رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان امسال آغاز شد و تاکنون ۶۷.۱ درصد جمعیت هدف استان خراسان جنوبی در این طرح غربالگری شده‌اند.

سید محمد موسوی میرزایی جمعیت هدف غربالگری در خراسان جنوبی را ۵۲۲ هزار و ۸۴۶ نفر اعلام کرد و افزود: تا روز دوشنبه – ۲۵ دی ماه – ۳۵۰ هزار و ۸۶۸ نفر از جمعیت بالای ۱۸ سال استان در پویش ملی سلامت شرکت کردند.

وی بیان کرد: از این تعداد ۲ هزار و ۷۵۲ نفر معادل ۷۹ صدم درصد با احتمال دیابت، پنج هزار و ۵۱۰ نفر معادل ۱.۵۸ درصد با احتمال پرفشاری خون شناسایی شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: از این تعداد ۸۲۱ مورد مشکوک به پرفشاری خون و ۲۱۸ مورد مشکوک به دیابت در گروه سنی ۱۸ تا ۴۰ سال هستند.

وی عنوان کرد: پویش ملی سلامت با محوریت غربالگری دیابت و پرفشاری خون در سراسر کشور آغاز شد و به طور رایگان جامعه هدف می‌توانند آزمایش دهند.

موسوی میرزایی گفت: با توجه به اهمیت شناسایی، مراقبت و درمان بیماران مبتلا به دیابت و فشار خون، تمامی افراد بالای ۱۸ سال تا پایان دی ماه فرصت دارند به نزدیکترین واحد بهداشتی محل سکونت خود اعم از مرکز خدمات جامع سلامت، پایگاه سلامت و خانه بهداشت مراجعه کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم گفت: مهمترین هدف این برنامه، شناسایی افراد مبتلا به دیابت و فشار خون و مداخله برای پیشگیری از بیماری‌های ثانویه در این افراد است و شهروندان هنگام مراجعه کارت ملی یا شماره ملی خود را به همراه داشته باشند.

مجید شایسته با اشاره به اینکه تشخیص و کنترل زودهنگام دیابت و فشار خون اهمیت زیادی دارد افزود: شایع‌ترین علت مرگ و میر در استان به میزان ۳۷.۸ درصد، بیماری‌های قلبی و عروقی است، بعد از آن سرطان‌ها و تومورها ۱۵.۲ درصد و بیماری‌های تنفسی ۱۵ درصد قرار دارند.

وی با بیان اینکه در مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی چند عامل اساسی از جمله دیابت و فشار خون بالا دخالت دارد گفت: متوسط سن امید به زندگی در استان ۷۴ سال است که این شاخص در زنان ۷۶ و در مردان ۷۲ سال اعلام شده و قبل از انقلاب در جامعه ایرانی حدود ۵۵ سال بوده است.

پویش ملی سلامت (غربالگری دیابت و پُرفشاری خون) از ۲۰ آبان امسال توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کشور آغاز شد و تا ۳۰ دی ادامه دارد؛ در این پویش تکمیل پرونده سلامت الکترونیک و غربالگری دیابت و پُرفشاری خون برای ارتقای برنامه سلامت خانواده مورد توجه است.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور