علیرضا نصرآبادی مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی بیرجند گفت: در این بازدید توضیحاتی از اقدامات مرمتی صورت گرفته تا کنون ارائه گردید و بحث تبدیل بنا به عنوان بازارچه صنایع دستی شهرستان بیرجند مورد تاکید قرار گرفت.

او افزود: مرمت بنای تاریخی سرای امینی از سال۹۶  آغاز شده که برداشت آوار، طاق زنی، استحکام بخشی دیوارها، بام سازی و سقف زنی از عمده عملیات مرمتی اجرا شده در بنا می باشد.

نصرآبادی ادمه داد: بنای تاریخی سرای امینی در محدوده بافت قدیم و راسته بازار بیرجند قرار گرفته و قدمت آن به دوره قاجار بر می گردد. یکی از ویژگی های مهم کاروانسرای امینی قرار گرفتن آن در مرکز بازار و در مسیر تردد مسافرینی که قصد تهیه کالاهای خود و سوغات مخصوص شهرستان را دارند، می باشند که تبدیل این بنا به دلیل هماهنگی با بازار وشرایط خاص بنا می تواند به رونق گردشگری، تجاری و فرهنگی کمک قابل توجه ای نماید بعلاوه با توجه به فضای وسیع مجموعه و قرارگیری آن در مرکز بازار و همچنین به دلیل دارا بودن فضاها و اتاقهای متعدد احیاء آن به عنوان بازارچه صنایع دستی در بر آوردن اهداف اقتصادی و فرهنگی دارای توجیه مناسب خواهد بود.

کاربری اولیه این بنا محلی بوده و برای تجارت پشم، چای ، قند و قالی بوده و در حال حاضر نیز متروکه می باشد. و با شماره  ۳۰۱۶۰ مورخ ۲۴/۰۳/۱۳۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله