دومین پاتوق بزرگ کتاب کشور از لحاظ وسعت پس از خراسان رضوی با حضور معاون استاندار خراسان جنوبی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مدیر موسسه نشر معارف و جمعی از دوستداران کتاب در بیرجند افتتاح شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی؛محمد حسینی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان‌جنوبی‌، امروز ۱۴ آبان‌ماه، در مراسم افتتاحیه مجتمع پاتوق بزرگ کتاب در بیرجند گفت: زمانی که انسانی در رده‌های بالای علمی و حوزوی ورود پیدا می‌کند، سرمایه این انسان در چند جلد کتاب جمع‌آوری می‌شود.
وی افزود: افرادی که می‌توانند با مطالعه عمیق این سرمایه را منتقل کنند، کار مهم و سختی انجام می‌دهند و این امر مهمی است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان‌جنوبی‌ با بیان اینکه قطعاً کمبودهایی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: هر اقدامی که صورت می‌گیرد اگر بخواهد موفق و مؤثر باشد، باید یک پیوست فرهنگی، اجتماعی داشته باشد.
حسینی با بیان اینکه مجموعه اقداماتی که در ساختار حکومتی یک نظام صورت می‌گیرد، همه بر هم تأثیرگذار است، تصریح کرد: مشکل اساسی این است که ما تفکر جزیره‌ای داریم و باید این مشکل را حل کنیم.
وی با اشاره به فضای مجازی بیان کرد: فضای مجازی ظرفیت بسیار عظیمی است که باید آن را مدیریت کنیم؛ در غیر این صورت مدیریت می‌شویم.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان‌جنوبی‌ ادامه داد: جوانان در فضای مجازی به دنبال مواردی که بیشتر نیاز دارند، کمتر می‌روند.
حسینی با بیان اینکه جوانان برای رهایی از استرس‌ها دنبال فضای مجازی می‌روند، افزود: آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق در جامعه زیاد شده است.
وی با بیان اینکه یکی از موارد افزایش طلاق در جامعه، کمبود آموزش‌های اولیه به جوانان برای تحمل یکدیگر است، تصریح کرد: در خراسان‌جنوبی توانستیم با آموزش‌های اولیه به جوانان این آسیب را ۱۴ درصد کاهش دهیم.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان‌جنوبی‌ ادامه داد: این امر نشان می‌دهد که اگر درست عمل کنیم و فضای همخوانی را ایجاد کنیم، آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد.
حسینی یادآور شد: امیدواریم شهروندان و هم‌استانی‌ها بتوانند از این مرکز فاخر فرهنگی استفاده کنند.

احمد محبی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی، در ابتدای این مراسم گفت: این پاتوق، دومین پاتوق بزرگ کتاب کشور است.
وی با بیان اینکه این مجتمع، بعد از استان‌های خراسان‌رضوی و تهران در خراسان‌جنوبی افتتاح شد، تصریح کرد: پاتوق کتاب یک رویداد فرهنگی در مرکز استان است.
وی با بیان اینکه نشرمعارف و نهاد رهبری دانشگاه‌ها در برپایی این پاتوق بسیار تلاش کردند، افزود: این پاتوق با وسعت بالغ بر هزار متر است که بیش از ۱۵۰۰۰ عنوان کتاب دارد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی بیان کرد: پاتوق کتاب، یک مجموعه چند منظوره تفریحی و اوقات فراغت کودکان است که در آن، کافه کتاب نیز پیش‌بینی شده است.
محبی ادامه داد: در پاتوق کتاب، ۳۵۰ ناشر معتبر حضور دارند و با افتتاح آن برای هفت نفر به صورت مستقیم و برای بیست نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد شده است.
وی یادآور شد: در این پاتوق، بیش از ۳۰۰ قلم محصولات فرهنگی ازجمله محصولات عفاف و حجاب، نوشت افزار ایرانی، اسلامی و دیگر محصولات وجود دارد.

مسعود پیرمرادیان، مدیرعامل دفتر نشر معارف، نیز در این مراسم در بیرجند بیان داشت: در حوزه کتاب، سیاسی‌بازی‌ها باید حذف شود.

وی بیان کرد: امروز مشکلات اجتماعی و اخلاقی را در جامعه اسلامی بعد از چندین دهه از پیروزی انقلاب مشاهده می کنیم که این موضوع به خاطر این است که نتوانستیم فرهنگ و اخلاق اسلامی را آن طور که شایسته است در کشور پیاده کنیم.

مدیر موسسه نشر معارف با اشاره به اینکه امروز روز فرهنگ بومی است، گفت: به مقوله فرهنگ بگونه درست نگاه نکرده ایم؛ به فرهنگ با عینک و از دریچه سیاست نگاه می کنیم در صورتی که باید در ایران اسلامی به سیاست از دریچه فرهنگ الهی نگاه کرد.

پیرمرادیان با توجه به اینکه برای ما اجتناب ناپذیر است که به همه مقولات از دریچه فرهنگ نگاه کنیم، ادامه داد: امروز بیش از پیش نیازمند توجه به فرهنگ هستیم.

وی با بیان اینکه یکی از ابزارهای ویژه و سهل الوصول کتاب است، افزود: مخاطبان در فضای مجازی نکته خوانی می کنند و ظرفیت مطالعه در کشور داریم و اما متاسفانه عموم مردم دسترسی به کتاب ندارند و دسترسی به کباب بیشتر از کتاب است.

مدیر موسسه نشر معارف با اشاره به اینکه برای عرضه کتاب جایی وجود ندارد، گفت: در کتابفروشی های درسی فضای فرهنگی وجود ندارد و دارای رویکرد فرهنگی نیستند.

پیرمرادیان با توجه به اینکه اولین پاتوق کتاب در مشهد ایجاد شده است، ادامه داد: در ۲۷ استان این کار محقق شده است و در خراسان جنوبی نیز امروز افتتاح شد و دومین پاتوق کتاب بزرگ در کشور محسوب می شود و مسئولین کشوری و استان به این مجتمع عنایت ویژه ای داشته باشند.

وی اظهار داشت: اگر در حوزه فرهنگ اوضاع سخت شده و آسیب های اجتماعی رشد کرده است نشان می دهد که ما در حوزه فرهنگ نیاز بیشتری به درمان داریم.

مدیر موسسه نشر معارف با اشاره به اینکه پاتوق کتاب بیرجند استاندارد خوبی دارد، افزود: جز ۱۰ استان برتر ما است و برخی از استان ها وضعیت مطلوبی نسبت به خراسان جنوبی ندارند و سرانه فرهنگی مردم خراسان جنوبی بسیار خوب است.

پیرمرادیان در پایان خاطرنشان کرد: کتاب خواندن استرس را کم می کند؛ امیدواریم شاهد رونق این مکان باشیم و طرح های کتابخوانی از جمله پویش روشنا نیز در این مجتمع به نمایش گذاشته می شود.

گفتنی است؛مجتمع پاتوق بزرگ کتاب استان حدفاصل مدرس ٢۵ و فلکه سوم مدرس جهت بازدید علاقمندان به کتاب دایر می باشد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله