذا شور باشد غیرقابل استفاده می شود چون استفاده آن برای سلامتی مضر است.

وی افزود: فضا و فرصت برای حضور تیم های مرکز بهداشت در دستگاه های دولتی برای سنجش فشار خون فراهم شود تا غربالگری در حجم بالا انجام شود و از بیماری هایی که ممکن است در آینده ناشی از فشار خون باشد، جلوگیری کنیم.

فرماندار بیرجند اظهار داشت: هدف از اقدامات ما در حوزه سلامت غذایی این است که بتوانیم نسل سالم و پویایی را تربیت کنیم و کودکان و نوجوانان ما از مواد غذایی سالم استفاده کنند.

وی یادآور شد: وقتی تنقلات که اغلب آنها شور است در معرض دید کودکان باشد جایگزین غذا و میوه برای فرزندان ما شده اند و باید زمینه عرضه کالای سلامت محور در جامعه فراهم شود.

مرحله اول طرح بسیج ملی مبارزه با فشار خون بالا از ۲۷ اردیبهشت آغاز شد و اجرای آن تا ۱۷ خرداد ادامه دارد که بیشتر جنبه اطلاع رسانی و هماهنگی دارد و مرحله بعدی از ۱۷ خرداد تا ۱۵ تیر ماه است که اندازه گیری، ثبت، کنترل و بررسی فشار خون بالا در این مرحله انجام می شود.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله