ستاندار خراسان جنوبی گفت: طبق پیش بینی‌های صورت گرفته طرح بزرگ انتقال آب شرب و صنعت از دریای عمان به سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی در یک برنامه ۵ ساله اجرا خواهد شد که در سال سوم آب به خراسان جنوبی خواهید رسید.

محمد صادق معتمدیان، به موضوع کمبود آب و خشکسالی های چندین ساله در استان اشاره کرد و ادامه داد: این امر موجب شد تا دولت یازدهم و دوازدهم مطالعات جدی و عمیقی در حوزه تامین آب و کمبودهای موجود در این حوزه به انجام برساند.

وی با بیان اینکه راه‌های مختلفی برای حل این معضل در دستور کار مسئولین ذی ربط در کشور قرار گرفت، تصریح کرد: استفاده از آب‌های ژرف، بارورسازی ابرها و نیز اجرای پروژه بزرگ انتقال آب از دریای عمان از مهم‌ترین طرح‌هایی بود که توسط دولت مورد مطالعه و بررسی دقیق قرار گرفت و در نهایت اجرای مطالعات طرح بزرگ انتقال آب شرب و صنعت از دریای عمان به مراحل نهایی رسید.

استاندار خراسان جنوبی به جلسه روز گذشته معاونین هماهنگی امور عمرانی استانداری های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی و خراسان رضوی در زاهدان برای بررسی این موضوع اشاره کرد و گفت: در این جلسه علاوه بر معاونین عمرانی استانداری‌های مذکور ، مشاورین مجری طرح انتقال آب از دریای عمان و نیز مدیران آب منطقه‌ای استان‌های مربوطه نیز حضور داشتند که تصمیمات مناسبی اخذ شد و تمامی اعضاء بر ضرورت و اهمیت اجرای این طرح تاکید کردند.

معتمدیان یادآور شد: همچنین مقرر شد مطالعات نهایی طرح توسط مشاورین تهیه و به وزارت نیرو ارسال و در یک بازه زمانی مشخص این وزارتخانه نظرات کارشناسی و فنی خود را در خصوص این طرح عظیم اعلام کند.

وی تشکیل شورای سیاست گذاری و کمیته تخصصی به منظور اجرا و نظارت بر این طرح را از دیگر تصمیمات مهم این جلسه دانست و تصریح کرد: مقرر شد جمع بندی جلسه مذکور با امضای استانداران استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی جهت طی مراحل بعدی به وزارت نیرو و کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز ارسال شود.

اجرای طرح جامع انتقال آب شرب و صنعت استان‌های شرق کشور از دریای عمان ۳۹۰۰ میلیون دلار اعتبار نیاز دارد که مقرر است در یک برنامه ۵ ساله پیش بینی شده و ۱۵۹۰ کیلومتر نیز لوله گذاری از چابهار انجام شود . ظرفیت این خط ۴۹۶ میلیون متر مکعب آب در سال است.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله