مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: طرح سلامت نوروزی از ۲۰ اسفندماه جاری آغاز و تا ۲۰ فروردین ماه ۹۸ ادامه دارد.

مهدی پاک نیت امروز ۲۰ اسفند در مراسم آغاز طرح مانور سلامت نوروزی استان اظهار کرد: در آستانه ایام نوروز نظارت و بازرسی بهداشت محیطی توسط کارشناسان و بازرسان بهداشت محیط در تمامی مراکز تهیه، طبخ و عرضه و فروش موادغذایی، اماکن عمومی، مراکز بین راهی و شبکه‌های آبرسانی شهری و روستایی تشدید می‌شود.

وی با بیان اینکه مانور سلامت نوروزی به منظور حفظ سلامت شهروندان و ارتقای سطح سلامت جامعه برگزارمی‌شود، گفت: طرح سلامت نوروزی از ۲۰ اسفندماه جاری آغاز و تا ۲۰ فروردین ماه ۹۸ ادامه دارد.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، افزود: این طرح هر روز از ساعت هشت صبح تا هشت شب ادامه دارد و در اماکن و محورهای پرتردد استان تا ساعت ۲۴ شب نیز امکان تمدید نظارت و اجرای طرح وجود دارد.

پاک‌نیت با بیان اینکه اماکن عمومی حساس در اولویت نظارت‌ها قرار دارد، تصریح کرد: در این طرح نوروزی بر مهمانسراها، هتل‌ها، اقامتگاه‌ها، سرویس‌های بهداشتی عمومی، استخرهای شنا، ترمینال‌های مسافربری، ایستگاه‌های راه آهن، تهیه و توزیع موادغذایی، رستوران‌ها، آشپزخانه‌ها، قنادی‌ها، میادین میوه و تره بار در سطح استان نظارت خواهد شد.

وی ادامه داد: ساماندهی دست‌فروشان موادغذایی و جلوگیری از فروش موادغذایی فاقد بسته بندی، فاقد مجوز بهداشتی و تاریخ مصرف معتبر، نمونه برداری هدفمند از موادغذایی سنتی و صنعتی در طول طرح، نظارت بر استفاده از ظروف یکبار مصرف در توزیع انواع مواد غذایی، نظارت بر استفاده از ظروف و تجهیزات مناسب، توجه ویژه به نظارت بر تهیه و توزیع شیرینی سنتی با اولویت مواد اولیه سالم و بهداشتی، توجه ویژه به کنترل روغن، توجه ویژه به میزان نمک مصرفی، توجه ویژه به عدم استفاده از افزودنی‌های غیرمجاز، توجه ویژه به ساماندهی عرضه محصولات دخانی و ممنوعیت استعمال و تبلیغات دخانیات در اماکن در دستور کار قرار دارد.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خاطرنشان کرد: همچنین در این طرح و مانور نوروزی بر بهداشت سامانه‌های آبرسانی شامل شبکه‌های توزیع آب، مخازن ذخیره آب و تصفیه خانه‌ها نیز نظارت می‌شود.

پاک‌نیت با بیان اینکه ۲۷ اکیپ بازرس به همراه ۱۱۹ بازرس بهداشت محیط در خراسان جنوبی در این طرح همکاری دارند، اظهار کرد: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی می‌توانند با سامانه ۱۹۰ تماس بگیرند و این سامانه از هشت صبح تا هشت شب به صورت مستقیم و از هشت شب تا ساعت هشت صبح به صورت پیغامگیر شکایات شهروندان را دریافت و رسیدگی می‌کند.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله