April 26,2024 | ۱۴۰۳/۰۲/۰۷

KHABARVAHONAR

اخبار ویژه
تبلیغات

ریفلاکس چیست ؟

ریفلاکس چیست ؟

  نوشته : ا.زارعی  دانشجوی دکترای تخصصی اموزش پزشکی گاهی پیش می آید که با خوردن غذا، آتشی سر دل شما شروع می‌شود و لقمه در گلوی شما گیر می‌کند. تلخی دهان، ترشحات بزاقی، سرفه‌های مزمن، آسم و گلودرد می‌توانند از علایم ریفلاکس باشد. اما مهمترین علامت  این بیماری همان درد سر دل است. بیماری ریفلاکس […]

 

نوشته : ا.زارعی  دانشجوی دکترای تخصصی اموزش پزشکی

گاهی پیش می آید که با خوردن غذا، آتشی سر دل شما شروع می‌شود و لقمه در گلوی شما گیر می‌کند. تلخی دهان، ترشحات بزاقی، سرفه‌های مزمن، آسم و گلودرد می‌توانند از علایم ریفلاکس باشد. اما مهمترین علامت  این بیماری همان درد سر دل است.

بیماری ریفلاکس که به اصطلاح عام به آن «ترش کردن» یا «سوزش سردل» می‌گویند به علت برگشت اسید معده به داخل مری و پشت استخوان جناغ سینه بروز می‌کند. گاهی اوقات اسید تا گلوی شما هم کشیده می‌شود و شما آب ترش را در دهان خود هم حس می‌کنید. اگر این حالت به مدت طولانی ادامه داشته باشد و درمان نشود حتما باعث ایجاد آسیب جدی به دیواره مری و زخم کردن آن می‌شود. این بیماری یک بیماری فیزیولوژیک و گوارشی است که اغلب به دلیل سبک زندگی اشتباه و گاهی هم به دلیل بیماری‌های دیگر بروز می‌کند. خوابیدن بلافاصله بعد از صرف غذا و پایین بودن سر نسبت به تن در هنگام دراز کشیدن و برداشتن اجسام سنگین بعد از صرف غذا این بیماری را تشدید می‌کند. این بیماری درصد بالایی از افراد جامعه را درگیر کرده است. اگر بی‌وقفه به علایم فوق مبتلا هستید یا هفته‌ای دو بار به این علایم مبتلا شدید حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید. درمان این بیماری در وهله اول تغییر و اصلاح سبک زندگی و بعد درمان بیماری‌های زمینه‌ای و درمان علامتی این بیماری است.

عوامل مرتبط با سبک زندگی اشتباه در این بیماری شامل موارد زیر است: پرخوری، خوردن سریع غذا، خوب نجویدن غذا، خوردن غذا تحت استرس، مصرف غذاهای تند و چرب و شور، مصرف ادویه زیاد و سیب زمینی و غذای سرخ کرده، مصرف سس‌های چرب و پرنمک، مصرف نان باگت، پوشیدن لباس تنگ، مصرف سیگار و الکل و نیز محکم بستن کمربند و همچنین مصرف زیاد چای و قهوه به خصوص به صورت داغ.

گاهی اوقات بیماری‌های ژنتیکی و یا افزایش باکتری‌های روده و معده، التهاب روده، سنگ کیسه صفرا باعث این بیماری می‌شوند که در این موارد درمان این بیماری‌ها ضروری است. همه عوامل فوق باعث برگشت اسید معده و ایجاد فشار پشت استخوان جناغ سینه و درد آن می‌شود.

گاهی اوقات این درد با دردهای قلبی اشتباه گرفته می‌شود و باعث ایجاد نگرانی در بین افراد می‌شود. به همین دلیل در صورت بروز این حالت هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید تا درمان با تشخیص درست آن شروع شود. در صورت تجویز دارو، داروهای خود را به درستی مصرف کنید و از مصرف خودسرانه دارو برای درمان علامتی این بیماری جدا خودداری کنید. شاید این درد مربوط به بیماری‌های دیگری همچون قلب باشد که درمان سریع و به موقع آن اهمیت زیادی دارد. افراد مبتلا به آسم هم توجه داشته باشند که وجود ریفلاکس در آنان باعث تشدید علایم این بیماری می‌شود.

باز هم تاکید می‌شود درمان دارویی بدون اصلاح سبک زندگی در درمان این بیماری کاملا بی‌تاثیر است.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله