نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: انقلاب اسلامی دین را به علم پیوند زده و مسئولیت آن برای حاملان چنین علمی بسیار سنگین است.

حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز پنجشنبه در دیدار اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران آموزش عالی افزود: دین ساختگی بدون علم، دنیا را به استثمار کشانده است.

وی بیان کرد: علم اگر از تعهد ایمانی جدا شود دنیا را برای بشر به آتش می‌کشاند اما اگر علم و دین توام باشد نتیجه آن رشد انسان‌هایی همچون شهید مطهری، چمران، باهنر، احمدی روشن و غیره است.

امام جمعه بیرجند گفت: انسان طوری آفریده شده که از جهت استعداد همه چیز را می‌داند اما بالفعل هیچی نمی‌داند و باید یاد بگیرد.

وی اظهار داشت: از نظر نیاز انسانی و بشری همه کارها باید با علم انجام شود که این تکلیف سنگینی است.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی با اشاره به رشد علمی مسلمانان اضافه کرد: به برکت اسلام دنیای علم قرن‌ها توسط مسلمانان اداره شده که این علم را دریغ نکرده و در اشاعه آن بخل نورزیدند.

وی گفت: به مرور زمان، عناصری بر جامعه بشری مسلط شدند که روش آنها انحصارطلبی بود لذا از ذخایر علمی مسلمانان بهره‌مند شدند و محدودیت ایجاد کردند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: آنقدر محدودیت این افراد زیاد بود که فقط اجازه می‌دادند علوم برای منافع خودشان حفظ شود و اینها همان سلطه‌های استعماری بودند.

وی با تاکید بر اینکه علم برای بشر یک ضرورت اجتناب ناپذیر است افزود: اگر بخواهیم این علم مفید واقع شود باید همراه با ارزش‌های الهی و انسانی باشد.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی با اشاره به تلاش‌های امیرکبیر برای ساخت مدرسه دارالفنون گفت: نتیجه این تلاش‌ها آن بود که رشد علمی داشته باشیم و به واسطه علم همراه با اخلاق و فرهنگ آسیب دینی نخوریم.

وی توسعه علم در داخل ایران توسط امیرکبیر را کار بزرگی توصیف کرد و گفت: سلطه انگلیس این توسعه را نمی‌توانست تحمل کند و دستور قتل امیرکبیر صادر شد.

امام جمعه بیرجند با بیان اینکه تلاش‌های امیرکبیر از او نام بزرگی به جا گذاشت تصریح کرد: این موضوع راه را به ما نشان داد تا رشد به معنای واقعی برای همه چیز از جمله دانش، صنعت و دیگر موارد، بومی شود.

وی تاکید کرد: ارزش‌های مکتبی، اسلامی، الهی و اخلاقی در کنار علم و پیشرفت تکنولوژی موجب رفاه و سلامت انسان است.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی اضافه کرد: روح امیرکبیر شاد است چون فدای علم و دین شد و در جریان قتل او دوستان نادان با همراهی دشمن نفع و ضرر را تشخیص ندادند.

وی توسعه علم به همراه دین را یکی از اهداف مهم انبیا و اولیا عنوان کرد و گفت: امیرکبیر با ادامه همین راه به مقام والایی نزد خداوند دست یافت.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم در این دیدار گفت: اعضای این کمیسیون مشکلات حوزه آموزش خراسان جنوبی را در ۲ سطح آموزش عالی و آموزش و پرورش بررسی می‌کنند.

محمدمهدی زاهدی افزود: جلسه‌ای در مرکز برگزار و از استاندار خراسان جنوبی دعوت می‌شود تا با جمع‌بندی بتوانیم برنامه‌ریزی خوبی در مجوزها و مباحث مالی برای استان داشته باشیم.

وی بیان کرد: اعضای این کمیسیون خاضعانه و مشتاقانه به تمامی شهرستان‌های استان طی ۲ روز سفر کردند و این سفر باعث شد که به صورت میدانی مشکلات و توانمندی‌ها بررسی و چالش‌های آموزش عالی، آموزش و پرورش، پارک علم و فناوری، فنی و حرفه‌ای، دانشگاه فرهنگیان و هنرستان‌ها از نزدیک مشاهده شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: اعضای این کمیسیون فقط به بازدید اکتفا نکردند و در ۲ جلسه جمع بندی از نزدیک دغدغه های مدیران و مسئولان مربوطه در استان شنیده شد.

وی بیان کرد: در تهران نیز جلساتی با وزاری مربوطه و سازمان های کشوری برگزار می‌شود تا مشکلات تا حد امکان رفع شود.

زاهدی گفت: برخی از موارد مثل مجوز رشته تحصیلی به تامین مالی نیاز ندارد که در جلسات مربوطه مطرح خواهد شد.

وی افزود: بازسازی و مقاوم سازی اماکن آموزشی در حوزه آموزش و پرورش نیز از نیازهایی بود که مشاهده شد و برای تامین بودجه مورد نیاز جلساتی در تهران تشکیل می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد این سفر ثمره های خوبی از بعد مادی، معنوی و برنامه‌ای داشته باشد.

رئیس و جمعی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به همراه معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دیروز (چهارشنبه) وارد بیرجند شدند و از دانشگاه بیرجند، پیام نور خراسان جنوبی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند، دانشگاه صنعتی بیرجند و اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی در مرکز استان و دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در شهرستان های این استان بازدید کردند.

امروز هم ۲ جلسه جمع بندی به صورت جداگانه با مسئولان وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش در بیرجند برگزار شد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله