نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مصوبات سفر رییس جمهوری به خراسان جنوبی در حوزه انرژی، بحث خط انتقال فرآورده‌های نفتی از کرمان به بیرجند است که اجرای آن دنبال می‌شود.

مصطفی نخعی چهارشنبه شب در جمع خبرنگاران بیرجند افزود: اجرای این خط که از سال گذشته پیگیر آن هستیم، اتفاق بزرگی برای خراسان جنوبی است.

وی بیان کرد: این طرح را خیلی جدی دنبال می‌کنیم که این خط انتقال به انبار فرآورده‌های نفتی بیرجند متصل شود، چرا که خراسان جنوبی می‌خواهد به هاب شرق کشور در صادرات فرآورده‌های نفتی به افغانستان تبدیل شود و این نقش برای استان تعریف شده و این کار هم مستلزم ایجاد زیرساخت است.

نخعی با بیان اینکه برای انبار نفت بیرجند سال گذشته مجوزی صادر و تبدیل به یکی از انبارهای صادراتی کشور شده است، اضافه کرد: در انبار نفت بیرجند زیرساخت‌های صادرات شکل گرفته و با اجرای خط انتقال فرآورده‌های نفتی از کرمان یکی زیرساخت‌های دیگر فراهم خواهد شد که کمک بزرگی به اقتصاد خراسان جنوبی خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه زیرساخت‌های انرژی در زمینه گاز و فرآورده‌های نفتی در خراسان جنوبی خیلی ضعیف است، اضافه کرد: باید یک فکر اساسی در این زمینه برداریم، در منطقه شرق کشور هم مخزن گاز در سرخس داریم که شرق کشور، شمال شرق کشور و بخشی از شمال کشور از این مخزن تغذیه می‌شود.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی افزود: اطلاعاتی از مخزن سرخس داریم که متاسفانه فشار آن رو به کاهش است و این یک آسیب بزرگ است، در دولت قبل در قرارداد با ترکمنستان، آنقدر به آنها بی‌احترامی شد که رفتند و گرنه بخشی از  کسری گاز در شرق و شمال شرق کشور را از این کشور جبران می‌کردیم.

نخعی بیان کرد: خوشبختانه در دولت جاری، رییس جمهوری پیگیر این موضوع شد و در دیدار اخیر آیت الله رییسی قرارداد با ترکمنستان و آذربایجان نهایی شد به این صورت که در شرق کشور گاز از ترکمنستان می‌گیریم و در مخازن غرب کشور گاز تحویل آذربایجان می‌دهیم و این اقدام خوبی است که این دولت رقم زد و جای تشکر هم دارد.

وی گفت: ما در استان گاز را تنها برای گرمایش نمی‌خواهیم و برای بخش‌های تولیدی، صنعت و معدن هم به انرژی گاز نیاز داریم، در برنامه هفتم توسعه به دنبال این هستیم که انتقال گاز را از پارس جنوبی برای خراسان جنوبی پیگیری کنیم که در این برنامه گنجانده می‌شود.

نخعی افزود: برنامه دیگر ما دنبال کردن اتصال خط گاز سیستان و بلوچستان به نهبندان است که این اتصال می‌تواند بخشی از افت فشار ما را در آینده جبران کند.

وی بیان کرد: سال گذشته پیگیری‌های زیادی انجام شده و در راستای حل مشکل مردم نهبندان تعرفه گرمسیری به این شهرستان هم تعلق گرفت.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته ۲ تا دانشگاه دولتی را در نهبندان راه‌اندازی کردیم، یکی دانشگاه فنی و حرفه‌ای نهبندان که در چهار رشته فعالیت دارد و دیگری مجتمع سلامت شهرستان است که دانشجویان خود را گزینش کرده و بهمن‌ ماه فعالیت آن آغاز خواهد شد.

نخعی درباره طرح توسعه نهبندان هم گفت: این طرح سال ۱۳۸۱ مصوب شده و افق ۱۰ ساله داشت که به دلیل اینکه تنها ۳۰ درصد اهداف این طرح محقق شده بود، در سفر رییس جمهوری به خراسان جنوبی درخواست بازنگری آن را داشتیم که مورد موافقت رییس جمهوری قرار گرفت و در مصوبات سفر هم آمده است.

وی ادامه داد: در این خصوص چندین جلسه در استان برگزار و جمع‌بندی خوبی هم انجام شده و طرح نهایی برای دولت ارسال شد که منتظر مصوبه دولت برای بازنگری این طرح هستیم و در کنار طرح توسعه نهبندان، طرح توسعه سربیشه را هم به خاطر محرومیت زیاد منطقه مطرح کردیم و سند توسعه سربیشه هم تهیه و به دولت ارسال شده است.

نخعی با بیان اینکه مجلس یازدهم در یکی از سخت‌ترین برهه‌های زمانی در تاریخ انقلاب اسلامی به عنوان یک مجلس انقلابی شکل گرفت، اضافه کرد: به همین دلیل هم بود که مقام معظم رهبری در اولین بیانات خود با نمایندگان از این مجلس به عنوان مجلس امید و انتظار یاد کردند.

وی ادامه داد: مردم به این مجلس امید دارند و انتظار دارند که منشاء تحولات اساسی در کشور باشد.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه با تاکید بر اینکه تمام نمایندگان مجلس یازدهم به دنبال کار هستند و می‌خواهند که منشاء تحول باشند، اضافه کرد: یک اشکال وجود دارد که نمایندگان به صورت منطقه‌ای انتخاب می‌شوند و خیلی سخت است که در یک مکانیزم منطقه‌ای رای بیاوریم اما بخواهیم ملی فکر کنیم.

نخعی ادامه داد: امیدوارم شرایطی فراهم شود که نمایندگان در سطح بالاتری فکر کنند به صورتی که فکر ما ملی و مغزهای اجرایی ما حداقل استانی باشد.

وی گفت: هنور در سطح جامعه به خوبی فرهنگ‌سازی نشده که وظیفه نماینده مجلس و مسوولان دستگاه‌های اجرایی چیست و این موضوع نیاز فرهنگ‌سازی از سوی رسانه‌ها است.

نخعی عنوان کرد: استاندار جدید خراسان جنوبی تجربه موفقی در استانداری گلستان و سایر بخش‌ها دارد و تاکنون در استان عملکرد خوبی داشته است اما موفقیت ایشان در اهداف و برنامه‌های دولت نیازمند همراهی همه مسوولان، مردم و رسانه‌ها است.

وی اظهار داشت: اگر در انتصاب مدیران هدف خدمت به مردم، نظام و آبادی کشور است، به طور حتم دچار اشتباه نمی‌شویم و اسیر خیلی از رویکردها سیاسی و منافع شخصی هم نخواهیم شد.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات خشکسالی در خراسان جنوبی و مشکلات کشاورزان و دامداران هم گفت: در این خصوص سال گذشته موضوع‌گیری در مجلس داشته‌ایم که حتی به تلویزیون فارسی بی بی سی هم کشیده شد و فراکسیونی تحت عنوان مقابله با خشکسالی در مجلس راه انداختیم.

نخعی اظهار داشت: کانون‌های مختلفی توسط ضد انقلاب و دشمنان این کشور در کشورهای مختلف تشکیل شده که فقط تولید محتوا برای ناامید مردم داشته باشند و از طرفی هیچ چیز هم بدتر از ناامیدی نیست.

وی اضافه کرد: تنها راه مقابله با اقدامات دشمنان هم این است که اقدامات خوبی که در کشور به برکت نظام اسلامی انجام می‌شود برای مردم بازگو شود که باید رسانه‌های در این زمینه با تولید محتوای خوب، جذاب، متنوع و هنرمندانه ورود پیدا کنند و بیش از گذشته اثرگذار باشند.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: اتحاد خوبی بین نمایندگان خراسان جنوبی وجود دارد و با همدلی مشکلات استان را در سطح ملی پیگیری می‌کنیم.

نخعی افزود: مشکلاتی خبرنگاران و بیمه آنان که نیازمند رفع موانع قانونی است  باید در قالب پیشنهاد ارسال شود تا پیگیری کنیم.

وی ضمن تبریک روز دانشجو گفت: جنبش دانشجویی در کشور ما سابقه طولانی دارد و منشاء خیلی از تحولات سیاسی و جنبش‌های اجتماعی در کشور ما بوده است.