دکتر احمد خامسان روز دوشنبه در نشست خبری با موضوع تشریح دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب اسلامی افزود: این در حالی است که مراکز آموزش عالی سیستان و بلوچستان ۳۴ میلیارد تومان در طرح توازن از مسئولان آن استان اعتبار گرفته اند.
وی اظهار داشت: دانشگاه فردوسی مشهد که دانشگاهی برخوردار است ۱۰ میلیارد تومان از محل طرح توازن اعتبار گرفته است و به دانشگاه بجنورد با تنها چهار هزار دانشجو که یک سوم تعداد دانشجویان دانشگاه بیرجند را دارد ۱۲ میلیارد تومان در طرح توازن پول پرداخت شده است.
وی گفت: طرح توازن بودجه ای است که از ردیف های مشخصی کسب شده و در اختیار استان هایی قرار می گیرد که مشکل بیشتری دارند تا فاصله بین استان برخوردار با استان غیربرخوردار کم شود.
رئیس دانشگاه بیرجند یادآور شد: بودجه دانشگاه بحث مهمی است که اگر با داشتن ۱۲ هزار دانشجو، اعتبار لازم را در اختیار نداشته باشیم نمی توانیم این مجموعه عظیم دانشگاه را به خوبی مدیریت کنیم.
وی افزود: دانشگاه بیرجند از دانشگاه های مرزی است که در مقایسه با دیگر دانشگاه های مرزی زیرمیانگین هستیم و برای ما قابل قبول نیست که دانشگاه سیستان و بلوچستان به ازای هر دانشجو ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و دانشگاه زابل به ازای هر دانشجو ۱۳ میلیون و۷۰۰ هزار تومان اعتبار دریافت کند و امسال با تلاشی که انجام شد دانشگاه بیرجند تنها ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به ازای هر دانشجو پول بگیرد.
وی اظهار داشت: دانشگاه بیرجند از این بابت مورد اجحاف قرار گرفته است و در مقایسه با دانشگاه های رده ۲ کشور و در گروه دانشگاه های مرزی، در بعضی از شاخص ها حتی نسبت به دانشگاه سیستان و بلوچستان وضعیت نامطلوب تری داریم.
رئیس دانشگاه بیرجند بیان کرد: باید حداقل بالای میانگین دانشگاه های رده ۲ کشور اعتبار داشته باشیم و اصرار داریم که باید همتراز سه دانشگاه شرق کشور اعتبار بگیریم و نباید فاصله بین ما با دانشگاه سیستان و بلوچستان ۴ میلیون تومان به ازای هر دانشجو باشد.
وی گفت: اگر نتوانیم این فاصله را کم کنیم آموزش عالی که امروز رقابتی شده موجب می شود دیگر دانشگاه های اعتبار بیشتری گرفته و امکانات رفاه بیشتری را برای دانشجو ایجاد کنند و نیز سایر دانشجویان رغبتی برای حضور در دانشگاه بیرجند نداشته باشند.
خامسان ادامه داد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خراسان جنوبی و همه مدیران مربوط باید در این حوزه فعال شوند تا اعتبار دانشگاه از محل طرح توازن پراخت شود.
وی یادآور شد: سهم مهاجرت در کل کشور بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، ۵.۳ دهم بوده که این میزان در خراسان جنوبی ۸.۴ دهم بوده است و با پدیده مهاجرت قشر جوان در استان مواجه هستیم و برای تثبیت جمعیت باید به آموزش عالی و دانشگاه بیرجند توجه شود.
خامسان گفت: تنها رکن اصلی امنیت و پایداری خراسان جنوبی توجه به دانشگاه بیرجند و آموزش عالی است اگر به مقوله آموزش عالی استان توجه نشود مشکلات در همه حوزه ها مضاعف می شود.
وی افزود: با این شیوه آموزش عالی و میزان کم حمایت مسئولان استانی، دانشگاه تضعیف می شود و در آینده آمار دانشجویان دانشگاه کمتر شده و پدیده مهاجرت هم بالتبع بیشتر می شود.
رئیس دانشگاه بیرجند اظهار داشت: استاندار خراسان رضوی با وجود اینکه دانشگاه فردوسی مشهد دانشگاهی غنی است باز هم اعتبار مناسبی از محل طرح توازن به این دانشگاه داده است.
وی اضافه کرد: دانشگاه بیرجند ادامه مسیر سیاست راهبردی حاکمان منطقه شرق کشور برای توسعه و امنیت پایدار این منطقه بوده است که این سیاست در سال ۱۲۸۶ با ایجاد مدرسه شوکتیه شروع شد و در سال ۱۳۵۶ هم با تاسیس دانشگاه بیرجند این روند ادامه یافت.
خامسان گفت: اگر به گذشته این مرز و بوم برگردیم هیچ وقت گفته نشد که سوغات بیرجند زرشک و زعفران است و تنها حرفی که زده می شد این بود که صادرات این منطقه معلم است و این موضوع را اینگونه تعبیر می کنم که صادرات این استان انسان، فکر و ایده است و اگر مسیری غیر از این برای منطقه خود متصور باشیم سیاست گذاری خوبی نیست.
وی افزود: یکی از جاهایی که می تواند جمعیت خراسان جنوبی را در منطقه حفظ کند بحث آموزش عالی به شکل کلی است و دانشگاه بیرجند به عنوان نخستین موسسه آموزش عالی شرق کشور در صدر این موضوع قرار دارد.
وی تصریح کرد: از سال ۱۳۵۶ تا ۱۳۹۷ در بحث جمعیت دانشجویی ۲۴۹ درصد افزایش داشتیم که در این مدت از ۱۲۰ به ۱۲ هزار و ۳۴۸ دانشجو رسیده ایم و در بحث تحصیلات تکمیلی نیز از سال ۱۳۷۷ در مقطع کارشناسی ارشد تعداد دانشجویان از ۲۲ به ۲ هزار و ۸۴۰ دانشجو افزایش یافته است.
رئیس دانشگاه بیرجند در ادامه بیان کرد: همچنین در مقطع دکتری پذیرش دانشجو را در سال ۱۳۸۷ با ۱۷ دانشجو شروع کردیم که اکنون ۶۴۵ دانشجو در مقطع دکتری در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند و ۳۶۹ درصد رشد جمعیت دانشجویان مقطع دکتری و ۶۴۰ درصد هم افزایش رشد دانشجویان کارشناسی ارشد را داشتیم.
خامسان، سرعت رشد دانشگاه بیرجند در مدت۴۰ سال را بسیار مطلوب دانست و یادآور شد: در حوزه نیروی انسانی و اعضای هیات علمی، تعداد استاد تمام ۹۰ درصد، دانشیاران ۴۳۰ درصد و استادیار ۴۲ درصد رشد داشته است.
وی ادامه داد: دانشگاه بیرجند با ۳۴۵ عضو هیات علمی که تعداد زیادی از آنها از دانشگاه های معتبر ایران و دنیا دانش آموخته شدند ظرفیت بالقوه ای است که می تواند در خدمت دانشگاه و جامعه باشد.
رئیس دانشگاه بیرجند افزود: از سال ۱۳۷۷ تاکنون با رشد منفی تعداد کارکنان دانشگاه مواجه هستیم و علیرغم توسعه ای که در این سالها انجام شده اما همکاران در بخش غیر هیات علمی با همان ظرفیت قبل مجموعه را مدیریت می کنند و تعداد کارکنان نسبت به اعضای هیات علمی کمتر از حد قانونی است.
وی تصریح کرد: تعداد کدرشته های این دانشگاه در سال ۱۳۵۶ تنها سه کد رشته بود اما در سال جاری به ۳۵۲ کد رشته رسیده است که ۲۹۱ درصد افزایش کدرشته دانشگاهی را در این مدت ۴۰ سال داشته ایم.
رئیس دانشگاه بیرجند گفت: در بحث پژوهش در مقالات و مجله های علمی دانشگاه بیرجند تاکنون هشت هزار و ۶۴ مقاله علمی را در رده های مختلف ارائه کرده و ۲ هزار و ۳۶۰ مقاله از این تعداد در مجله های معتبر بین المللی چاپ شده است.
خامسان ادامه داد: همچنین ۱۰ هزار و ۷۵۱ مقاله در همایش های علمی معتبر داریم و در مورد طرح های پژوهشی برای رفع مشکل جامعه تا کنون ۴۱۹ طرح پژوهشی را در سطح ملی و استانی اجرا و ۱۵۱ گزارش علمی را چاپ کردیم.
وی گفت: طرح بزرگ سند آمایش خراسان جنوبی توسط تیمی از همکاران در دانشگاه بیرجند انجام شد و ۲۲۳ کتاب تالیفی در دانشگاه بیرجند تاکنون داشتیم و ۱۳۶ کتاب نیز ترجمه شده است.
وی با بیان اینکه تاکنون ۱۷۵ اختراع و ابداع توسط استادان دانشگاه بیرجند ثبت شده که این رقم مطلوبی است تصریح کرد: در بحث المپیاد های علمی در سال ۱۳۹۶ یک رتبه زیر سه، ۲ رتبه کمتر از ۱۰ داشتیم که این شاخص بسیار مطلوبی برای دانشجویان دانشگاه بیرجند است.
وی اضافه کرد: در شاخص های بین المللی از سال های ۹۲ تا ۹ تعداد ۳۰ مورد تفاهم نامه با دانشگاه های خارجی منعقد شده است و پروژه ها و پایان نامه های مشترک با دانشگاه های خارجی هم فقط در سال قبل ۲۰ مورد بود و تبادل استاد و دانشجو با دانشگاه های معتبر خارجی هفت مورد در دانشگاه بیرجند انجام شد و به طور کلی تعداد تفاهم نامه هایی که در ۱۰ سال گذشته داشتیم ۷۸ مورد بود.
رئیس دانشگاه بیرجند گفت: در سطح ملی آخرین رتبه ای که ما اختصاص داده شد شانزدهمین دانشگاه کشور هستیم، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانشگاه ها را در رده های یک، ۲، سه و چهار رده بندی می کند که رده یک مربوط به دانشگاه های مادر مثل دانشگاه تهران و صنعتی شریف و… است که ما به لحاظ رده بندی در رتبه دوم قرار داریم.
خامسان افزود: در سند چشم انداز سال ۱۴۰۴ دانشگاه که در حال طراحی هستیم تلاش داریم که این رتبه را به زیر ۱۵ برسانیم و در سطح جهانی هم تلاش کنیم رتبه ما به زیر هزار برسد و اکنون رتبه ما کمی بالاتر از هزار است.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند هم در این نشست گفت: جایگاه فرهنگ بسیار بالاست و هیچ آموزش و پژوهشی نمی تواند صحیح باشد مگر بر پایه فرهنگ درست صورت گیرد.
محمد قادر قادری افزود: دانشگاه بیرجند در برگزاری کنگره ملی ۲ هزار شهید خراسان جنوبی نقش پررنگی داشت و جشنواره های متعددی با عنوان جشنواره رویش توسط کانون های فرهنگی و هنری دانشگاه در سال جاری برگزار شد.
وی ادامه داد: همچنین جشنواره حرکت در بخش علمی دانشجویی در اوایل اسفند ماه امسال در دانشگاه بیرجند برگزار می شود.
وی اظهار داشت: نقاط قوت فراوانی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در کشور بدست آمد که باید تبیین شود و نباید فراموش شود البته ممکن است ضعف هایی هم وجود داشته باشد که باید با آسیب شناسی صحیح نقاط قوت تقویت و نقاط ضعف رفع شود.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند بیان کرد: محل اصلی رفع مشکلات کشور دانشگاه است و حوزه فرهنگی در این مسائل ورود کرده که باید در قالب کرسی آزاداندیشی، مناظره های مختلف و فیلم، عکس و شعر مسائل کشور تبیین شود.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله