دکتر حسین عسکریان ابیانه دبیر ستاد خیرین آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اکنون بیش از ۱۰۰ پروژه عمرانی در حوزه های مختلف توسط خیران در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور در دست اجرا است که نشان از مشارکت بالای این افراد است.
دکتر حسین عسکریان ابیانه صبح امروز در حاشیه مجمع بنیاد حامیان دانشگاه بیرجند اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۷۲ بنیاد خیرین در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور فعال است.
وی ادامه داد: دستورالعملی مبنی بر ایجاد بنیاد حامیان در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی تهیه شده که در این راستا برخی دانشگاه ها ورود کرده و در دانشگاه های کوچکتر بنیاد حامیان در حال راه اندازی است.
مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در گذشته فعالیت عمده بنیاد بر روی ساخت و سازها بود اکنون درصد قابل توجهی به سمت کارآفرینی، اشتغال و پژوهش های کاربردی روی آورده اند.
وی بیان کرد: بیش از ۲۰ بنیاد علاوه بر ساخت و ساز به فعالیت های دیگر نیز روی آورده اند ضمن اینکه خیران نیز بنیادهای علم و فناوری دارند.
دکترعسکریان ابیانه عنوان کرد: بنیاد علم و فناوری ایران چند حساب و صندوق نیز باز کرده است که عدد خوبی در این زمینه جمع آوری شده و برای سایر دانشگاه ها نیز تقبل شده که انجام شود.
وی با بیان اینکه امسال تبصره های مکمل فعالیت های خیرین نیز در نظر گرفته شده است گفت: اکنون در قانون بودجه سال ۹۷ آمده است دستگاه هایی اجرایی که قبلا می توانستند یک درصد به دانشگاه ها کمک کنند اکنون ۴۰ درصد می بایستی از طریق عقد قرارداد و کارآفرینی به دانشگاه ها بدهند و هر سه ماه پول را در حساب خاصی در خزانه قرار دهند که این مهم تاکنون در کشور نبوده است.
دبیر ستاد خیرین آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در یکی دیگر از بندهای قانون این امکان فراهم شد تا از اعتبارات استانی با تایید استاندار و شورای برنامه ریزی استان بهره مند شویم لذا منعی در این زمینه وجود ندارد در حالیکه در گذشته این مهم میسر نبوده است.
وی یادآور شد: امسال ۶ برنامه راهبردی در ستاد خیرین آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دیده شده که در شکل عملیاتی هر کدام پنج برنامه در نظر گرفته شده است.
عسکریان ابیانه افزود: کمک به ایجاد بنیادهای نیکوکاری جدید و گسترش بنیادهای موجود در دانشگاهها، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری و رفع مشکلات و موانع قانونی نظیر معافیت های مالیاتی، پیگیری برای افزایش تسهیلات و اعتبارات ۵۰ درصدی برای جذب حمایت های خیرین از جمله این راهبردهاست.
وی ادامه داد: ارتباط با بنیادها و نهادهای بین المللی برای تسهیل کمک ها با تشکل های ایرانیان مقیم خارج و کمک به ایجاد ارتباط تنکاتنگ بین جامعه فارغ التحصیل با بنیاد های خیرین دانشگاه از دیگر راهبردهایی است که در ستاد خیرین دیده شده است.
مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: گسترش فعالیت های بنیاد ها علاوه بر ساخت و ساز به سایر فعالیت ها نظیر بورس تحصیلی به دانشجویان بی بضاعت، کارآفرینی، تجهیز آزمایشگاه ها، کمک به ایجاد شرکت های دانش بنیان و نگهداری اماکن آموزشی، پژوهشی و سایر از دیگر راهبردهاست.
وی ایجاد بستر و محیطی امن برای سرمایه گذاری در پروژه های مشارکتی از طریق پیشنهاد و قوانین و مقررات پویا و هماهنگی با معاونت امور حقوقی و مجلس برای طی روند قانونی را از دیگر راهبردهای ستاد خیرین آموزش عالی وزارت علوم برشمرد.
عسکریان ابیانه تاکید کرد: در حال حاضر فارغ التحصیلان زیادی از ایران در دانشگاه های خارج از کشور هستند که علاقه دارند به بنیاد حامیان بپیوندند لذا تلاش داریم با بنیاد های بین المللی ارتباط برقرار کرده و از این طریق از خدمات این افراد بهره مند شویم.
لازم به ذکر است مشاور وزیر و دبیرستاد خیرین آموزش عالی به همراه جمعی از اعضای هیأت امنای بنیاد حامیان دانشگاه بیرجند صبح امروز جمعه ۲۰ مهر ۹۷ کلنگ آغاز عملیات اجرایی پروژه خیرساز مجموعه کارگاه های مهارت آموزی، اشتغال و کارآفرینی دکتر زنگویی را در پردیس دانشگاه بیرجند به زمین زد.
وی همچنین پس از مراسم کلنگ زنی در نشست هیات امنا و مجمع بنیاد حامیان خراسان جنوبی شرکت کرد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله