دبیر کمیته حمایتی قرارگاه شهید حاج قاسم سلیمانی خراسان جنوبی گفت: ۴۰۹ تیم حمایتی به تعداد هزار قالب هزار و ۴۰۰ نفر در قالب طرح محله محور شهید سلیمانی در محلات استان مشغول فعالیت هستند.

مهدی هنری روز چهارشنبه در دومین نشست کمیته حمایتی قرارگاه شهید حاج قاسم سلیمانی افزود: به منظور اجرای طرح محله محور شهید حاج قاسم سلیمانی برای مدیریت بیماری کرونا به صورت محله محور و در قالب تفاهم وزارت بهداشت با سازمان بسیج مستضعفین پنج کمیته در قرارگاه استانی پیش بینی شده که مسوولیت کمیته حمایتی بر عهده مجموعه بسیج است.

وی بیان کرد: بر این اساس وظیفه جمع‌آوری کمک‌های مردمی و خیرین و همچنین تامین نیازمندی‌های طرح اعم از بسته‌های بهداشتی، معیشتی، اقلام حفاظتی مورد نیاز و سایر تجهیزات پزشکی مانند کپسول اکسیژن و دستگاه «پالس اُکسی‌متر» و غیره برعهده کمیته حمایتی است.

هنری ادامه داد: برای هماهنگی بیشتر بین مجموعه‌ها و نهادهای خدمت‌رسان، دستگاه‌های اجرایی و مجموعه وزارت بهداشت برای پشتیبانی از طرح، تقسیم وظایف بین اعضا صورت گرفته است.

وی گفت: در قالب طرح شهید سلیمانی در هر یک از محلات افراد دارای بیماری کرونا و همچنین اقشار آسیب‌پذیر مانند بیماران زمینه‌ای، سالمندان و مادران باردار که نیاز به کمک‌های معیشتی و یا بهداشتی دارند مشخص و از طریق کمیته حمایتی پشتیبانی می‌شوند.

مسوول بسیج سازندگی خراسان جنوبی عنوان کرد: برای اجرای این طرح تیم‌های حمایتی در مساجد و پایگاه‌های بسیج محله سازماندهی شده اند که از ظرفیت گروه‌های جهادی جغرافیا محور و محله محور برای این تیم‌ها استفاده شده است.

هنری اظهار داشت: یکی دیگر از وظایف کمیته حمایتی تعیین نیاز های مردم در قرنطینه معکوس است یعنی برای پیشگیری نیازمندی‌های افرد پرخطر مانند خرید مایحتاج از طریق این تیم‌های حمایتی انجام می‌گیرد.

وی بیان کرد: همچنین تعیین محل نقاهتگاه و قرنطینه در هر شهرستان را نیز این کمیته پیگیری می‌کند و بر اساس جلسات برگزار شده تقسیم وظایف محوریت توزیع و امانت دستگاه کپسول اکسیژن به مردم با هلال احمر بوده وتمامی کمک‌های مردمی و خیرین برای تامین کپسول به این نهاد سوق داده می‌شود.

هنری عنوان کرد: تاکنون ۷۰ کپسول اکسیژن در اختیار هلال احمر بوده که به صورت امانت به مردم داده می‌شود و برای طبخ غذای گرم خانواده‌های در قرنطینه خانگی و غیره نیز با هماهنگی عتبات عالیات و مواکب و با کمک هیات مذهبی در هر شهرستان یک نقطه برای طبخ مشخص شده که بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی فعالیت می‌کند.

وی بیان کرد: در زمینه استفاده از ظرفیت طب سنتی در آموزش پیشگیری و تغذیه بیماران کرونایی نیز یک تیم تخصصی با حضور معاونت درمان و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و پزشکان فعال در زمینه طب سنتی تشکیل شده که مشاوره‌های لازم را ارائه می‌کند.

دبیر کمیته حمایتی قرارگاه شهید حاج قاسم سلیمانی خراسان جنوبی گفت: سازمان تبلیغات اسلامی نیز با توجه به امامان جماعت در خصوص طرح همراهی لازم جهت اجرای طرح در محلات و ارتباط با مردم را در برنامه دارد و زمینه اجرای طرح به صورت مسجد محور را فراهم کرده است.

هنری با اشاره به اینکه توزیع کمک‌های مومنانه مرحله سوم نیز با اولویت طرح شهید حاج قاسم سلیمانی و جامعه هدف تعیین شده در محلات صورت می‌گیرد، عنوان کرد: تاکنون بالغ بر ۲ هزار و ۲۳۰ بسته معیشتی به ارزش ۵۸۰ میلیون تومان و پنج هزار و ۳۲ بسته بهداشتی با اعتبار ۷۵ میلیون تومان در قالب این طرح به بیماران نیازمند و افراد آسیب پذیر در محلات توزیع شده است.

وی گفت: با کمک ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نیز ۲ هزار بسته بهداشتی برای توزیع آماده شده و از طریق مجمع خیرین جهادی و محرومیت‌زدایی استان نیز ۲۰ هزار ماسک تامین که در قالب این طرح توزیع خواهد شد.

دبیرخانه کمیته حمایتی قرارگاه شهید حاج قاسم سلیمانی در بسیج سازندگی استان مستقر بوده و تمام مردم و خیرین می‌توانند کمک‌های مردمی جهت تامین اقلام حمایتی مورد نیاز و تجهیزات پزشکی مانند کپسول اکسیژن را در اختیار کمیته حمایتی استان و کمیته‌های شهرستانی قرارگاه قرار دهند.