رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: فروش هرگونه داروی ریتالین بدون نسخه پزشک متخصص ممنوع است و با داروخانه های خاطی برخورد می شود.

محمد دهقانی فیروزآبادی  افزود: متاسفانه مصرف قرص ریتالین با تفکری اشتباه در شب های امتحان بین برخی دانش آموزان و دانشجویان متقاضی پیدا می کند که این تفکر اشتباه بعضا موجب اختلالات روانی و حتی خونریزی مغزی می شود.

وی گفت: مصرف ریتالین برای برخی بیماری های روانی و به صورت تخصصی تجویز می شود که برای فرد سالم ممکن است در کوتاه مدت موجب کاهش خواب و افزایش بیداری شود اما در بلندمدت عوارض برگشت ناپذیر خواهد داشت که مهمترین آن وابستگی به این قرص است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه خرید و فروش این دارو بدون نسخه پزشک متخصص اعصاب و روان قاچاق محسوب می شود تصریح کرد: شهروندان هرگونه خرید و فروش غیرمجاز را چه در داروخانه ها و چه در موارد دیگر به سازمان غذا و دارو اطلاع دهند.

وی اظهار داشت: خانواده ها توجه بیشتری به فرزندانشان در این ایام داشته باشند تا بی اطلاعی دانش آموز و خانواده موجب عوارض جبران ناپذیر نشود.
ریتالین یک محرک از خانواده آمفتامین‌ها است که باعث ترشح دوپامین و نهایتاً سرخوشی بدون دلیل می‌شود و ظاهراً مغز فرد مصرف کننده گزارشی مبنی بر خستگی بدن و نیاز به خواب را درک و دریافت نمی‌کند و فرد می‌تواند با کمبود خواب تا مدتی دچار مشکل نشود. در حالی که این بی‌نیازی به استراحت، کاذب است و همین کمبود استراحت منجر به پرخاشگری در فرد می‌شود.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله