مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: ظرفیت آبگیری سازه‌های آبخیزداری استان در بارندگی‌های اخیر تکمیل شد و به حدود ۷۸ میلیون متر معکب آب رسید.

علیرضا نصرآبادی روز یکشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: در حال حاضر یک هزار و ۹۱۸ سازه آبخیزداری اعم از بند خاکی، سنگی ملاتی، گابیون و سایر در استان وجود دارد که میزان استحصال آب در این سازه‌ها در طول سال‌های فعالیت اداره کل بی سابقه بوده است.

وی ظرفیت و حجم مخازن این سازه‌ها را بیش از ۷۸ میلیون و ۶۶۸ هزار متر مکعب اعلام کرد و گفت: در بارندگی‌های امسال تقریبا تمام این ظرفیت آبگیری شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی تصریح کرد: آبگیری سازه‌ها در آبان، دی و بهمن ۹۸ به بیش از ۱۲ میلیون و ۵۶۲ متر مکعب رسید.

وی ادامه داد: همچنین سه تا ۶ بیش از ۱۰ میلیون متر مکعب، ۱۰ تا ۱۴ فروردین بیش از ۲۳ میلیون متر مکعب و بعد از آن به بیش از ۳۰ ملیون متر مکعب رسید که شاهد سر ریز سازه‌ها بودیم.

نصرآبادی از احیای قنوات بایر و نیمه دایر در بسیاری از روستاهای پایین دست این سازه‌ها خبر داد و گفت: احیای کشاورزی، امید به زندگی و برگشت به روستاها، جلوگیری از تخریب چاه‌ها و قنات‌ها در اثر سیل و نیز کنترل سیلاب  از جمله دستاوردهای سازه های آبخیزداری برای استان بوده است.

وی یادآور شد: با توجه به اعتبارات صندوق توسعه ملی می‌توان امیدوار بود مسوولان ملی در تصویب و تخصیص اعتبارات بیشتر و در سطح استانی برای انجام مطالعات آبخیزداری همکاری بیشتری با منابع طبیعی استان داشته باشند.