معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: ۹ پیمانکار طرح راه آهن خراسان حنوبی مشخص شدند و سه پیمانکار دیگر طی هفته آینده مشخص خواهند شد.

علیرضا عباس‌زاده  در نشست هماهنگی طرح احداث راه آهن خراسان جنوبی در محل استانداری گفت: طول راه‌ آهن زاهدان – بیرجند – یونسی – مشهد ۹۱۰ کیلومتر است که از این مقدار ۴۲۶ کیلومتر یعنی حدود ۵۰ درصد آن در جغرافیای استان خراسان جنوبی قرار دارد.

وی از بکارگیری پیمانکاران زبده برای اجرای قطعات راه آهن خراسان جنوبی خبر داد و افزود: با توجه به تامین اعتبار طرح از محل تهاتر نفتی دغدغه‌ای درخصوص تامین منابع مالی نخواهیم داشت.

معاون استاندار خراسان‌ جنوبی گفت: با توجه به تامین اعتبار امیدواریم این طرح مهم و ملی در زمان مقرر تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به اینکه قطعات ۱۸ و ۱۹ در خراسان جنوبی به دلیل مسیر سنگلاخی، سنگین‌ترین قطعات از نظر اجراست تصریح کرد: در زمینه اجرای این قطعات به دلیل صعب العبور بودن مسیر همراهی لازم را با پیمانکاران خواهیم داشت.

عباس‌زاده گفت: شرکت های پیمانکاری نیازهای خود را در زمینه تجهیزات و ماشین آلات، آب، برق و مصالح به مجموعه اداره کل راه و شهرسازی ارسال کنند تا با همکاری دستگاه‌های متولی پیگیری‌های لازم را انجام دهیم.

وی افزود: از ظرفیت مرز ماهیرود هم برای واردات تجهیزات و ماشین‌آلات راهسازی می‌توانیم استفاده کنیم و همه تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا پیمانکاران دغدغه‌ای در روند اجرای قطعات راه آهن نداشته باشند.

تهیه به موقع نقشه‌ها، تامین به موقع اعتبار، همکاری در دریافت استعلامات، آب، برق، مصالح، کمک در تامین تجهیزات و ماشین آلات راهسازی از موارد مطرح شده توسط پیمانکاران طرح راه آهن خراسان جنوبی در این نشست بود.

طرح احداث راه‌آهن بیرجند – یونسی که با هدف اتصال مرکز خراسان جنوبی به ریل سراسری در سال‌های گذشته کلنگ‌زنی شد، با چالش‌های فنی و اعتباری همراه بود و موضوع سرعت بخشیدن به روند اجرای طرح ریلی خراسان جنوبی به عنوان مطالبه استان در سفر اول و دوم رئیس جمهور مطرح شد.

پس از تاکید و دستور رئیس جمهور مبنی بر ایجاد ساز و کار لازم از سوی وزارت راه و شهرسازی و بانک‌های عامل که جزو مصوبات سفر استانی نیز قرار گرفت، دور تازه‌ای از تلاش‌ها برای تامین منابع مالی

و سرعت دادن به پروژه شروع شد و اکنون قرار است عملیات اجرایی کل قطعات مسیر ریلی در استان خراسان جنوبی آغاز شود.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور