مراسم بزرگداشت شب یلدا طولانی‌ترین شب سال، شب گذشته (چهارشنبه ۲۹ آذر) با حضور محمدحسینی؛ معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری ،حسن رمضانی؛ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و جمعی از مدیران دستگاههای اجرایی و کارکنان ادارات کل میراث فرهنگی و منابع طبیعی و آبخیزداری، در مجموعه فرهنگی‌تاریخی باغ جهانی اکبریه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، در این مراسم که همراه با اجرای موسیقی سنتی، اجرای ورزش باستانی، قرائت اشعار حافظ و… همراه بود، یلدا و آیین‌های مخصوص این شب به‌عنوان میراث ناملموس گرامی داشته شد.

حسن رمضانی؛ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در این مراسم با تبریک فرارسیدن یلدا، از این آیین به‌عنوان یکی از کهن‌ترین مواریث ناملموس ایران نام برد که در دل خود آیین‌ها و ارزش‌های فراوانی را جای داده است.

او گفت: «شب یلدا رویدادی است که آیین‌های آن مانند دور هم جمع شدن خانواده‌ها و قرائت اشعار حافظ و احترام به بزرگ‌ترها، نمونه‌ای از رفتارهای زیبای جامعه ایرانی است که تداوم آن‌ها می‌تواند به استحکام بنیان خانواده‌ها و تقویت ارتباطات اجتماعی کمک کند.»

رمضانی بیان داشت: نام گذاری هر روز در ایران حکمتی داشته و حتی نام روزهای هفته‌ فرنگی، از گاهنامه کهن ایرانی برگرفته شده است و در ادامه توضیحاتی در مورد فلسفه نام گذاری هر روز هفته در ایران باستان داد.

 

در این جشن مراسم کف زنی که از رسوم سنتی شب چله در خراسان جنوبی می باشد نیز انجام گرفت و مهمانان با آش سنتی و … پذیرایی شدند

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله