مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبی گفت: تالار بزرگ بیرجند سال ۱۳۹۰ کلنگ زنی شده و تاکنون ۱۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

ناصر نبی زاده روز چهارشنبه در بازدید حجت الاسلام سید محمدباقر عبادی نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی از طرح های در دست اجرای این اداره کل افزود: اعتبارات تالار بزرگ بیرجند از منابع ملی است که هفت میلیارد تومان تاکنون برای آن هزینه شده است.
وی بیان کرد: تالار بزرگ بیرجند، خانه فرهنگ بیرجند، نوسازی سالن آمفی تئاتر علامه فرزان که دچار حریق شد و بهسازی سالن گلبانگ بیرجند از مهم ترین پروژه های در حال ساخت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اظهار داشت: تالار بزرگ بیرجند در زمینی به مساحت هفت هزار متر مربع با زیربنای ۱۰ هزار متر مربع ساخته می شود که شامل ۲ سالن ۵۰۰ نفره شامل یک سالن موسیقی و یک سالن آمفی تئاتر و اجتماعات است.
وی گفت: سالن گلبانگ بیرجند نیز در گذشته به لحاظ کیفی شرایط مناسبی نداشت و با اعتباری که از شهرستان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تامین شد تصمیم به نوسازی و بازسازی کامل این سالن گرفته شد و هم اکنون تا مرحله کف پوش، صندلی و دیوار پوش تامین شده اما برای تکمیل آن به ۵۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است تا یک سالن استاندارد با رویکرد نمایشی ایجاد شود.
نبی زاده افزود: خانه فرهنگ بیرجند از دیگر پروژه های در حال ساخت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است که این ساختمان چهار طبقه دارد و سه طبقه آن کاربری اداری و یک طبقه به عنوان نگارخانه و پلاتو «اجرای نمایش» است.
وی گفت: تاکنون ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار استانی و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ساخت خانه فرهنگ بیرجند هزینه شده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی افزود: اگر ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار دیگر برای خانه فرهنگ بیرجند تامین شود این پروژه ۱۰۰ درصد تکمیل می شود.
وی اظهار داشت: همچنین تلاش می کنیم سالن فرزان بیرجند را در فصل بهار سال آینده تکمیل کنیم و تاکنون ۲ میلیارد تومان اعتبار برای بهسازی این سالن در نظر گرفته شده و ۹۰۰ میلیون تومان هم تخصیص یافته است و نگاه مدیریت استان برای تکمیل سریع این پروژه بسیار مطلوب است.
نبی زاده گفت: ظرفیت سالن علامه فرزان در گذشته ۳۷۰ نفر بود که در نوسازی جدید ظرفیت این سالن به ۵۵۰ نفر می رسد.
وی اضافه کرد: انتخاب شهر بیرجند به عنوان پایتخت کتاب ایران از دیگر پروژه هایی است که در حال پیگیری هستیم و ساختاری در این خصوص تعریف شده تا بتوانیم با کمک همه مسئولان مربوط قابلیت های شهر بیرجند را ارائه کرده و سال ۱۳۹۹ این شهر را به عنوان پایتخت کتاب کشور معرفی کنیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبی گفت: در این پروژه همه دستگاه ها مثل شهرداری، سازمان ها و نهادهای فرهنگی باید همکاری کنند و نگاه ما این است که سال ۱۳۹۹ بیرجند پایتخت کتاب ایران شود.
وی تصریح کرد: خراسان جنوبی از معدود استان هایی است که هنوز هنرستان هنرهای زیبا ندارد و امیدواریم مهر ماه سال ۱۳۹۸ هنرجو در رشته های نقاشی، گرافیک، تئاتر و غیره داشته باشیم.
نبی زاده افزود: با توجه به سابقه فرهنگی بیرجند و عالمان بزرگی که مقام معظم رهبری هم در سفر خود به این منطقه از آنها نام بردند، نشان دهنده این است که حوزه فرهنگ از شاخص های مهم این استان است.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله